راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حرف‌های مقدم و بیات در نشست خبری ITE

نشست خبری همایش و نمایشگاه بین‌المللی تراکنش (ITE) با حضور مدیران ارشد این رویداد، صبح دوشنبه 30 شهریور برگزار شد. محمدابراهیم مقدم، مسئول شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تراکنش و محمدمراد بیات، دبیر این رویداد در این نشست به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدای این نشست، محمدابراهیم مقدم، با اشاره به ارتباط شبکه‌ بانکی کشور با نظام بین‌الملل قبل از تحریم‌ها گفت در دوران پس از تحریم، ارتباط ما با جهان مجدداً هم از نظر اقتصادی و تکنولوژیکی برقرار می‌شود. رفع تحریم‌ها زمینه و شرایط لازم را برای توسعه بانکداری الکترونیک، به‌ویژه با توجه به تسهیل ارتباطات بانکی با دیگر کشورها و امکان ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور فراهم می‌آورد و فضای مناسبی برای تحول صنعت پرداخت در کشور مهیا می‌کند.

مقدم با اشاره به اهمیت میزبانی این همایش در مقطع زمانی فعلی برای صنعت بانکداری کشور گفت: ورود مجدد بانک‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی، جدا از لزوم برقراری ارتباط مؤثر و هوشمندانه با بانک‌های خارجی، نیازمند به‌روزرسانی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ارتباطی نیز است تا امکان مدیریت تراکنش‌های بین بانکی و تبادل الکترونیک اسناد با این بانک‌ها مطابق استانداردهای روز بین‌المللی فراهم شود.

مسئول شورای سیاست‌‌گذاری همایش و نمایشگاه تراکنش، گفت: گشایش در عرصه تجارت خارجی کشور، امکان خرید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط با توسعه بانکداری الکترونیک را بیش از همیشه برای بانک‌ها و تأمین‌کنندگان خدمات الکترونیک بانک‌ها تسهیل می‌کند. بااین‌حال مهم است که دراین‌ارتباط چه چیزی می‌دهیم و چه چیزی دریافت می‌کنیم. باید تلاش کنیم دانش فنی را وارد کرده و آن را بومی کنیم. مقدم افزود اکنون‌که ارتباط با دنیا مجدداً برقرار می‌شود، برای دست‌یابی به بهترین انتخاب، نیاز به نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی داریم که افراد از بخش‌های مختلف کسب‌وکار و فناوری اطلاعات با یکدیگر همفکری کنند. در این میان باید توجه ویژه‌ای نیز به بهره‌گیری از دانش و تخصص جوانان فعال و خلاق کشور در صنعت IT داشته باشیم.

وی بر لزوم تغییر دیدگاه بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات الکترونیک به مقوله توسعه صنعت پرداخت در کشور اشاره کرد و یادآور شد: همه باید به این باور برسیم که تنها از طریق اشتراک مؤثر و به‌کارگیری هماهنگ امکانات و اطلاعات است که توسعه صنعت پرداخت و نظام تراکنش در کشور امکان‌پذیر می‌شود و تا زمانی که این مهم تحقق نیابد فاصله موجود بین ایران و کشورهای پیشرفته در این حوزه کاهش نخواهد یافت. وی افزود: توسعه صنعت پرداخت، علاوه بر فراهم آوردن امکان کاهش شعب بانک‌ها و جلوگیری از هدررفت منابع کشور که صرف دریافت و پرداخت و انتقال فیزیکی پول می‌شود، توان بانک‌ها را برای توسعه خدمات تخصصی متناسب با نیازهای جدید مشتریان افزایش می‌دهد.

سپس محمدمراد بیات، دبیر همایش و نمایشگاه تراکنش به تشریح اهداف این رویداد پرداخت. وی مهم‌ترین هدف همایش ITE را ایجاد فرصتی برای کسب‌وکار در دوران پساتحریم دانست و ایجاد بستری برای تحقق رویکردهای کلان جمهوری اسلامی ایران را از دیگر اهداف این نمایشگاه برشمرد. وی گفت: در سند چشم‌انداز 1404 کسب رتبه اول منطقه در زمینه فناوری و علمی مطرح شده است اما در 10 سالی که از این برنامه می‌گذرد، قدم‌های خوبی برداشته نشده و متأسفانه بخشی از سهم خود را در منطقه از دست داده‌ایم. سالانه در کشور امارات بانک‌ها و شرکت‌های خارجی جمع می‌شوند، درصورتی‌که این بازار متعلق به ایران است که جمعیت 80 میلیونی کشور و 500 میلیونی منطقه را در اطراف خود دارد.

بیات هدف دیگر این همایش را برداشتن گامی در راستای برنامه ششم توسعه برشمرد و دراین‌باره بیان کرد: در ابلاغیه مقام معظم رهبری بیش از یک‌هشتم به موضوعی اختصاص دارد که مستقیماً با رویداد ITE ارتباط دارد. در این ابلاغیه مباحث حوزه فناوری اطلاعات به‌طور جدی موردتوجه قرار گرفته که این موضوع در این رویداد دنبال می‌شود.

مدیرعامل مرکز فابا تعامل اضلاع زنجیره تراکنش را دیگر هدف این رویداد دانست و گفت: 4 ضلع دولت الکترونیک، شهر الکترونیک، بانک الکترونیک و مشتری الکترونیک با هدف تعامل بین این زنجیره در این همایش در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. برای این تعامل به نرم‌افزار، سخت‌افزار و مغزافزار نیاز است.

بیات افزود: بنا داریم امکان انتقال دانش و فناوری‌های نوین به کشور، مخصوصاً در زمینه صنایع مالی را فراهم کنیم. معتقدم اگر تمام سخت‌افزارها را وارد کنیم، به جان‌مایه توسعه‌یافتگی دست نمی‌یابیم مگر این‌که انتقال دانش فنی را مدنظر قرار دهیم.

وی بیان کرد: تحریم‌ها برخلاف محدودیت‌ها، فرصت‌هایی هم ایجاد کردند. سامانه‌های ملی شتاب و شاپرک، نمونه‌ای از این توانمندی‌ها هستند. برخی از کشورهای منطقه مایل‌اند، از تجربیات ما در این زمینه استفاده کنند. یکی از اهداف ما در این نمایشگاه عرضه‌ این تجربیات است.

بیات تقویت بخش خصوصی در دوران پساتحریم و همچنین ایجاد بستری برای راه‌حل‌ها و ایده‌های نو در قالب استارت‌آپ‌ها را نیز از دیگر اهداف رویداد بین‌المللی تراکنش برشمرد و گفت: رویداد در سه روز 4 تا 6 آبان برگزار می‌شود و بانک‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی توانمندی‌های خود را عرضه می‌کنند. مراسم افتتاحیه نیز با پیام رئیس‌جمهور، حضور آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و آیت‌الله قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

وی در ادامه، برنامه‌های نمایشگاه تراکنش را برای خبرنگاران تشریح کرد. بیات افزود: در سه روز برگزاری، کارگاه‌های معرفی محصولات و خدمات بانک‌ها، کارگاه‌هایی در موضوعات تخصصی با سخنرانی کارشناسان خارجی و همچنین کارگاه‌های ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌های نو برگزار می‌شود. درمجموع تعداد این کارگاه‌ها به 54 عدد می‌رسد.

مدیرعامل مرکز فابا گفت: عصرها نیز برنامه‌های خاص خود را دارد. در روز اول کنفرانس نوآوری‌های بانکی، با حضور معاون‌ علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و مدیران عامل بانک‌ها برگزار می‌شود. روز دوم سمینار تخصصی کارت ‌و پرداخت با موضوع محوری EMV برگزار می‌شود که مقامات ارشد بانک مرکزی، سخنرانان خارجی و متخصصان حوزه پرداخت در این سمینار حضور دارند. در روز سوم نیز نشست مدیران ارشد نظام بانکی و شرکت‌ها با موضوع پساتحریم را داریم. در این نشست، وداع با بانکداری گلخانه‌ای و فرصت‌ها و تهدیدهای دوران پساتحریم برای صنعت بانکداری و پرداخت با حضور مقامات ارشد وزارت امور خارجه و اقتصادی دولت به بحث گذاشته می‌شود.

دبیر رویداد بین‌المللی ITE گفت: قرار است این رویداد در طول رویدادهای داخلی باشد، نه در رقابت با آن‌ها. رویدادهای دیگر در حوزه سیاست‌های کلان و رگولاتوری (قوانین و مقررات) برگزار می‌شوند اما این رویداد در حوزه کسب‌وکار است. البته ITE آمده تا رقیبی برای رویدادهای مشابه منطقه‌ای باشد.

بیات در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد ابعاد بین‌المللی این رویداد افزود: رایزنی‌های زیادی صورت گرفته و از طریق وزارت امور خارجه با سفیران کشورهای خارجی در ایران ارتباط برقرار کرده و با هیئت‌های خارجی هم جلساتی داریم. وی با اشاره به این‌که با شرکت‌هایی از کشورهای اروپای غربی، جنوب شرق آسیا و برخی بانک‌های منطقه‌ای در حال رایزنی هستیم، گفت: نام دقیق شرکت‌ها اوایل مهرماه از طریق سایت www.Itefaba.com اعلام می‌شود.

مدیرعامل مرکز فابا درباره چرایی برگزاری این همایش در آبان ماه گفت: این برهه با رویدادهای مشابه جهانی و داخلی کمترین تلاقی را دارد. وی همچنین تعاملات را دوسویه دانست و گفت: بازدیدهایی نیز توسط بانک‌های خارجی از نمایشگاه داریم و تعاملات دوسویه است.

بیات در پاسخ به چگونگی ارائه توانمندی‌های کشور، اظهار داشت: بنا داریم بستری را ایجاد کنیم تا بانک‌ها با تعامل بتوانند فرصت‌ها را به دست بیاورند. مثلاً بازدید کشورهای آسیای میانه از این نمایشگاه باعث می‌شود که راجع به نیازهای آن‌ها و توانمندی‌های ما بحث شود. باید در بخش حاکمیتی هم این مسئله مورد مطالعه قرار گیرد که چه توانمندی‌های داریم و به کجا می‌توانیم صادرات داشته باشیم. این رویداد می‌تواند فضا را برای ما روشن کند.

در ادامه خبرنگاری از تأثیر توسعه IT بر بانک‌ها، کاهش شعب و مقاومت‌های موجود بر سر این کار سؤال کرد که مقدم در پاسخ گفت: این موضوع از 10 سال قبل شروع شده و بانک‌ها در حال کم کردن شعب خود هستند؛ زیرا مراجعه به شعب در حال کاهش است. البته ما باید کاری کنیم که مردم حتی پشت دستگاه خودپرداز نیز نروند و برای انجام یک عملیات نیاز نباشد که مشتری به مکان خاصی برود.

وی ادامه داد: ما ناچاریم شفاف باشیم، زیرا دنیا استاندارد مشخصی را تعریف کرده است. سیستم استاندارد جهانی تعریف شده است و زمانی که می‌خواهیم ارتباط برقرار کنیم، باید شفاف باشیم. سیستم بانکی ما اکنون هم شفاف است اما نیاز است که به سطح استاندارد جهانی برسد.

در ادامه نشست بیات در پاسخ سؤالی به تشریح برخی ابعاد نمایشگاه پرداخت و گفت: علاوه بر بُعد همایشی –که در حوزه کسب‌وکار بحث می‌شود- بعد نمایشگاهی رویداد نیز برجسته است. شهرداری تهران به‌عنوان حامی راهبردی رویداد تراکنش، حمل‌ونقل درون‌شهری از دانشگاه‌ها و میادین اصلی را برای بازدید از نمایشگاه تسهیل می‌کند. کیفیت برگزاری نمایشگاه با رویدادهایی که تاکنون داشته‌ایم متفاوت است و سعی شده استاندارهای بین‌المللی در برگزاری این رویداد رعایت شود.

بیات در خصوص چگونگی جشنواره استارت‌آپ‌ها در این رویداد، بیان کرد: تب استارت‌آپ‌ها در دنیا بالاست و ایده‌های نو از همین کارگاه‌ها شکل می‌گیرد. در این همایش نیز کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم که استارت‌آپ‌های صنایع مالی و بانکی، ایده‌هایشان را با بانک‌ها و شرکت‌ها در میان بگذارند.

منبع: ITE

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.