راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اولین روز سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت چه گذشت؟

سمینار تخصصی دو روزه «تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت» با همت دبیرخانه دائمی ایکوبیگ نخستین روزش را سپری کرد. این سمینار که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، 28 و 29 مرداد برگزار می‌شود، در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی در روز گذشته نخستین روزش را میزبان مهمانانش بود و ساعاتی است که برای دومین روز نیز کارش را شروع کرده است.

این سمینار 7 ساعته با سخنرانی مهندس عبدالرضا شریفی حسینی، دبیر علمی سمینار رسماً آغاز شد. شریفی به بررسی روندهای صنعت پرداخت و تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری پرداخت. اولین روندی که وی به آن‌ها اشاره کرد، روند موبایلی کردن همه‌چیز، از پیچیده‌ترین‌ها تا آسان‌ترین‌ها بود. روند بعدی درباره تجربه کاربری در دریافت خدمت بود و اینکه اگر مشتری خدمتی را چه از طریق یک نرم‌افزار، چه از طریق یک شعبه بانکی دریافت کند، نخستین تجربه‌ای که از آن خواهد داشت بسیار مهم است. روندهای بعدی که شریفی در صحبت‌هایش به آن‌ها پرداخت توجه به سبک زندگی و همچنین بازی‌گونه کردن خدمات بود. از نظر او موفقیت بانک‌ها بستگی زیادی به شناخت نسل جدید مشتریانشان و توجه به نیازها و شناخت مدل کسب‌وکارشان دارد و آن را تغییر پارادایمی می‌دانست که اگر بانک‌ها به آن توجه نکنند از چرخه کسب‌وکار عقب خواهند ماند.

بعد از دبیر علمی سمینار، پروفسور دکتر کارستن بارچ به‌عنوان اولین سخنران سمینار صحبت‌هایش را شروع کرد. با شروع سخنرانی کارستن بارچ، تک صندلی‌های خالی سالن هم پر شد و همگی منتظر بودند تا سخنانش را درباره «بانکداری الکترونیکی: خدمات بانکی با رویکردی انسانی» بشنوند. دیجیتالی شدن نخستین محور صحبت‌های بارچ بود. او گفت: «دیجیتالی شدن یک عامل بسیار مهم در صنعت بانکداری است که باید برای تأمین نیاز مشتریان استفاده شود و ما نباید نقش انسان را در این حوزه نادیده بگیریم.» او در ادامه اشاره به این موضوع داشت که روش کار با بانک نسبت به گذشته بسیار تغییر یافته است و بانکی موفق خواهد بود که خود را با این چالش‌های ایجادشده وفق دهد و نیاز مشتریانش را بهتر درک کند؛ او برای این کار استفاده از شبکه‌های نظرسنجی برای آگاهی از میزان خرسندی مشتریان را پیشنهاد داد. موضوع بعدی صحبت‌های بارچ این بود که قشر جوان، کسانی هستند که از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند و از آنجا که ایران کشور جوانی است پس برای جامعه بانکی آن مهم است که دیجیتالی شدن را در پیش بگیرد.

بلافاصله بعد از کارستن بارچ سِن در اختیار الکساندر راوزر قرار گرفت تا سمینار را با صحبت‌هایش در خصوص «بانکداری دیجیتال بدون شعبه و چند مجرایی برای یک تجربه کاربری بی‌نقص» ادامه دهد. او هم تأکید بسیاری بر ارتباط میان مشتریان و بانک داشت و اینکه مشکلات مشتریان باید درک و هرچه زودتر رفع شود. به گفته راوزر این کار را می‌توان از طریق طبقه‌بندی داده مشتریان به‌راحتی انجام داد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «موبایل نقش زیادی در ایجاد این روابط دارد و از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توان نیاز مشتریان را رفع کرد.» نکته اصلی حرف‌های راوزر این بود که باید برای مشتری خلق نوآوری انجام شود مانند ارائه مشاوره‌هایی که می‌توان به مشتریان در موارد مختلف داد و با ارائه چنین خدمات سفارشی‌سازی‌ شده‌ای مشتری احساس رضایت و راحتی بیشتری می‌کند.

بعد از اتمام صحبت‌های راوزر، نیم ساعتی صرف پذیرایی شد و شرکت‌کنندگان توانستند برای بخش دوم سمینار خود را آماده کنند. قسمت دوم روز اول همایش با سخنرانی رسول سراییان عضو هیئت‌مدیره همراه اول شروع شد. سخنرانی نیم‌ساعته سراییان توجهات بسیاری را جلب کرد. موضوعی که او مطرح کرد عنوانش «موبایل، تغییردهنده پارادایم جهانی» بود. در ابتدا، صحبتش درباره تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در پنج سال گذشته بود که در ابتدا نقش پشتیبان را داشته و بعداً به عامل پیشرو و موفقیت در کسب‌وکار بدل شد. همچنین بحث Distruption یا همان براندازی و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن را مطرح کرد. سراییان در صحبت‌هایش تأکید زیادی بر این موضوع داشت که پارادایم در حال تغییر است و تغییری در سبک زندگی و فرهنگ مردم در حال ایجاد است که موبایل عامل اصلی آن است به‌طوری‌که موبایل ریموت کنترل زندگی و کسب‌وکار مردم شده است و درنهایت Internet of thing و Internet of everything را افق جدید صنعت ارتباطات دانست که ارزش بازار آن معادل 11 تریلیون دلار است. در حوزه بانکداری هم سخنانش حول محور تغییر رفتار مشتری بود و گفت: «بانک باید نسل جدیدی که قرار است خلق ثروت کند را بشناسد تا بتواند سرمایه‌گذاری خودش را پیدا کند و این نسل همان نسل وای است.

نوبت به امیررضا فرهادی و صحبت‌هایش درباره آخرین تحولات بانک‌ها و نقشه راه آن‌ها تا سال 2020 – وب 3.0، کلان داده‌ها و اینترنت اشیا رسید. سخنرانی 45 دقیقه‌ای اوا این موضوع شروع شد که بانک باید به رسانه‌های اجتماعی برای درک ارتباطات مشتریان توجه کند. فرهادی در ابتدای صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که توانمند کردن مشتریان دیجیتال برای وفاداری بیشتر، مهم است و بانک‌ها باید رفتارهای مشتریان خود را شناسایی کنند و برای سازگاری با تغییر رفتار مشتریان، کانال‌های متفاوت ارائه دهند.

بعد از فرهادی، بار دیگر کارستن بارچ روبروی حضار قرار گرفت و با موضوع «مدل‌های بانکداری مشتری محور، چگونه مشتریان از حرکت بانک‌ها به سمت وب 3.0 و اینترنت بانک 2 سود خواهند برد؟» توجه‌ها را به خود جلب کرد. او در این خصوص به موضوعات «درک نیاز مشتری، خلق محصولات بر اساس این نیازها و ایجاد رضایت»، «اهمیت مشتری در صنعت بانکداری جدید» و «راه‌حل‌های جدید بانک‌ها برای حفظ مشتری» اشاره کرد و هر یک را برای حضار توضیح داد. بارچ همچنین گفت که باید مشتری به‌صورت شخصی درباره محصولات جدید توجیه شود. در ادامه اشاره‌ای به بانک‌های آلمان داشت که چطور توانسته‌اند خود را با نیاز مشتریانشان تطبیق دهند.

پس از اتمام صحبت‌های بارچ، شرکت‌کنندگان استراحت یک‌ساعته خود را با صرف ناهار آغاز کردند و پس از استراحت و گپ‌وگفت صمیمانه با یکدیگر به سالن برگشتند.

بخش سوم روز اول همایش تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت، با گفت‌وگوی تصویری امیررضا فرهادی با آشیل مانولوپولوس شروع شد. موضوع این گفت‌وگو درباره «تجربه پیاده‌سازی راه‌حل‌های نوورانه بانکی» بود. مانولوپولوس معتقد است که تجربیات شخصی‌سازی شده را می‌توان از طریق داده‌های جمع‌آوری شده از مشتریان به‌واسطه کانال‌های مختلف ایجاد کرد و به این نکته تأکید داشت که: «باید درک کنیم که مشتری به دنبال چه محصولی است و این را هم بدانید که نوآوری برای آدم‌های مختلف، معنی‌های مختلفی د‌ارد.» او به مرکز نوآوری در دبی اشاره کرد و هدف ایجاد آن را جایی برای به اشتراک گذاشتن و پیاده‌سازی ایده‌های افراد دانست.

آشیل مانولوپولوس نویسنده این متن، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه بوستون آمریکا و فارغ‌التحصیل ممتاز مرکز مدیریت تحول اروپا در ناتینگهام است. او از سال 2013 مدیر دپارتمان بازاریابی دیجیتال بانک CBD و پیش از آن از سال 2005 تا 2013 مدیر بخش اروپا و خاورمیانه بانک آمریکا در حوزه تجارت الکترونیک بوده است. مانولوپولوس از استراتژیست‌های مطرح در حوزه طراحی محصولات بانکی در خاورمیانه است.

برخلاف خیلی از رویدادهای دیگر که با نزدیک شدن به عصر کم‌کم شاهد خالی شدن صندلی‌ها هستیم، افراد حاضر در سالن همچنان روی صندلی‌های خود نشسته بودند تا آخرین سخنرانی روز اول سمینار را هم از زبان الکساندر راوزر بشنوند. آخرین موضوع سخنرانی روز اول در مورد «نقش تجربه کاربری در بانکداری دیجیتال و دستورالعمل‌های ایجاد UX ایده‌ال» بود. راوزر درباره استفاده از Gamification برای ایجاد ارزش‌افزوده گفت و اینکه نوآوری همان ایجاد تغییرات مثبت در خدمات است و همه این‌ها در راستای تجربه هرچه بهتر کاربری که در رضایت خلاصه می‌شود، جای دارند.

روز نخست سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت با جلسه پرسش و پاسخ کوتاهی از پروفسور کارستن بارچ، الکساندر راوزر و امیررضا فرهادی به کارش پایان داد.

در کنار این رویداد، نمایشگاهی نیز برپا است که حامیان این رویداد در آن حضور دارند و در زمان‌های استراحت بین بخش‌های سمینار، در معرض دیدوبازدید شرکت‌کنندگان است. سمینار تخصصی تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت با حمایت بانک‌های انصار، آینده و ملت و حمایت شرکت‌های خدمات انفورماتیک، جی‌اس‌اس، توسن تکنو، داده پردازی و آتیه داده پرداز برگزار شده است. همچنین شرکت‌های پرداز گستر تدبیر، رهیاب رایان فردا و دانشنامه بنکی دو در این رویداد حضور فعالی داشتند. (گزارش تصویری روز اول)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.