راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترکیه پیشتاز حذف پول نقد و استفاده از ان‌اف‌سی

شرکت پرداخت آنلاین پی‌پال می‌گوید تا سال ۲۰۱۶ مصرف‌کنندگان برای خریدهایشان دیگر به هیچ کیف پولی نیاز نخواهند داشت.

اما بر خلاف تصور، این آمریکا یا بریتانیا نیست که در این زمینه پیشتاز است. ترکیه استفاده از تازه‌ترین فناوری‌ها در این زمینه را آغاز کرده است.

صحبت از مرگ پول نقد چند وقتی است که شروع شده. شرکت ویزا ادعا کرده بود که این تاریخ سال ۲۰۱۲ خواهد بود، اما پی‌پال مدت زمان انقراض پول نقد را ۵ سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

استفاده از فناوری «ارتباط حوزه نزدیک» یا NFC، روی گوشی‌های تلفن همراه و کارت‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از سیگنال‌های رادیویی، پرداخت‌های سریع‌تری برای خریدهای کوچک انجام شود. شما ممکن است این شیوه پرداخت سریع را در دستگاه‌های فروش بلیط اتوبوس، پارکینگ، عبور از درگاه‌های مترو یا دستگاه‌های خودپرداز دیده باشید.

این سیستم با کارت مخصوصی که در گوشی تعبیه شده، کار می‌کند. به چنین کارت‌هایی در اصطلاح «کانتکت‌لس» می‌گویند. وقتی این کارت با دستگاه ان‌اف‌سی‌ریدر تماس پیدا می‌کند، امواج رادیویی و اطلاعات رد و بدل می‌شود.

در صورتی که بانک‌ها و شرکت‌های اعتباری بیشتری این طرح را پیاده کنند، به زودی به زمانی خواهیم رسید که گوشی‌های تلفن به کیف پول تبدیل شود تا بتوانیم پول خریدهای کوچک را از حساب بانکی بپردازیم بدون آن که نیازمند کارت یا گذرواژه باشیم. در این حالت برای ثبت سیاهه خرید، نیازی به رسیدهای کاغذی نخواهد بود چرا که رسیدها به صورت دیجیتالی روی گوشی ثبت می‌شوند.

این فناوری بسیار ساده و سریع است. اما با وجود این که سال‌هاست وجود دارد و جانشین مناسبی برای هر چیز از پول نقد تا بارکد محسوب می‌شود، نتوانسته در دنیا فراگیر شود. در حالی که در بعضی کشورها مثل ترکیه جا افتاده است.

به نظر می‌رسد در کشوری چون ترکیه که جزو کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود و هنوز سامانه خاصی در آن پایه‌گذاری نشده، ایده‌های تازه بهتر پذیرفته می‌شوند.

محمت (محمد) سزگین، مدیر عامل گارانتی پیمنت سیستم می‌گوید: «ما چیزی به نام حساب جاری نداشتیم، چک نداشتیم. ناگهان از پول نقد به سراغ کارت‌های اعتباری رفتیم. اما همه نمی‌توانند کارت اعتباری داشته باشند. چون داشتن سابقه خوب بانکی و درآمد ثابت لازم است. الآن زمان آن رسیده که به جوان‌ها و خانم‌های خانه‌دار توجه کنیم. به همین علت است که ما قصد داریم از فناوری ان‌اف‌سی به مثابه کارت اعتباری استفاده کنیم. به ویژه برای قشری که نمی‌توانند کارت‌های اعتباری داشته باشند اما مایلند از روش‌های مدرن بانکی بهره ببرند».

ترکیه ظرف ۲۰ سال گذشته شیفته کارت‌های اعتباری شده است. فروشگاه‌ها سعی می‌کنند خریداران را به داشتن کارت‌های ویژه جمع‌آوری امتیاز تشویق کنند تا با خرید بیشتر، امتیازهای خود را بالا ببرند و جایزه بگیرند.

در حال حاضر این امکان وجود دارد که با استفاده از گوشی، از کارت اعتباری خود برای شخص دیگری پول بفرستید. با کمک یکی از گزینه‌های روی گوشی، شماره گیرنده را انتخاب می‌کنید. گیرنده، یک پیامک با یک کد خاص از طرف شما دریافت می‌کند که اگر آن کُد را به هر ماشین خودپردازی بدهد، می‌تواند پول نقد دریافت کند. با همین روش در مواقع خاص با فرستادن پیام به خود، می‌توانید از دستگاه پول نقد بگیرید. با این حال دیگر به کیف پول نیازی نیست.

جیمز داولوروس، از مسترکارت موبایل بیزنس می‌گوید: «این فناوری به مشتری اجازه می‌دهد که خیلی سریع بتواند با چسباندن گوشی به دستگاه، قهوه یا روزنامه بخرد. در این زمینه مثلاً پی‌پل می‌تواند کمک زیادی بکند چون دیگر لازم نیست مشتری ۲۰ لیر از کیفش در بیاورد و منتظرِ باقیش بماند».

بانک‌های ترکیه به کار با سیستم ساده NFC علاقه فراوانی دارند و در جهت تشویق مشتریان برایشان جاکلیدی NFC می‌فرستند، برچسب‌هایی به شما می‌دهند تا آن را روی کارت یا کیف پول خود بچسبانید، حتی ساعت مچی با فناوری ان‌اف‌سی هدیه می‌دهند.

ژاپن و سنگاپور سال‌هاست از NFC استفاده می‌کنند. گوگل در آمریکا امیدوار است مردم با سرویس Wallet خریدها را انجام دهند. با این سرویس، چه آنلاین باشید و چه آفلاین، می‌توانید علاوه بر پرداخت، اطلاعات مورد نیاز را از روی کارت اعتباری به کارت‌های مخصوص جمع‌آوری امتیاز منتقل کنید.

در عین حال همه گزارش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از فناوری کارت‌های «کانتکت لس» در بریتانیا، در سال ۲۰۱۶ به بیشترین میزان خود می‌رسد. با این اوصاف، بدون شک تا آن زمان ترکیه پیشروی این صنعت در غرب خواهد بود.

علی‌رغم متداول بودن سیستم پرداخت با NFC در ترکیه، هنوز گوشی‌هایی که تراشه ان‌اف‌سی داشته باشند، زیاد نیستند. بنابراین صنعت موبایل باید خودش را با این سامانه هماهنگ کند. به همین خاطر در ترکیه می‌توانید تقریباً هر گوشی قدیمی‌ای را به تراشه ویژه مجهز کنید.

ظاهراً افراد مسن هنوز هم پول نقد را ترجیح می‌دهند. اما می‌توان امیدوار بود که جوانان، یعنی نسل شیفته فناوری روز، عاملی باشند برای فراگیرتر شدن این سامانه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.