راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل شرایط اقتصادی کشور بعد از لغو تحریم‌ها / اثر رفع تحریم‌های بانک مرکزی

دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی «تحلیل شرایط اقتصادی کشور بعد از لغو تحریم‌ها» با موضوع «اثر رفع تحریم‌های بانک مرکزی» در تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۴ در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار گردید. در این نشست دکتر احمد عزیزی (مشاور رئیس کل بانک مرکزی)، مصطفی بهشتی‌روی (عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد)، دکتر یداله اثنی‌عشری (صاحب‌نظر در امور پولی و بانکی)، دکتر حمید قنبری (رئیس گروه پژوهش، دعاوی و قراردادهای بانک مرکزی)، دکتر فرهاد نیلی (رئیس پژوهشکده پولی و بانکی) و دکتر سید رسول سجاد (مدیر اداره بین الملل بانك مركزي) به بحث و تبادل نظر پرداختند. در این نشست ضمن مروری بر آثار تحریم‌های بانک مرکزی، به مشکلات ساختاری نظام بانکی و بررسی اقدامات لازم پس از لغو تحریم‌ها پرداخته شد. اهم مطالب مورد بحث در نشست مزبور به قرار ذیل است:

· بلوکه شدن بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی در خارج از کشور، عدم امکان جابجایی دارایی‌های بانک مرکزی و کاهش قدرت سیاست‌گذاری و مدیریت در حوزه ارزی از جمله مهم‌ترین اثراتی بود که تحریم‌ بانک مرکزی برجای گذاشت.

· پتانسیل بالای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، پایین بودن بدهی‌های خارجی و پایین بودن بدهی دولتی نسبت به سایر کشورها از مهم‌ترین مزایای ایران برای امکان تعامل بهتر بانکی و مالی با نظام مالی بین‌الملل است.

· یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بانک مرکزی‌ با آن روبرو است نحوه برخورد با دارایی‌های آزاد شده پس از رفع تحریم است. اتخاذ تصمیمات صحیح در جهت عدم تکرار تجربه رشد بی رویه واردات در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ (که ناشی از رشد درآمد نفتی بود) برای بهره‌گیری از آثار مثبت اقتصادی رفع تحریم، ضروری است. بنابراین مدیریت صحیح منابع آزاد شده یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از رفع تحریم‌ها است.

· اصلاح قانون پولی و بانکی، رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی مانند قوانین بازل و قوانین بانک تسویه بین الملل (BIS)، عضویت در سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی مالی و بانکی و در نظر گرفتن ملاحظات بانکداری اسلامی در تعامل با نظام بانکی بین الملل از جمله اقداماتی است که در بلندمدت به منظور اصلاح ساختار نظام بانکی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

مهم‌ترین پیام این نشست را می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که رفع تحریم‌ها به تنهایی عامل موفقیت نظام بانکی در حوزه بین‌المللی نخواهد بود. از این رو پس از رفع تحریم تلاش در جهت اصلاحات ساختاری و استانداردسازی نظام بانکی یکی از الزامات توفیق در نظام بانکداری بین‌الملل است. به‌علاوه مدیریت صحیح منابع آزاد شده و جذب شده پس از تحریم می‌تواند اقتصاد ایران را در شرایط مطلوبی قرار دهد.

منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.