راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تهرانیان: “هنوز” دستگاه‌های کارتخوان به سازمان امور مالياتی متصل نشده‌اند

پس از اجراي طرح شاپرک براي دستگاه‌هاي کارتخوان واحدهاي صنفي، برخي از واحدهاي صنفي دستگاه‌هاي کارت خوان خود را قطع کرده‌اند و از آنها استفاده نمي‌کنند. وقتي دليل امتناع از استفاده از کارتخوان را از آنها مي‌پرسيم، نگراني از اخذ ماليات بر درآمد به وسيله کنترل فروش توسط اين دستگاه‌ها و يا خرابي دستگاه را عنوان مي‌کنند.

گزارش ميداني خراسان حاکي است که پس از اجراي طرح شاپرک براي دستگاه‌هاي کارتخوان برخي واحدهاي صنفي نظير سوپرمارکت، ميوه فروشي، کفش فروشي، پارچه فروشي و… که بعضاً ۲ يا ۳ دستگاه کارت خوان از بانک‌هاي مختلف دارند دليل عدم استفاده از اين دستگاه‌ها را احتمال ارسال اطلاعات ميزان فروش براي سازمان امور مالياتي و برخي ديگر نيز خرابي دستگاه‌ها ذکر مي کنند.

يکي از ميوه فروشي‌هاي نسبتاً بزرگ محدوده مرکزي شهر که داراي ۲ دستگاه کارتخوان مي‌باشد، به خبرنگار خراسان مي‌گويد: دستگاه‌ها متاسفانه خراب است، وقتي از شاگرد اين ميوه فروش علت عدم استفاده از کارتخوان را مي‌پرسيم مي‌گويد از زماني که پرداخت‌ها به وسيله دستگاه کارتخوان با يک تاخير چند ساعته و بعضاً يک روزه صورت می‌گيرد بسياري از مغازه‌ها مي‌‎گويند که اطلاعات و آمار فروش براي سازمان امور مالياتي ارسال مي‌شود. همين شايعه باعث شده است که بسياري از مغازه‌ها دستگاه‌هاي خود را قطع يا جمع کنند. سوپرمارکت نسبتاً بزرگي که سه دستگاه کارتخوان از ۲ بانک خصوصي و يک بانک دولتي را روي ميز دارد نيز در ابتدا مي‌گويد دستگاه‌هاي‌مان خراب است. اما وقتي سوال مي کنيم چگونه همزمان هر ۳ دستگاه خراب شده است مي‌گويد پرداخت‌هاي با تاخير پس از اجراي طرح شاپرک شائبه‌هاي زيادي را براي واحدهاي صنفي ايجاد کرده است. يکي از مهم ترين آنها ارسال آمار فروش براي اخذ ماليات بر درآمد و فروش است که ما را نگران کرده است. متصدي اين فروشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که هنوز درباره ارسال آمار و اطلاعات به سازمان امور مالياتي ازطريق دستگاه‌هاي کارت خوان چيزي به صورت رسمي اعلام نشده است؟ مي‌گويد: خيلي از موضوعات در کشور ابتدا اجرا مي‌‎شود و سپس اطلاع رساني مي‌شود.

مدير يکي از شعب بانکي به خراسان گفت: برخي از مغازه‌ها به دليل ترس از ماليات دستگاه‌هاي کارتخوان خود را جمع کرده‌اند. وي در ادامه توضيح داد: براي خريد به مغازه‌اي مراجعه کردم و زماني که مي‌خواستم با استفاده از کارت مبلغ خريد را به مغازه دار بدهم صاحب مغازه گفت: متاسفانه براي اين که آمار فروش از طريق دستگاه کارتخوان به امور مالياتي مي‌رود دستگاه کارتخوان را جمع کرده‌ام.

 

کارشناس کميسيون اقتصادي مجلس: “هنوز” دستگاه‌هاي کارتخوان به سازمان امور مالياتي متصل نشده‌اند

دکتر محمد تقي تهرانيان، مدرس دانشگاه فردوسي مشهد و کارشناس امور مالياتي کميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با خراسان درباره اين سوال که آيا دستگاه‌هاي کارتخوان براي ارائه آمار فروش به سازمان امور مالياتي متصل شده است يا نه؟ گفت: هنوز دستگاه‌هاي کارتخوان به سازمان امور مالياتي متصل نشده‌اند ولي در ارديبهشت ماه امسال هيات وزيران مصوبه‌اي داشت مبني بر اين که بانک‌ها مکلفند تراکنش‌هاي بانکي افراد را به سازمان امور مالياتي منعکس کنند، البته هنوز اين مصوبه به صورت کامل توسط بانک‌ها اجرا نشده است.

تهرانيان در ادامه گفت: در صورت اجراي کامل اين مصوبه همه افراد چه کساني که داراي مشاغل غيردولتي هستند و چه کساني که اين مشاغل را ندارند، به طور کامل تراکنش‌هايشان رصد مي‌شود. اين صاحب نظر در امور مالياتي افزود: اين سامانه در کشورهاي پيشرفته سال‌هاست اجرا شده اما در کشور ما هنوز اجرايي نشده است ولي در دست مطالعه است و بايد انجام شود.

اين مدرس دانشگاه گفت: با اجراي طرح شاپرک براي دستگاه‌هاي کارتخوان اين قابليت نيز وجود دارد که برنامه نرم افزاري تهيه شود و آمار و اطلاعات فروش به سازمان امور مالياتي انتقال يابد هرچند که هنوز اين دستگاه‌ها به سازمان امور مالياتي متصل نشده است. محمدتقي تهرانيان در ادامه به خراسان گفت: مشاغل نيمه مهم که شامل ۱۸ رسته شغلي است از ابتداي سال آينده مکلف به نصب صندوق فروش هستند اين مشاغل شامل سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر و نقره، فروشندگان آهن آلات و ساير فلزات رنگي (فولاد، مس، روي، برنج، سرب و آلومينيوم)، فروشندگان لوازم صوتي و تصويري، فروشندگان انواع رايانه و قطعات سخت افزاري، فروشندگان ماشين‌هاي اداري و لوازم و قطعات و تجهيزات مربوط به آنها، فروشندگان لوازم خانگي، فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي، داروخانه‌ها، چلوکبابي ‌، رستوران‌ها، تهيه کنندگان غذاهاي آماده، اغذيه فروشي‌ها، کبابي‌ها، تالارهاي پذيرايي، ارائه دهندگان خدمات پذيرايي، هتل‌ها، متل‌ها، مهمانپذيرها، مسافرخانه‌ها و پانسيون‌ها و … که در بند ب ماده ۹۶ قانون ماليات‌هاي مستقيم ليست آنها آمده است از سال آينده ملزم به نصب صندوق فروش هستند.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.