راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران یک چهارراه بزرگ فناوری‌اطلاعات برای بازارهای منطقه‌ای است

صنایع کوچک و متوسط بخش مهم و ضروری اقتصاد هر کشوری را تشکیل می‌دهند. صنایع کوچک و متوسطی که مایل به بهره‌برداری از گسترش بازار هستند باید زیرساخت‌های لازم را به وجود آورند. در این میان، نقش فناوری‌اطلاعات، بسیار حائز اهمیت است. با بهره‌گیری از فناوری‌اطلاعات، مدیریت ارتباط با مشتریان به نحو موثری ارتقا می‌یابد، فرایندهای عملیاتی تحقق یافته و کارایی و اثربخشی سازمان افزایش پیدا می‌کند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات پدیده‌ای جدید در جهان سوم است و اگرچه این کشورها اهمیت این فناوری را درک کرده‌اند، لیکن به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط کشورهای پیشرفته و مشکلات خاص خود، دسترسی مطلوب بـه آن هنـوز تضمین نشده است. ورود به حوزه نظری و کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما پدیده‌ای نوین به شمار می‌آید و با عنایت به لزوم توسعه کاربرد آن در حوزه‌های تجارت، کسب‌وکار، روابط دولت با شهروندان و اشتغال‌آفرینی در عرصه‌های دیگر، همواره پژوهشگران را بر آن داشته است تا آثار و ابعاد گوناگون این پدیده را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

با امضای تفاهم لوزان و طرح بحث احتمال رفع برخی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و تاثیر آن برروی بازار فناوری‌اطلاعات کشور، رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی کشور معتقد است اگرچه هیچگاه حوزه فناوری‌اطلاعات ایران به‌طور کامل مورد تحریم مستقیم قرار نگرفته اما از تبعات این تحریم‌ها در زمینه‌های پولی و بانکی نیز بی‌نصیب نبوده‌ است. مسعود ریاضیات، درباره تاثیر مذاکرات هسته‌ای در بازار فناوری‌اطلاعات، اظهار کرد: بازار فناوری‌اطلاعات ایران هیچگاه به‌طور مستقیم مورد تحریم قرار نگرفته بود بلکه وجود مشکلاتی در تحریم‌های بانکی و نقل و انتقالات پولی در این حوزه تاثیرگذار بوده است. او اظهار کرد: در صنعت فناوری‌اطلاعات تنها بخش‌هایی که شانس استفاده از آن‌ها در انرژی اتمی وجود داشته یا تجهیزات دارای تکنولوژی پیچیده بودند، مورد تحریم قرار گرفته بود. با این حال عملا شرکت‌های فعال در این زمینه در کشور توانسته بودند با دور زدن تحریم‌ها تجهیزات مورد نیاز خود را به‌ویژه از چین تهیه کنند.

وی افزود: بنابراین صنعت IT تا به‌حال چندان تحت تاثیر مستقیم تحریم‌ها نبوده بلکه این مساله تحریم‌های پولی و بانکی است که در این حوزه نیز موثر بوده است.

رئیس انجمن ISPهای کشور با اشاره به امکان‌پذیر نبودن استفاده از برخی سرویس‌های جهانی در ایران، اظهار کرد: تاثیر دیگر تحریم‌ها در حوزه IT این بوده است که بسیاری‌از سرویس‌های سایت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و اپل از طریق IP آدرس ایران غیرقابل دسترسی بودند و بنابراین افراد با استفاده از فیلترشکن‌ها می‌توانستند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند که همین امر سرعت کار را پایین می‌آورد اما اگر این محدودیت‌ها برداشته شوند فعالان این حوزه می‌توانند به صورت مستقیم و آزادانه به سرویس‌های نرم‌افزاری مختلف دسترسی داشته باشند.

ریاضیات در پاسخ به این سوال که آیا ارسال مستقیم تجهیزات سخت‌افزاری به صورت رسمی از مرزهای کشور تاثیری در کیفیت و هزینه این امکانات خواهد داشت، گفت: تا به‌حال بیشتر تجهیزات به صورت قاچاق وارد می‌شد اما اگر همین تجهیزات بخواهد از طریق گمرک وارد شود از لحاظ قیمتی ارزان‌تر نخواهد بود و طبیعتا قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا وی ادامه داد: اما از این لحاظ که واردکننده یا نمایندگی رسمی تجهیزات سخت‌افزاری را ارائه می‌دهد سرویس خدمات و پشتیبانی پس‌ازفروش بهتری ارائه می‌شود.

.

مصرف داخلی ایران در زمینه تجهیزات حوزه IT بالاست

این کارشناس همچنین درباره دسترسی ایران به بازارهای جهانی با برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها، اظهار کرد: ایران بازار بزرگی برای کشورهای غربی است و به این دلیل که مصرف داخلی ایران در زمینه تجهیزات حوزه IT بالاست این کشورها تمایل دارند با ایران وارد معامله شوند.

.

مشکل صادرات محصولات IT ضعف تسلط بر زبان خارجی است

ریاضیات با اشاره به مرزهای مشترک ایران با کشورهای خاورمیانه، خاطرنشان کرد: در واقع ایران یک چهارراه بزرگ برای بازارهای منطقه‌ای به حساب می‌آید و ورود به بازار ایران تنها به معنای ورود به بازار یک کشور نیست بنابراین طبیعتا کشورهای غربی انگیزه بالایی برای فروش کالا و خدمات در ایران خواهند داشت.

وی در ادامه درباره همکاری فعالان حوزه IT برای استفاده از بازارهای بین‌المللی و صادرات محصولات، اظهار کرد: درحال حاضر فعالان حوزه فناوری‌اطلاعات جوانان با استعدادی هستند اما مشکل صادرات محصول در ایران ضعف تسلط بر زبان خارجی و انگلیسی است.

او تصریح کرد: ایران به‌دلیل دور ماندن از جامعه بین‌المللی در سال‌های اخیر در تولید محصولات و برقراری ارتباط از نظر تسلط به زبان انگلیسی ضعیف بوده است و امیدوارم بعد از برداشته شدن تحریم‌ها ایران نیز به جامعه بین‌المللی روی بیاورد و تسلط به زبان انگلیسی افزایش پیدا کند.

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، باید در راستای چشم‌اندازهای ملی تدوین شود. چشم‌انداز فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح ملی در راستای چشم‌انداز بیست‌ساله نظام مبنی‌بر دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب‌غربی، تدوین یافتـه اسـت.

براساس نظرات کارشناسان، نخستین و مهم‌ترین گام برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخت کامل و جامع ماهیت آن است اما در کشور به خاطر عدم وجود چنین اعتقاد و التزامی، عزم و اراده جدی و ملی برای چنین توسعه‌ای انجام نگرفته است.

آنچه در اینجا به‌عنوان یک چالش اساسی مطرح است، این است که فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات از جایگاه مناسبی در بین مردم و دولت برخوردار نیست و بیشتر مسئولان و مدیران کشور نیز از قابلیت‌های این فناوری، آگاهی و آشنایی کافی ندارند.

نبود تعریفی مورد توافق از مفاهیم اصلی مورد کاربرد در فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، یکی‌از مشکلات دیگر در این زمینه است که باعث شده، بسیاری، صرفا به ظواهر رنگین و نمایشگاهی آن بسنده کرده و از ماهیت این پارادایم نوین فکری غافل شوند.

منبع: کسب‌وکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.