راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به ترکیب دایره و پرنده در لوگوی بانک قرض الحسنه مهر ایران

لوگوی یک سازمان بیانگر هویت آن سازمان و گاهی راهی برای انتقال مختصر مفاهیم مورد نظر است. لوگوی یک بانک علاوه بر تاکید بر مفهوم کسب و کار به مفاهیم انتزاعی مورد نظر آن بانک در جامعه‌ آرمانی مد نظرش نیز اشاره دارد. لوگوی بانک قرض الحسنه مهر ایران با ترکیب دایره و پرنده با رنگ سبز مفاهیم جالبی را در خود دارد.

.

دایره، زمان بی‌پایان

دایره نشان دهنده حرکت و زمان است. نشان دهنده حرکتی بدون آغاز و پایان. چون دایره دارای هیچ شروع و پایانی نیست و اساسا بدون مبدا و مقصد است، از آن به زمان تعبیر می‌شود. دایره نشان یکپارچگی و نشان وحدت است. به همین جهت ابدیت را القا می‌کند.

دایره در مقابل القای مفهوم سکون قرار دارد و اساسا مفهوم مجموعه زنجیرواری از حرکت را پی در پی، بدون تغییر و شبیه به یکدیگر نشان می‌دهد. دایره گاهی به دلیل همین مفهومی که القا می‌کند و شکل خود، به آسمان یا جهان معنوی نیز تعبیر می‌گردد.

Mehr-Bank-Gharzolhasane-index-way2pay-93-07-19

یکی دیگر از مفاهیمی که دایره القا می‌کند، به جهت شبیه بودن آن باچرخ که خود از ابزار بسیار مهمی برای انسان محسوب می‌شود، صنعتگری و تجارت می‌باشد. دایره گاهی نماد حرکت اقتصادی و تولید نیز می‌باشد. با پیدایش چرخ در زندگی بشر بود که بسیاری از پیشرفت‌های مهم زندگی انسان بوقوع پیوست.

در این لوگو نیز دایره نمادی از خورشید، مهر، سکه، پول و مرکزیت است و ذیل مفهوم دایره مفاهیمی چون حرکت و پویایی، ارتباط با مفاهیم عمیق اسلامی، حمایت و معنویت قرار دارند.

.

پرنده و حرکت

پرنده نیز نمادی است از آزادی، صلح، پرواز، حرکت و میل به کمال.

.

رنگ سبز، رنگ رویش

رنگ سبز به معنای آزادی و رهایی و نشانهٔ زندگی است و حس آبادانی را تداعی می‌کند و به خاطر آرام بخش بودنش به عنوان رنگ ایمنی و سلامت در جهان معرفی شده است. برای نشان دادن علائم فیزیکی بی‌خطر از این رنگ استفاده می‌شود.

در قرون وسطی رنگ سبز نشانهٔ زندگی جدید و رشد بود، به همین دلیل رنگ سبز را برای لباس نو عروسان انتخاب می‌کردند.

در اسلام، رنگ سبز نشانهٔ ایمان و عقیده در دین، توکل به خدا، بقا و جاودانگی است.

.

سایر مفاهیم

سایت بانک مهر مفاهیمی دیگر چون جوانه سنبل رویش و تازگی و تیک به عنوان نماد تایید و تاکید و فلش‌های متقابل با مفهوم تبادل، بده بستان، واردات و صادرات و عملیات مالی را از جمله مفاهیم دریافتی از لوگویش می‌داند.

1 دیدگاه
  1. محمد یاسین تاجیک می‌گوید

    عالی خیلی به من کمک کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.