راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حقایقی عجیب و غریب از علی بابا که اگر بدانید مغزتان سوت می‌کشد

بازار بورس وال استریت این روز‌ها نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. این در حالی است که همه دنیا چشم به راه عرضه عمومی سهام شرکت علی بابا هستند. پیش بینی شده سهام این کمپانی چینی که در زمینه فروش آنلاین فعالیت می‌کند، با اولین عرضه عمومی سهام (Initial Public Offering یا به اختصار IPO)، بیش از 21/8 میلیارد دلار رشد کند. با این میزان افزایش سهام، ارزش کمپانی علی بابا به ۱۶۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

حقایقی عجیب و غریب از علی بابا که اگر بدانید مغزتان سوت می‌کشد

لقب‌های زیادی به این شرکت داده شده است؛ آمازون چین، بزرگ‌ترین IPO تاریخ و پیشگام عصر نوین اینترنت، همگی از این دسته لقب‌ها هستند. از آنجایی که این نام‌ها هر یک به حوزه‌ای متفاوت مربوط می‌شوند، کار را برای تشخیص دقیق نوع و چگونگی فعالیت این کمپانی دشوار می‌کنند.

در ادامه با شرکت علی بابا و فعالیت‌های آن که این همه سر و صدا به پا کرده است، آشنا می‌شویم.

.

علی بابا چیست و چه کار می‌کند؟

گروه شرکت‌های علی بابا، یک کمپانی اینترنتی چینی است که شامل یک سری کسب و کارهای تحت وب می‌شود. مهم‌ترین عنصر این شرکت، فروشگاه‌های آنلاینش است.

تائوبائو (Taobao) یکی از این فروشگاه‌هاست که فعالیتی مانند eBay دارد. نامی دیگر، تیمال (Tmall) است و ویژه عرضه کالاهای برندهای بزرگ، مانند اپل است. و جوهواسوان (Juhuasuan) که کالاهای روزمره را ارائه می‌کند.

این کمپانی بزرگ، از سیستم پرداختی مشابه PayPal، اما ویژه خود که AliPay نام دارد، استفاده می‌کند. همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش‌های استریم آنلاین ویدئو، پیام‌رسانی موبایل و پردازش ابری انجام داده است.

.

آیا علی بابا «آمازون چین» است؟

نه دقیقاً. برخلاف آمازون، علی بابا خودش کالا را به مصرف کننده نهایی نمی‌رساند. بلکه مانند بازار بزرگی برای عرضه کالای تجار و کمپانی‌های بزرگ است. علی بابا سود خودش را از طریق قرار دادن آگهی‌های مبتنی بر سرچ با استفاده از لغات کلیدی (مثل گوگل) یا دریافت حق کمیسیون به دست می‌آورد.

همچنین این شرکت، با فروش حق عضویت ویژه، سرویس‌های پردازش ابری و دسترسی به اطلاعات، درآمد قابل توجهی را کسب می‌کند.

.

چرا وال استریت در مورد علی بابا نگران است؟

این نگرانی دو دلیل عمده دارد:

اولین دلیل مربوط به تبادلات مالی این شرکت است. علی بابا با خرید و فروش‌های بسیاری که انجام می‌دهد، سود هنگفتی به دست می‌آورد. سال گذشته، ۲۴۸ میلیارد دلار در معاملات این شرکت رد و بدل شده که اگر با ۸۳ میلیارد دلار eBay مقایسه کنیم، به عظمت این کمپانی پی می‌بریم.

.

علی بابا رشد بسیار چشم‌گیری دارد و توانسته در ۴ ماهه اخیر، ۲ میلیارد دلار سود کسب کند که نسبت به سال پیش، ۳ برابر شده است. از آن طرف eBay مبلغ ۶۷۶ میلیون دلار سود عایدش شده و آمازون ۱۲۶ میلیون دلار ضرر کرده است. یکی از علت‌های سوددهی بالای این کمپانی، استخدام کارمندان کمتر نسبت به رقبای آمریکایی و خودداری از هزینه‌های مربوط به ایجاد مراکز فروش و ارسال کالا به مشتریان است.

دلیل دوم از نظر سرمایه‌گذاران، ارائه مستقیم‌ترین راه برای تسلط بر بخشی از عرصه فناوری چین توسط این کمپانی است. دولت چین تخمین زده که تا سال بعد، کاربران اینترنت این کشور به بیش از ۸۰۰ میلیون نفر خواهند رسید. این تعداد کاربر، چین را به بزرگ‌ترین بازار آنلاین دنیا تبدیل می‌کند. همچنین عرضه مستقیم سهام علی بابا در بورس نیویورک، سرمایه‌گذاری را برای آمریکایی‌ها آسان‌تر می‌سازد. برای مثال یکی از کمپانی‌های بزرگ فناوری چین که Tencent نام دارد، از رقبای علی بابا محسوب می‌شود. اما واضح است که به دلیل محدود شدن عرضه سهامش در بورس هنگ‌کنگ، آمریکایی‌ها سرمایه گذاری در علی بابا را ترجیح می‌دهند.

.

مغز متفکر علی بابا کیست؟

جک ما (Jack Ma)، کسی است که علی بابا را بنیان نهاد. او که یک معلم انگلیسی بازنشسته است، شرکت خود را به سال ۱۹۹۹ در آپارتمانش در شهر هانگ ژو تأسیس کرد. سواد او به اندازه یک متخصص کامپیو‌تر معمولی هم نیست. او تا سال ۱۹۹۵ از اینترنت استفاده نمی‌کرد و البته هنوز هم کدنویسی بلد نیست.

با این وجود، او مغر اقتصادی خوبی دارد به طوری که توانست طی چند سال پس از سال ۲۰۰۰ میلادی، eBay را از عرصه رقابت در چین خارج کند. وی همچنین تأثیر زیادی بر فعالیت‌های شرکت می‌گذارد. این در حالی است که «آقای ما»، دیگر ریاست کمپانی خودش را برعهده ندارد.

حقایقی عجیب و غریب از علی بابا که اگر بدانید مغزتان سوت می‌کشد

مهره‌های کلیدی این کمپانی چه کسانی هستند؟ 

یاهو، یک‌پنجم سهام علی بابا را در اختیار دارد و منتظر است تا با عرضه عمومی سهام این شرکت، سود بادآورده‌ای را به جیب بزند. با فروش ۱۲۰ میلیون سهم علی بابا طی عرضه اولیه، 8/3 میلیارد دلار بدون احتساب مالیات، عاید یاهو می‌شود. پس از آن نیز 16/3 درصد برایش باقی می‌ماند که همراه با رشد علی بابا افزایش می‌یابد.

شرکت ژاپنی Softbank نیز که مالک اپراتور Sprint است، بیشترین مقدار سهام علی بابا را با 32/4 درصد در اختیار دارد و سود بسیاری را پس از عرضه سهام کسب خواهد کرد.

البته با وجود این سرمایه‌گذاری‌های عظیم، شرکت یاهو و Softbank نقش زیادی در فعالیت‌های کمپانی علی بابا ندارند و کار نظارت و اجرای برنامه‌ها را به گروهی از متخصصان به نام Alibaba Partnership واگذار کرده‌اند.

.

Alibaba Partnership چیست و چه می‌کند؟

این گروه، از کارمندان دائمی علی بابا از جمله آقای «ما» و دست راست او جو تسای (Joe Tsai) که کنترل کاملی بر فعالیت‌های شرکت دارد، تشکیل شده است. البته این کمپانی هیئت مدیره‌ای نیز دارد اما اکثریت اعضای آن توسط Alibaba Partnership انتخاب می‌شوند و اینگونه، این گروه، بدون دخالت سهام‌داران خارج از آن، کمپانی را مدیریت می‌کند.

.

آیا سرمایه‌گذاران باید از این نوع ساختار نگران باشند؟

چنین ساختاری بسیار غیرعادی است. ساختار مبتنی بر مشارکت توسط بورس هنگ‌کنگ رد شده بود و این طور شد که علی بابا از وال استریت سر در آورد. با توجه به آنچه که در راهنمای عملکرد کمپانی ذکر شده، اعضای گروه مشارکت باید سهام قابل توجهی در علی بابا داشته باشند و هیچ اشاره‌ای به مقدار آن نشده است.

پروفسور لوسیان بِچاک (Lucian Bebchuk)، از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد در این باره اظهار داشته که در این ساختار، شرکا می‌توانند بخشی از سهام خود را خارج کنند و به روش‌هایی که برای سهام‌داران غیرمتعارف است، بر کمپانی تأثیر بگذارند.

Alibaba-Index-way2pay-93-06-29

برای مثال، جک ما، پلتفرم مالی علی بابا یعنی AliPay را که به سرعت در حال رشد است، در سال ۲۰۱۱ با یکی دیگر از شرکت‌های خودش ادغام کرد که موجب عصبانیت یاهو شد. در هر صورت، یاهو و Softbank که بیشتر سهام علی بابا را در اختیار دارند، از این شیوه مدیریت استقبال کرده‌اند.

.

بیخیال ریسک! چگونه می‌توان در این IPO شرکت کرد؟

در عرضه سهام علی بابا فقط در صورتی شرکت کنید که بسیار پولدار باشید. در غیر این صورت ریسک خیلی بزرگی است. این سهام به صندوق‌های تأمینی (گروه‌های مشارکتی سهام‌داران با ریسک‌پذیری بالا) و صندوق‌های متقابل (صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به صورت حرفه‌ای و منظم مدیریت می‌شود) و اشخاص حقیقی که در ابعاد بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کنند عرضه خواهد شد.

ممکن است در ابتدای کار، ارزش سهام پایین باشد اما این تقاضاست که همه چیز را تعیین می‌کند. پیش بینی شده که هر سهم علی بابا سریعاً به مرز ۶۶ تا ۶۸ دلار، یعنی بالا‌تر از حد IPO برسد. برای مثال، هر سهم توییتر در ابتدای عرضه سهام، ۲۶ دلار بود. اما به دلیل تقاضای بسیار زیاد، در ماه نوامبر به ۴۵ دلار رسید. فراموش نکنید که در صورت سرمایه‌گذاری، بهتر است آن را به چشم یک برنامه بلند مدت بنگرید و قبل از هر کار، دفترچه راهنمای عملکرد علی بابا را با دقت بخوانید.

.

برنامه بعدی علی بابا چیست؟

رشد سرسام‌آور این شرکت در چین، عدم پسرفت و قدرت آن را نشان می‌دهد. پس از چین نیز، علی بابا نقشه‌هایی را برای رقابت در بازار آمریکا در سر می‌پروراند. در طول همین تابستان، این کمپانی ۱۱ پلتفرم بزرگ برای اتصال تاجران و فروشندگان بزرگ به خرده‌فروشان و بوتیک‌ها طراحی کرده است.

«آقای ما»، در رابطه با توسعه علی بابا پس از عرضه عمومی اولیه سهام این شرکت، گفته است: «پس از عرضه عمومی سهام در آمریکا، شرکت را با قدرت در اروپا و آمریکا گسترش خواهیم داد. زیرا در ‌‌نهایت ما یک کمپانی چینی نیستیم، بلکه یک کمپانی اینترنتی هستیم که به طور اتفاقی در چین شکل گرفته.»

منبع: دیجیاتو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.