راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند شماره 6: تحکیم استانداردها

این روزها با پا گذاشتن فناوری‌های نوین به عرصه بانکی لزوم وحدت رويه در ارايه انواع خدمات مبتنی بر ابزارهای پرداخت نوين و كنترل سهم ابزارهای مختلف در اقتصاد پولی كشور احساس می‌شود. به همین دلیل تدوین استانداردها و چارچوب‌ها، اصلی جدایی ناپذیر در بسترسازی برای ورود هر چه بیشتر فناوری‌های نوین به عرصه بانکی است. در ادامه خلاصه‌ای از بحث‌های پیرامون استانداردها و چارچوب‌ها در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت آمده است.

 .

بانکداری و پرداخت الکترونیک هر روز که می‌گذرد بیشتر از گذشته چارچوب‌ها و استانداردهای خودش را می‌شناسد.

 .

يكی از وظايف عمده واحد نظام‌های پرداخت بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران تدوين مقررات و اعلام استانداردهای ملی در خصوص بهره‌گيری شبكه بانكی از ابزارها و سيستم‌های پرداخت است، تا با لحاظ نمودن تجربيات موفق جهانی در تدوين الگويی بومی برای كشور، ضمن كاستن از اتلاف منابع و صرف هزينه‌های موازی توسط بانك‌ها، با تعريف مفهوم شبكه واحد پرداخت عملاً خدمات يكپارچه و يكسان به تمام مشتريان شبكه بانكی كشور ارايه شود.

این روزها نیز با توجه به شدت گرفتن سرعت فناوری این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود و به همین دلیل «استانداردها و چهارچوب‌ها» یکی از موضوعات داغ هر همایش و نشستی است، تا آنجا که فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی با تشریح اهداف و محورهای سومین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، گفت: همایش امسال بر پنج محور اساسی بانکداری همراه، بانکداری ابری، استانداردها و چهارچوب‌ها، بهره‌وری و محصولات و ابزارها استوار است.

سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت همچنین شاهد نشست «استانداردها و چارچوب‌ها» بود، که در آن عیسی جبارزاده کارشناس اداره کل فناوری اطلاعات بانک ملت، دکتر نیما امیرشکاری دبیر علمی همایش، مهندس زینب مهنایی معاون فنی شرکت توسعه و نوآوری شهر و مهدی شعبانی کارشناس ارشد مهندسی نرم‌افزار اداره انفورماتیک و بانکداری الکترونیک بانک سرمایه به ارائه مقاله پرداختند.

.

ارتقای استانداردهای امنیتی در بانکداری الکترونیک

عیسی جبارزاده در این نشست به ارائه مقاله خود با عنوان «ارائه چارچوبی جهت ارتقای استانداردهای در سیستم بانکداری الکترونیک» پرداخت. وی در مقاله خود به این موضوع می‌پردازد که به طور کلی بحث امنیت در سیستم بانکداری الکترونیک، شامل سه حوزه و شاخه اصلی مشتری و یا کاربر که از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده می‌کند (شخص حقیقی و یا حقوقی)، بانک، سازمان و یا موسسه مالی خدمات دهنده و کلیه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ارتباط مشتریان و بانک جهت ارائه خدمات بانکداری الکترونیک می‌شود.

در نهایت ارتقای سیستم‌های امنیتی باعث افزایش مشتریان بانکی، سودآوری بیشتر موسسات پولی و مالی با جذب سرمایه‌های مشتریان، کاهش احتمال غیرفعال شدن سیستم‌ها و برنامه‌ها، استفاده موثر از منابع انسانی و غیرانسانی در موسسه پولی و مالی، کاهش هزینه از دست دادن داده توسط ویروس‌های مخرب و یا حفره‌های امنیتی، افزایش حفاظت از مالکیت معنوی و دارا بودن یک استراتژی برای مدیریت مخاطرات در مواقع لازم می‌شود.

.

پول مجازی و تهدیدی برای بانک‌های مرکزی

زینب مهنایی یکی دیگر از ارائه دهندگان مقاله در نشست «استانداردها و چهارچوب‌ها» بود. وی در مقاله خود با عنوان «آیا پول مجازی تهدیدی برای بانک‌های مرکزی خواهد بود؟» به این موضوع پرداخت که پول مجازی، نوعی پول دیجیتال و قدرتمند است که به وسیله توسعه‌دهندگان آن صادر و کنترل می‌شود و همچنین توسط اعضا و کاربران یک جامعه مجازی مورد پذیرش و استفاده قرار می‌گیرد. پول مجازی اگرچه در حال حاضر می‌تواند عامل ریسک شهرت و اعتبار برای بانک‌های مرکزی تلقی گردد ولیکن به دلیل حجم کم، این نوع پول فعلا نمی‌تواند اختلالی در پارامترها و شاخصه‌های مالی مورد نظر بانک‌های مرکزی ایجاد نماید و در صورت عدم پایبندی صادرکنندگان پول مجازی به تعهدات خود، فقط کاربران جوامع مجازی که از پول مجازی استفاده می‌کنند، متضرر خواهند شد.

 .

یکپارچه‌سازی سیستم‌های بانکداری مختلف

مهدی شعبانی در نشست «استانداردها و چارچوب‌ها» به ارائه مقاله خود با عنوان «ارائه یک روش و ابزار یکپارچه‌سازی سیستم‌های بانکداری مختلف (مطالعه موردی و پیاده‌سازی در بانک‌های سرمایه و تجارت)» پرداخت. وی در این مقاله به این موضوع می‌پردازد که امروزه یکپارچه‌سازی یکی از جهت‌گیری‌های اصلی و از اهداف مهم مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها است.

این جهت‌گیری، یکپارچه‌سازی را به نیازی غیرقابل تردید بدل کرده است. برای پوشش این نیاز، راهبردهای مختلفی مطرح است و راه‌های رسیدن به آن متفاوت است که البته انتخاب هر یک از آنها به سطح بلوغ سازمان بستگی دارد. یکپارچه‌سازی سیستم‌های بانکداری مختلف بانک‌ها که از آن به عنوان یکپارچه‌سازی بنگاه به بنگاه نیز یاد می‌شود، به دلیل اینکه دربرگیرنده یکپارچگی چندین سیستم و دیدگاه ناهمگن است که گاهی نیز بر روی سکوهای مختلف استقرار داده شده و به وسیله شماهای دسترسی ناهمگن مدیریت می‌شوند، یکی از پیچیده‌ترین اشکال یکپارچه‌سازی را شامل می‌شود.

بنابراین برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های کاربردی همواره باید دیدگاه‌های مختلفی را مدنظر داشت و با توجه به شرایط کاربردی آنها، یکی و یا حتی ترکیبی از آنها را جهت یکپارچه‌سازی انتخاب نمود. اجرای این طرح در بانک‌های سرمایه و تجارت با برخی مشکلات و چالش‌های ساختاری و فنی مواجه گردید که برای هر یک راهکارهای مناسب شناسایی و به اجرا گذاشته شده است که می‌تواند به عنوان تجارب و دستاوردهای ارزشمند اجرای این پروژه مورد استفاده سازمان‌ها، بانک‌ها و نهادها قرار گیرد. اجرای این قبیل پروژه‌های یکپارچه‌سازی بین بانکی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها و مخاطرات بانک‌ها، توسعه و گسترش شبکه بانکی کشور و افزایش رضایتمندی مشتریان به دلیل ارائه محصولات و خدمات متنوع بانکی در سطح کلیه شعب بانک‌ها شود. البته بهتر است پروژه‌های اینچنینی با محوریت بانک مرکزی به ویژه در بخش تسویه بین بانکی تعریف و پیاده‌سازی شوند، تا بدین ترتیب کل شبکه بانکی کشور و مشتریان بانکی از دستاوردهای اینگونه طرح‌ها منتفع شوند.

.

طراحی الگوریتم تطابق اسامی برای زبان فارسی

دکتر نیما امیرشکاری دبیر علمی سومین همایش در نشست «استانداردها و چارچوب‌ها» به ارائه مقاله خود با عنوان «طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم تطابق اسامی در زبان فارسی به منظور ذی‌نفع واحد» پرداخت. وی در این مقاله به این موضوع می‌پردازد که در صنعت بانکداری، به ویژه در بانکداری الکترونیک، هنگام مواجه شدن با فرآیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی آنجا که ما ناچار به نگاه کلی به داده‌های پراکنده موجود در بانک‌های مختلف هستیم و مشکل تشخیص یکی بودن اشخاص حقیقی و حقوقی بروز پیدا می‌کند، این الگوریتم به صورت پررنگ کاربردی می‌شود.

این الگوریتم‌ها خطای مربوط به املای اسامی، مخفف اسامی، کنیه، اسامی باطل شده و زیاد و کم شدن بخش‌هایی در اسامی را مدیریت می‌کند و اسامی متعلق به یک هویت را علی‌رغم بروز تغییرات در موارد ذکر شده تشخیص می‌دهد.

هدف این مقاله، ارائه الگوریتمی که برای زبان فارسی طراحی و پیاده‌سازی شده، است. پس از انجام بررسی‌های لازم بر روی الگوریتم‌های موجود، یکی از الگوریتم‌ها برای زبان فارسی تغییر و بهینه‌سازی شد. در نهایت الگوریتم طراحی شده، اسامی زبان فارسی را به عنوان ورودی گرفته و در خروجی درصد شباهت آنها به یکدیگر را مشخص می‌کند. این الگوریتم برای تعیین و برآورد شباهت بین دو اسم از منظر صوتی، نوشتاری و نمایش حروف به کار رفته و نزدیکی حروف آنها بر روی کیبورد بررسی و لحاظ می‌کند.

این مطلب، از مجموعه مطالب «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93» است که در پرونده‌ای با عنوان «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93 را بشناسید» در «راه پرداخت» منتشر شده است. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.