راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجارت الکترونیک در ایران و موانع پیشرفت آن

ایران مانند دیگر کشورها، دارای شرکت‌های بسیاری است که برای توسعه بازار خود به اینترنت وابسته‌اند. هدف بیشتر این شرکت‌ها از پایگاه‌هایی که در اینترنت ایجاد می‌کنند، همانا توسعه صادرات است. اما تجارت الکترونیک در ایران در مرحله کودکی و نوپایی است و نیاز به مراقبت و حمایت زیادی از طرف دولت دارد.

با وجود آنکه الکترونیکی کردن فعالیت‌های بانکی و پرداخت قبوض از طریق خودپردازها برای بهبود وضعیت ارایه خدمات به مشتریان صورت گرفته است اما در ایران این امر به سبب برخی مشکلات ساختاری و عدم بسترسازی‌های مناسب جهت سردرگمی و نارضایتی مردم شده است (هر چند که روز به روز در حال توسعه و بهتر شدن است).

بانکداری اینترنتی به عنوان یک موضوع جدید و جذاب با وسعت و پهنای گسترده‌ای از تحقیقات روبرو است و در آینده گسترده‌تر از این خواهد شد. مهم‌ترین مسایلی که در ایران برای پیاده‌سازی بانکداری سیار باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های مخابراتی از جمله راه‌اندازی شبکه GPRS پرسرعت
  • رعایت استانداردهای بین‌المللی
  • بکارگیری سیستم‌های پرداخت سیار
  • کاهش هزینه‌ها و ارایه خدمات ویژه به مشتریان موبایل
  • تربیت نیروی متخصص در زمینه طراحی
  • آموزش‌های فنی و کاربردی برای پرسنل شبکه‌های تجارت سیار و هم برای کاربران این خدمات.
  • تنظیم و تصویب قوانین حقوقی به منظور حمایت از مشتریان و کاربران و اجرای صحیح بانکداری سیار
  • ایجاد امنیت در ارتباطات موبایل و سایر وسایل ارتباطی سیار که این عوامل می‌توانند در جلب اعتماد مردم تأثیر به سزایی داشته باشد. یکی از مسایل مهم در بانکداری سیار، امنیت آن است که با استفاده از استانداردهای امنیت در شبکه GPRS می‌توان آن را ایجاد کرد.

تجارت الکترونیک و بانکداری اینترنتی از جمله مسایل به روز دنیا می‌باشد که دامنه تحقیقاتی گسترده‌ای را می‌طلبد. از مهم‌ترین نتایج حاصل از راه‌اندازی سیستم‌های فراگیر بانکی می‌توان به افزایش میزان رضایت‌مندی مشتریان با ارایه خدمات گوناگون بهبود بهره‌وری و کارایی منابع انسانی مدیریت منابع و هزینه‌ها و همچنین ایجاد تبعیت و انطباق روز‌افزون‌تری با قوانین داخلی و خارجی اشاره کرد.

علاوه بر این ارتقای توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان و بانک‌ها، امکان رهگیری و پیگیری مشتریان، اسناد و همچنین افزایش سرعت پاسخگویی و تسریع عملیات‌ها از جمله سایر مزایای سیستم‌های فراگیر بانکی است. اما در کشور ما با توجه به برخی مشکلات در خدمات‌رسانی به شهروندان خصوصا در شهرهای بزرگ لزوم راه‌اندازی و ارتقای سیستم‌های فراگیر بانکی به چشم می‌خورد. که در این زمینه ایجاد دولت الکترونیک بصورت صحیح و درست، خود نیز نیازمند آموزش تمامی افراد جامعه در جهت آشنایی با وسایل ارتباطی مرتبط می‌باشد.

منبع: تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.