راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویندوز XP رفت، اما خودپردازها هنوز با XP بالا می‌آیند!

شرکت مایکروسافت عملیات ساپورت سیستم عامل ویندوز XP را به پایان رسانده و تحقیقات «ریچارد بَنکر ریسرچ» نشان می دهد تعداد بسیار کمی از خودپردازهای اروپا به ویندوز 7 به روز رسانی شده اند.

شرکت مایکروسافت 12 سال پس از عرضه سیستم عامل ویندوز XP، بسته های به­روز رسانی امنیتی این سیستم عامل را ارایه نمی نماید. بدین ترتیب خودپردازهایی که با سیستم عامل ویندوز XP مشغول کار هستند در برابر حملات آسیب پذیرتر می شوند.

در پایان سال گذشته میلادی 89 درصد خودپردازها در اروپا از سیستم عامل ویندوز XP استفاده می کردند و تنها 4150 خودپرداز یعنی 7/0 درصد کل خودپردازها به سیستم عامل ویندوز 7 به روز رسانی شده بودند. 23 کشور از 33 کشور بررسی شده در گزارش ریچارد بَنکر ریسرچ، هیچ خودپردازی که با سیستم عامل ویندوز 7 کار کند؛ ندارند.

حدود 20 هزار دستگاه خودپرداز که اکثرا در بریتانیا و اسپانیا هستند؛ از سیستم عامل IBM OS2 استفاده می کنند که برای آنها استاندارد پشتیبانی در سال 2006 پایان یافته است.

روند به روز رسانی به سیستم های عامل جایگزین، نظیر ویندوز 7 برای اپراتورهای خودپردازها، هم پیچیده و هم پرهزینه است و بسیاری از نهادهای مالی ترجیح داده اند به جای این به روز رسانی با پرداخت مبلغی به شرکت مایکروسافت از این شرکت بخواهند عملیات پشتیبانی فنی خود را برای سیستم عامل XP تمدید کند.

در تحقیق ریچارد بَنکر ریسرچ آمده است: «دستگاه های خودپرداز سیستم نرم افزاری محدود و نسبتا با ثباتی دارند و این ویژگی سبب می شود قفل کردن سیستم عامل، نسبت به رایانه های شخصی گزینه عملی­تری باشد. همچنین اپراتورها می توانند از تکنیک­هایی نظیر تعریف فهرست کاربران مجاز (whitelisting)، جداسازی و بررسی اطلاعات (Sandboxing) و رمزگذاری اطلاعات (encryption) در کنار تکنولوژی‌­های متعارف ­تر برای محدودسازی دسترسی­ها (firewall) و مقابله با بدافزارها (anti-malware) برای کاستن از ریسک هک استفاده کنند. با این حال باید بررسی شود این اقدامات مطابق استاندارد PCI سازگار باشد.

تحقیقات جداگانه ای که از سوی شورای ملی خودپردازهای آمریکا انجام شده است نشان می دهد اکثر دستگاه های خودپرداز که توسط ارائه کنندگان غیربانکی در فروشگاه ها نصب شده اند، به سیستم عامل هایی به غیر از ویندوز XP مجهز شده اند.

منبع: شاپرکfinextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.