راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور فعال صنعت بانکی کشور در جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات

باتوجه به پیش‌بینی‌های سند چشم‌انداز بیست ساله کشور در امر توسعه، امروزه کیفیت یک معیار و محور استراتژیک محسوب می‌گردد. از این‌رو لازم است سازمان‌ها به منظور ارتقاء جایگاه اقتصادی، علمی و فناوری تعیین شده در این برنامه، اصول نوین مدیریت و قواعد حضور در بازارهای جهانی را آموخته و به اجرا در آورند. از مهمترین این اصول: حفظ متوازن منافع و رضایت کلیه ذینفعان سازمان، اجرا و استقرار ابزارها و سیستم‌های مدیریت کیفیت، الگوبرداری و استفاده از روش‌های سنجش و اندازه‌گیری معیارهای موفقیت می‌توان برشمرد.

در این راستا، طرح جایزه ملی کیفیت ایران توسط سازمان ملی استاندارد ایران به شورای عالی استاندارد ارائه شد و در سال 1381 جایزه ملی کیفیت ایران تصویب و به منظور اجرا به سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ گردید. در این مرحله بر اساس نظرات کمیته فنی، پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد، مدل بنیاد کیفیت اروپا (EFQM) به عنوان مبنای مدل جایزه ملی کیفیت ایران انتخاب شد.

تجارب اجرای چهار دوره برگزاری جایزه بر اساس مدل EFQM،‌ با وجود حصول دستاوردهای عمده در سطح سازمان‌ها، نمایانگر آن بود که این مدل، به‌دلیل تفاوت فرهنگی و سطح بلوغ سازمان‌های کشور ما، امکان ارزیابی واقعی شرایط و موفقیت سازمان در حوزه یک محصول خاص را دارا نمی‌باشد. لذا طراحی مدل نوینی که قادر به ارزیابی ابعاد کیفیت محصول در چارچوب فعالیت‌های پشتیبانی مناسب در یک سازمان باشد در دستور کار سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفت. مدلی که مدیریت کیفیت محصول را بیشتر مد نظر داشته باشد و بتواند جایگاه کیفیت را از دید مشتری، به طور خاص، در سازمان تعریف نماید. از این‌رو مسئولیت بازنگری و بومی‌سازی مدل از طرف آن سازمان بر عهده انجمن مدیریت کیفیت ایران گذاشته شد. مدل نوین با عنوان مدل (INQA (Iran National Quality Award  در سال ۱۳۸۷، به تصویب کمیته فنی و شورای سیاست‌گذاری جایزه رسید و اجرایی شد. نتایج تحلیل آماری میزان حضور شرکت‌ها طی سالهای ۸۷ تاکنون،‌ نمایانگر آن است که ابعاد مختلف فعالیت‌های کیفی در سازمان‌ها افزایش چشمگیری داشته است و در عین حال تعداد زیادی از سازمان‌ها، ترغیب به اهتمام به کیفیت و انجام فعالیت‌های تعالی در مجموعه خود شده‌اند.

ICT-Award-way2pay-Indx-93-12-23

در پی حضور گسترده و دستاوردهای غیر قابل انکار جایزه برای سازمان‌ها، به منظور تسریع در امر دستیابی به برنامه‌های توسعه سطح کلان کشوری، جایزه ملی کیفیت با تمرکز بر جوایز بخشی/ موضوعی طراحی شد. تاکنون چند جایزه ملی کیفیت بخشی در سطح کشور طراحی شده است که عبارتنداز: جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران (INFDQA) با محوریت معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICTINQA) با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.

جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ICTINQA، يك جايزه كشوري كه با استناد به مصوبه يكصد و چهارمين جلسه شوراي عالي استاندارد، توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات پایه‌ریزی شده و بر اساس تصميمات شوراي سياست‌گذاري جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مفاد اين اساسنامه اداره می‌شود.

جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، همه ساله بر اساس مدل ملي ارزيابي كيفيت ايران، به منظور شناسايي واحدهاي برتر در زمينه‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات (ICT) و انتخاب و معرفي برترین‌ها برگزارمی‌شود.

.

مهمترین اهداف جایزه ICTINQA به شرح ذیل است

  • ارتقاء سطح كيفيت ارائه خدمات زيربنائي دولت الكترونيك از طريق توسعه و ترويج مديريت كيفيت در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات.
  • ارتقاء توان رقابت‌پذيري حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور در بازارهاي جهاني به عنوان بخش‌هاي داراي مزاياي نسبي فراوان در كشور.
  • ارج نهادن به تلاش مديران و كاركنان سازمان‌ها در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات كه در سازمان خود به كيفيت توجه لازم را مبذول داشته و در مسير ارتقاء آن كوشا هستند.
  • جلب توجه مديران و كاركنان سازمان‌ها در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات به مفاهيمي پايه‌اي همچون مديريت كيفيت، جلب رضايت مشتريان، خلاقيت و نوآوري، رشد و يادگيري و تلاش براي كسب رضايت متوازن ذينفعان، به منظور دستيابي به موفقيت پايدار و تعالي سازماني.

.

سطوح جایزه

جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، داراي سطوح گواهي‌نامه اهتمام به كيفيت، تقديرنامه اشتهار به كيفيت يك الي چهار ستاره و تنديس برنزین، سیمین و زرین می‌باشد. سطوح مذکور بر اساس امتیاز کسب‌شده سازمان‌ها در فرآیند ارزیابی به ایشان تعلق می‌گیرد. از سال گذشته با حضور یک بانک (بانک آینده) در این رویداد، نگاه نظام و صنعت بانکی به این جایزه معطوف گردید.

ICT-Award-way2pay-Indx-93-12-23a

امسال و در چهارمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت الکترونیکی بسیار پررنگ‌تر شد که این مهم‌، نمایان‌گر اهمیت و سرمایه‌گذاری نظام و صنعت بانکی کشور به مقوله کیفیت و تعالی است.

در این بین، بانک آینده در دومین حضور خود موفق به دریافت تقدیرنامه سطح اشتهار یک ستاره شد؛ همچنین بانک‌های سامان، سینا، انصار و شرکت‌های پرداخت الکترونیک آرین و فن‌آوا کارت در اولین حضور خود پس از بانک آینده، گواهی‌نامه سطح اهتمام به کیفیت را دریافت نمودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.