راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیران عامل بانک‌ها و درک فن‌آوری اطلاعات

در اهمیت فن‌آوری اطلاعات برای بانک‌ها و نقش تعیین کننده آن در رقابت و تاثیر حیاتی آن اگر سخنی به میان آید، تکراری است. در این مقاله کوتاه نگاهی میکنیم به مدیران عامل بانک‌های ایرانی و رابطه آنها با فن‌آوری اطلاعات و تاثیر این رابطه و آگاهی بر بانک مورد مدیریت آن‌ها.

.

شاید بتوان مدیران را به سه گروه تقسیم کرد:

گروه اول

آن‌هایی که اهل مطالعه و نظر در امر فن‌آوری اطلاعات هستند و در مراحل تحصیل و مطالعه به این مقوله توجه دارند و ممکن است حتی تدریس هم کرده باشند. این گروه می‌دانند و قبول دارند که فن‌آوری اطلاعات از مباحث استراتژیک است و خود مدعی هستند و بانک را هدایت می‌کنند و سعی دارند که بهترین مدیران فن‌آوری اطلاعات را جذب نمایند. جایگاه فن‌آوری و طرز کار با این افراد را می‌دانند و بانک را در مسیر درست قرار می‌دهند. نتیجه کار آنها موفقیت بانک حتی در کوتاه مدت است. این گروه می‌دانند که مباحث استراتژیک دست دوم نیست و نمی‌شود آنرا با واسطه مدیریت کرد. این بانک‌ها در تراز اول بانک‌های ایران قرار می‌گیرند.

.

گروه دوم

آن‌هایی که اهل مطالعه و نظر نیستند ولی به روند دنیا و توصیه اهل فن و مشاوران خود اهمیت میدهند و سعی میکنند از بهترین مدیران فن‌آوری اطلاعات استفاده کنند. اما این مدیران با فن‌آوری بصورت دست دوم برخورد کرده و خود دخالت مستقیم ندارند و آنرا از مباحث استراتژیک نمی‌دانند ولی بیشترین سعی و تلاش خود را میکنند. این بانک‌ها معمولا تا حدی موفق هستند ولی در حد بانک‌های گروه اول قرار نمی‌گیرند. تزلزل در این بانک‌ها کم نیست.

.

گروه سوم

آن‌هایی که اهل مطالعه و نظر نیستند و به روند دنیا و توصیه هم توجهی ندارند و از مدیران و متخصصان خوب فن‌آوری اطلاعات استفاده نمی‌کنند. این مدیران عامل، عمدتا سنتی هستند و نشان می‌دهند که سعی و تلاش می‌کنند اما سایر قسمت‌های بانک را مهم‌تر می‌دانند و اول به فکر جذب و مصرف منابع به روش‌های قدیمی هستند. تزلزل در این بانک‌ها زیاد و انسجام محصولات کم است.

.

تاثیر اعضای هیئت مدیره‌ای که در فن‌آوری اطلاعات خبره باشند زیاد است اما تاثیر گروه اول را ندارد. تاثیر این‌ها وقتی تعیین کننده است که از حمایت مدیران گروه اول برخوردار باشند یا مدیران عامل بانک، مانند گروه اول حمایت نمایند.

گرایش بانک‌های معتبر و مطرح دنیا به سمت داشتن مدیران عاملی از گروه اول و داشتن اعضای هیئت مدیره حداقل در یک مورد از خبرگان و نخبگان فن‌آوری اطلاعات است. این مدیران عامل سکان فن‌آوری اطلاعات را رها نکرده و مشترک با سایر اعضای مرتبط هیئت مدیره، بانک را هدایت می‌کنند. در مواردی از بانک‌های نوظهور، جای مدیران عامل و فن‌آوری عوض گردیده و مدیریت کلان مجموعه بدست مدیران فن‌آوری اطلاعات سپرده شده است. این نکته قابل ذکر است که بانک‌های دنیا مشکلات بانک مرکزی ایران را در تعیین مقررات و محدودیت‌های بنگاه‌داری ندارند و بسیاری از بانک‌های دنیا متعلق به بنگاه‌داران است. دنیا به سمتی میرود که شاید روزی در همین نزدیکی‌ها برسد که بانکداری باشد، اما بانک به مفهوم امروزی آن نباشد.

منبع: راه‌راست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.