راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خودپرداز نمی‌میرد، دگرگون می‌شود

برخی فعالان صنعت پرداخت ادعا می‌کنند که دوران خودپرداز به سر آمده است. به نظر من این حرف مضحکی است و این فناوری تنها در حال وفق دادن خود با نقش‌ها و خواسته‌های جدید است. ایده مرگ خودپرداز بر پایه فرضیه‌ای مبنی بر این که پول نقد از رده خارج می‌شود شکل گرفته است. این که پرداخت‌های الکترونیکی به میزان چشمگیری در حال رشد هستند حقیقت دارد، اما اینگونه تخمین زده شده که هنوز 9 درصد تراکنش‌های مشتریان در سراسر زمین مبتنی بر پول نقد است. خودپرداز هم واسطه‌ای مطمئن برای به دست آوردن پول نقد است. پول نقد به میزان چشمگیری در نظر مصرف‌کنندگان برتری دارد، با این حال ATM راهی برای خدمت رساندن به مشتریان موجود و مکانی جهت پیدا کردن مشتریان جدید و فروش محصولات است.

با افزایش تمایل مشتریان به سمت سلف سرویس، بنگاه‌های اقتصادی هر چه بیشتر از صحنه خارج می‌شوند. این روزها مشتریان تقاضای کنترل بیشتری بر اطلاعات اقتصادی خود را دارند؛ آنها به دنبال راه حل‌های بیشتر به جهت خود محور ساختن موقعیت اقتصادی خود هستند. مشتریان انتظار دارند در هر زمان و مکانی و بدون محدودیت‌ کارت‌های پرداخت فیزیکی به اطلاعات حساب و سرمایه خود دست یابند. با این که تلفن همراه امکان ارائه این خدمات را فراهم کرده ولی پول نقد همچنان توسط مشتریان در اولویت قرار دارد، و هنوز کانال ATM برای خدمت رسانی به مشتریان حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دنیایی با رشد اقتصادی کم و بلاتکلیفی‌های همیشگی هیات رئیسه بانک‌ها، کارآمدی فدای رشد و توسعه می‌شود. اما تجارت پرداخت‌ در شرف تمرکز بر روی رشد درآمد است؛ این رشد از ایجاد خدمات پرداخت ابتکاری در ATM به دست می‌آید.

در اینجا چهار روش برای ارتقاء تعامل مشتری، وفاداری و سود نهایی معرفی می‌شود:

مشتریان، تراکنش ATM را با استفاده از صفحه کلید برای وارد کردن اطلاعات هویتی خود (مانند شماره حساب، آدرس ایمیل، شماره تلفن) شروع می‌کنند. این وارد کردن اطلاعات هویتی، جایگزین متد ID پیشین، مبنی بر ورود کارت به دستگاه کارتخوان ATM شده است. و در نهایت منجر به جذب مشتری بدون کارت در کانال ATM و کاهش هزینه‌های مربوط به کارت می‌شود.

مشتریان تعامل خود را با ATM با استفاده از توکن پرداخت بدون تماس، مانند کارت بدون تماس، شماره تلفن و یا fob کلیدی با صفحه بدون تماس ATM، تجربه مشتری را افزایش داده و راه را برای تعامل از طریق موبایل هموار می‌‌کند.

مشتریان تعاملات خود را با سرویس‌های تلفن همراه آغاز می‌کنند و این فرایند را در دستگاه خودپرداز با استفاده از کد QR کامل می‌کنند؛ در نهایت محدودیت‌های صفحه نمایش و صفحه کلید ATM را با انعطاف‌پذیری‌های نویددهنده اپلیکیشن‌های موبایل جایگزین می‌کنند.

مشتریان از کانال ATM به عنوان نقطه مرکزی پرداخت برای پرداخت‌های فرد به فرد یا پرداخت‌های تجاری کوچک موبایل استفاده می‌کنند. فرد یا شرکت شروع کننده پرداخت، دارنده حساب بانکی است و دریافت‌کنندگان آن وجوه نیازی به حساب بانکی ندارند؛ این امر امکانات زیادی برای اخذ درآمد از افراد عادی که به بانک دسترسی ندارند را فراهم کرده و فرصتی برای دعوت افرادی است که مشتری بانک‌ها نیستند.

اگر چه این‌ها مفاهیم جدیدی نیست ولی این مطلب که هنوز ATM زنده و سرحال است را گوشزد می‌کند؛ و برای تطابق با نیازهای مشتریان نسل آتی در حال تکامل و پیشروی است. آیا ATM مرده است؟ چنین نیست، به لطف راه حل چند کانالی موثر ATM با اشکال اصلاح شده خود برای مدتی طولانی زنده خواهد ماند.

فردریک اسلوین / ترجمه سمیه نبیان

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، شماره 659 / atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.