راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسن ایزو 20000 گرفت / اولین شرکت فعال در زمینه بانکی در خاورمیانه

ITIL روش درست کار کردن را برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات در اختیار می‌گذارد و ISO20000 استاندارد مدیریت خدمات و مهمترین استاندارد در این حوزه است که در صورت رعایت تمام اصول ITIL می‌توان ISO20000 را دریافت کرد. در حال حاضر در کشور فقط یک سازمان موفق به دریافت ISO20000 شده که آن هم سازمان فاوای شهرداری تهران بوده است. همچنین در کل خاورمیانه هیچکدام از شرکت‌های فعال در حوزه خدمات بانکداری موفق به دریافت این استاندارد تاکنون نشده‌اند. توسن به عنوان اولین شرکت در حوزه خدمات بانکداری در خاورمیانه موفق به کسب این استاندارد شده است.

ISO-20000-Tosan-2-Way2pay-93-06-02

با رشد فناوی اطلاعات، ارائه خدمات با سطح کیفی مناسب‌تر نسبت به رقبا، به عنوان یک مزیت رقابتی و موضعی قابل توجه برای سازمان‌ها قرار گرفت و از آنجا که نیاز به تدوین یک استاندارد جهانی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، در سالیان گذشته کاملا مشهود بوده است، موسسه‌ی استاندارد انگلستان، با درک این موضوع و استفاده از تجارب موجود دراین زمینه، اولین استاندارد را در موضوع خدمات فناوری اطلاعات ارائه داد که مبنایی برای توسعه جهانی این مقوله قرار گرفت.

ISO-20000-Tosan-1-Way2pay-93-06-02

هم اکنون استاندارد ISO/IEC 20000 اولین استاندارد فراگیر جهانی است که به طور مشخص به موضوع مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می‌پردازد. این استاندارد مجموعه‌ای از فرایندهای مدیریتی یکپارچه را برای ارائه خدمات موثر به مشتریان و کسب و کارهای مختلف تشریح نموده و با رویکرد فرایند گرا، تکمیل کننده مجموعه‌ای به نام کتابخانه زیر ساخت فناوری اطلاعات (ITIL) می‌باشد. این استاندارد، الزامات رسمی مورد نیاز برای ارائه خدمات مدیریت شده در سطح کیفی قابل قبول به مشتریان سازمان را تعریف نموده و فرآیندهای مدیریت خدمات سازمان را که مبتنی بر ITIL است، مورد ممیزی قرار می‌دهد. در واقع اين استاندارد شامل 13 فرآيند اصلي است که فرآيندهای آن با فرآيندهاي ITIL مشترک است .

.

هدف توسن از اخذ گواهینامه ایزو 20000

وابستگی صنعت بانکداری کنونی به طور روزافزون به خدمات فناوری اطلاعات افزایش می‌یابد بگونه‌ای که در دسترس نبودن خدمات فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری به معنای ازکارافتادن خدمات کسب‌وکاری مشتریان و ایجاد ضرر مالی و غیرمالی برای آن‌ها خواهد بود. در چنین شرایطی، بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی از ارائه‌دهندگان خدمات خود انتظار دارند تا خدماتی با قابلیت اطمینان بسیار بالا و منعطف جهت ایجاد قابلیت‌های جدید ارائه نمایند و به همین لحاظ شرکت توسن در راستای پاسخ به این نیاز اقدام به پیاده‌سازی فرآیندهای اصلی کسب‌وکار خود مطابق با چارچوب استاندارد ITIL و نیازمندی‌های استاندارد ISO/IEC 20000 نموده است.

ISO-20000-Tosan-Way2pay-93-06-02

ITIL نگاهي نوين براي ارائه، پشتيباني و بهبود خدمات فناوري اطلاعات بوده که در سال‌های اخیر، بسيار مورد توجه توسن قرار گرفته است تا از این رهگذر بتواند فرآیندهای داخلی رسیدگی به درخواست‌های مشتریان را بهبود داده و در نتیجه رضایت مشتریان را ارتقا دهد. بدین منظور اکثریت قریب به اتفاق کارمندان توسن، آموزش‌های مربوط به ITIL را گذرانده و نیروهای استخدامی جدید نیز مطابق با این الگو آموزش داده می­‌شوند. اگرچه این الگو از چهار سال گذشته شروع به کار نموده است اما بدلیل تعدد فرآیندها و نیاز به تثبیت و اجرای آن در تمامی واحدهای سازمانی، هم اکنون به ثمر نشسته است.

.

مهم‌ترین اهداف پیاده‌سازی این سیستم به شرح ذیل است:

  • ایجاد اطمینان خاطر مشتریان در رابطه با دریافت ارزش مورد انتظار از خدمات شرکت توسن
  • – رفع دغدغه مشتریان بابت ایجاد ضرر مالی و غیرمالی به علت عدم دسترسی خارج از توافق خدمات ارائه‌شده توسط شرکت توسن
  • ارائه قابلیت‌های جدید و به‌روزرسانی خدمات بر اساس آخرین فنّاوری‌های روز
  • تمرکز بر نیاز مشتریان و پاسخگویی هر چه سریع‌تر به نیازمندی‌های جدید مطرح‌شده از سوی آن‌ها
  • ارائه خدماتی امن و مطابق با نیازمندی مشتریان و الزامات قانونی
  • بررسی مداوم اثربخشی سیستم مدیریت خدمات طراحی‌شده و به‌روزرسانی آن در صورت نیاز
  •  بررسی مداوم اهداف مدیریت خدمات و به‌روزرسانی آن‌ها بر اساس تغییرات ایجادشده در نیاز مشتریان
  • ارائه خدمات جدید و یا تغییر یافته در زمان مقرر و باقابلیت اطمینان بالا .

با وجود این استاندارد مشتری می‌تواند مطمئن باشد که توسن از فرایندهای مشخص برای رفع رخدادها، انجام تغییرات، ارائه ریلیزهای جدید، افزایش سطح سرویس، ظرفیت مناسب سرویس‌ها، به اشتراک‌گذاری دانش، رفع سریع خرابی‌ها، مدیریت شکایات مشتری و تقریبا هر موضوعی که مرتبط با ارائه سرویس به مشتری باشد؛ برخوردار است.

اخذ گواهینامه ISO 20000 نشان دهنده آن است که سیستم مدیریت خدمات IT توسن بر اساس بهترین استاندارد موجود مورد ممیزی قرار گرفته و منطبق با آن شناخته شده است. گواهینامه ای که توسط ISC صادر شده است، اثبات کننده این مدعاست که توسن جهت ارایه خدمات کیفی IT که الزامات مشتریان و سطوح خدماتی را برآورده می سازد، تثبیت شده و کارآمد است.

 منبع: شرکت توسن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.