راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قنادپور: تحول در صنعت بانکداری الکترونیکی یعنی تحول نوآورانه در حوزه کسب‌وکار بانکی

نخستین سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت توسط دبیرخانه دائمی ایکوبیگ ۲۸ و ۲۹ مردادماه ۹۴ برگزار شد (+)(+). در این سمینار دو روزه توانستیم با حمایت دبیرخانه دائمی ایکوبیگ با جمعی از مدیران ارشد نظام بانکی کشور گفت‌وگوی ویدئویی داشته باشیم و نظر آن‌ها را در خصوص اهمیت تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت بدانیم.

آنچه در ادامه آمده است گزیده مصاحبه سایت تحلیلی خبری راه پرداخت با مهندس سید حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و از «مجموعه گفت‌وگوهای ویژه راه پرداخت در سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت» است.

Hamed-Ghanadpoor-Index-way2pay-94-06-15

قربانی: به نظر شما تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری دقیقاً چیست؟

وقتی راجع به تحولِ دیجیتال صحبت می‌کنیم اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که نمی‌شود با نگاه سنتی و قدیمی راجع به تحول صحبت و یا حتی فکر کرد. اینکه ما در حوزه دیجیتالی کردن سرویس‌هایی را در صنعت بانکداری الکترونیکی و پرداخت ارائه دهیم، اسمش تحول نیست. وقتی راجع به تحول و انقلاب صحبت می‌کنیم باید با داشتن یک تفکر بنیادین، یک تغییر بنیادین اتفاق بیفتد. سرویس دادن در حوزه بانکداری الکترونیکی بااینکه خیلی ارزنده است اما تحول نیست. ارائه خدمت مکانیزاسیون که بعضاً از آن با اسم بانکداری الکترونیکی صحبت می‌کنیم اسمش تحول نیست. ما وقتی راجع به تحول در صنعت بانکداری الکترونیکی و پرداخت صحبت می‌کنیم جایی است که قرار است اتفاقی در حوزه کسب‌وکار بانکی از جنس تحول‌گرا و نوآورانه اتفاق بیفتد و باید در کسب‌وکار بانکی اتفاق عجیبی بیفتد. اینکه بگوییم بانک‌ها به‌واسطه تراکنش‌هایشان از حوزه بانکداری الکترونیکی منتفع می‌شوند بسیار خوب و ارزنده است. اینکه به‌واسطه بانکداری الکترونیکی کاهش هزینه در بانک‌ها ایجاد می‌شود یا امکان رشد و توسعه می‌دهد خیلی خوب است اما همچنان تحول نیست. باید در کسب‌وکار بانکی مبتنی بر بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت به‌نوعی ایده متحول کننده‌ای را وارد کنیم؛ مانند کراد فاندینگ یا بانکداری اجتماعی ولی نه با نگاه شعاری بلکه واقعاً از مفاهیم بانکداری اجتماعی در آن استفاده کنیم. این‌ها چیزهایی است که در حوزه تحول نام‌گذاری می‌شود.

قربانی: شما وضعیت را در زمینه استفاده از فناوری‌های دیجیتال در صنعت بانکداری الکترونیکی و پرداخت ایران چطور می‌بینید؟

به نظر من ما ازنظر میزان سرویس و مسائل فنی مشکلی در این حوزه نداریم. من معتقدم که فضای بانکداری الکترونیکی ایران در مواردی حتی نسبت به دیگر جاهای دنیا به خاطر شرایط بومی‌اش جلوتر نیز باشد. در بسته سرویس‌ها و خدمات، مباحث نوآورانه، مسائل فنی و دیگر حوزه‌ها جایگاه مناسبی داریم؛ اما آن چیزی که برای ما مسئله جدی و دغدغه اصلی است که بارها هم مطرح کردم، بحث فرهنگ استفاده و کاربردپذیرتر کردن این‌هاست. در این حوزه ما ضعف داریم و طبیعتاً ارگان‌هایی مانند ایکوبیگ می‌توانند در این حوزه بسیار مؤثر باشند.

Hamed-Ghanadpoor-Index-a-way2pay-94-06-15

قربانی: برگزاری چنین سمینارهایی را در جا افتادن این مفاهیم چقدر مؤثر می‌دانید؟

وقتی همه فعالان و صاحبان این صنعت، درگیر فعالیت‌های جاری خود هستند، کمتر اتفاق می‌افتد که به تحول و نوآوری بتوانند فکر کنند. این سمینارها بهانه‌ای است که آدم‌ها سالی چند بار به این مباحث فکر کنند و حداقل هر بار یک هفته‌ای ذهنشان با چنین مفاهیمی درگیر شود و حتماً در ظرف همین یک هفته این انرژی‌های مثبت و یا ایده‌هایی که به صنعت می‌دهند خودش می‌تواند کمکی باشد. از طرف دیگر این سمینار بستری است که در جامعه ما بحث فرهنگ استفاده از این موارد انتشار پیدا کند.

فایل ویدئویی مصاحبه اختصاصی راه پرداخت با مهندس سید حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا نیز به زودی در همین صفحه بارگذاری خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.