راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیرگذار‌ترین افراد فناوری در سال ۹۰

تحولات رخ‌داده در حوزه فناوری اطلاعات در طول یک سال، به خوش‌فکری و قریحه خلاق افراد بسیار زیادی مربوط می‌شود و بر این اساس شاید نتوان یک لیست مشخص بر این مبنا ایجاد کرد و دیگران را نادیده گرفت. با این حال، چشم‌اندازی که ایده‌های بر‌تر، آن را برای دنیای فناوری به ارمغان می‌آورند باعث می‌شود با در نظر گرفتن فاکتور احتمال، سال آینده را کمابیش متاثر از این ایده‌ها بدانیم. افراد انتخاب‌شده در این لیست، مدیران قدری هستند که با در نظر گرفتن ایده‌های نابشان، پیشرفت فناوری در سال جدید سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

۱- وارن ایست؛ مدیرعامل ARM

 


وارن ایست، در سال ۱۹۹۴ به عنوان بازوی مشاور وارد مجموعه ARM شد. او در سال ۲۰۰۰ به عنوان رئیس دفتر هیات مدیره انتخاب شد و دقیقا یک سال بعد یعنی در اکتبر ۲۰۰۱ در سمت مدیرعاملی فعالیت خود را آغاز کرد. او در حال حاضر مدیریت ۱۷۰۰ کارمند را بر عهده داشته و مجموعه ARM را به یکی از رقبای اصلی شرکت اینتل تبدیل کرده است، تا جایی که میزان تهدید آن نسبت به امپراتوری‌های AMD و سامسونگ بیشتر برای اینتل قابل درک است. تاکنون بیش از ۱. ۹ میلیارد پردازنده مبتنی بر ARM وارد دنیای فناوری شده‌ است.

 

۲- استیون سینوفسکی؛ مدیر بخش ویندوز مایکروسافت


استیون سینوفسکی، مسوولیت سنگینی در ارائه بهترین سیستم‌عامل ویندوز در طول ۱۸ سال گذشته بر عهده دارد. سیستم‌عامل جدید مایکروسافت با عنوان ویندوز ۸، همانند نسخه ۹۵ خود جهشی اساسی در روند تکامل آن به شمار می‌رود و رابط کاربری متفاوتی دارد. سینوفسکی مسوولیت دارد رابط کاربری را با صفحه‌های تاچ‌اسکرین متناسب کرده و با توجه به توسعه روزافزون دستگاه‌های همراه مجهز به این نوع صفحه‌نمایش‌ها تحولی در سیستم‌عامل ویندوز به وجود آورد. اگر ویندوز ۸ موفق به جلب توجه کاربران نشود، مایکروسافت ضربه‌ای سهمگین‌تر از ارائه ویستا خواهد خورد.

۳- استیو جابز؛ مدیرعامل پیشین اپل

 

به نظر می‌رسد با قرار دادن استیو جابز در این لیست به جای تیم کوک مدیرعامل جدید اپل، کار مقعولانه‌ای انجام داده‌ایم. فارغ از اینکه به استیو علاقه داشته باشید یا نه، میراث ارزشمند این ابرمرد فناوری تا سال‌های متمادی برای علاقه‌مندان به فناوری باقی خواهد ماند. چشم‌انداز بی‌نظیر استیو در ارائه محصولات سخت‌افزاری با ویژگی کراس پلتفرم، دنیای فناوری امروزی ما را تغییر داده است. ظاهرا غیرممکن است که تیم‌ کوک بتواند از زیر سایه سنگین استیو جابز به طور کامل بیرون آید و میراث نوینی را پایه‌ریزی کند.

 

۴- مارک زوکربرگ؛ مدیرعامل فیس‌بوک

 

در انتخاب زوکربرگ، هیچ مکثی نمی‌کنیم چرا که به حق جای این فرد در این لیست‌ها برای مدت‌ها محفوظ خواهد ماند. شبکه ‌اجتماعی فیس‌بوک تقریبا ۸۰۰ میلیون کاربر، بیش از یک تریلیون بازدید صفحه، بیش از چهار میلیارد دلار درآمد و ارزش بالقوه بین ۷۰ و ۸۰ میلیارد دلاری دارد. این آمار برای شرکتی که تنها هشت سال از عمر او می‌گذرد، به نظر چندان بد هم نیست! فیس‌بوک تنها به شبکه‌های اجتماعی محدود نیست و توانسته است در حوزه تبلیغات نیز به رقیبی پرقدرت برای گوگل تبدیل شود.

 

۵- سوندار پیچای؛ معاون ارشد گوگل کروم

 

سوندار پیچای مسوول توسعه پروژه مرورگر کروم گوگل است. بنا بر گزارش‌ها در ابتدای سال ۲۰۱۲ شرکت گوگل برای ایجاد انگیزه بیشتر به ماندن پیچای، مبلغ ۵۰ میلیون دلار به او پرداخت کرده است تا مبادا این فرد کلیدی را از دست بدهد. بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی StatCounter منتشر شده است سهم بازار مرورگر کروم نسبت به فایرفاکس بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال ۲۰۱۲ شاهد پیشی گرفتن این مرورگر محبوب از اینترنت اکسپلورر باشیم. این مسوولیتی است که سوندار پیچای مدیریت آن را بر عهده دارد.

 

۶- مارک پینکوس؛ مدیرعامل شرکت زینگا 

اگرچه مارک زوکربرگ دنیای شبکه‌های اجتماعی را به طور جامعی در دست گرفته است، پینکوس و همکاران توسعه‌دهنده او نیز در محدوده گسترده‌ای با ایجاد برنامه‌های فیس‌بوکی، میزان محبوبیت این ابزار اجتماعی را روزبه‌روز بیشتر می‌کنند. فیس‌بوک همانند یک سیستم‌عامل سنتی با توسعه برنامه‌های کاربردی متفاوت علاقه کاربران را به سمت خود جلب می‌کند. زینگا در حال حاضر بیش از ۲۲۲ میلیون کاربر فعال فیس‌بوکی دارد و ارزش تجاری آن بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 

۷- جف بزوس؛ مدیرعامل آمازون

جف بزوس، با توسعه تبلت منحصربه‌فرد خود توانست چشم‌انداز استفاده از دستگاه‌های همراه در دنیای سرویس‌محور ابری را برای تولیدکنندگان دیگر به ارمغان بیاورد. اگرچه در دنیای فعلی تبلت‌ها شرکت اپل توانسته است بازار را در دست بگیرد، آمازون با ارائه تبلتش در مدت‌زمانی کوتاه سهم بسیاری را به خود اختصاص داد و به عنوان یک امپراتوری مهم خود را به دیگر تولیدکنندگان تحمیل کرد. بزوس، برای سبک مدیریتی غیرعادی و غیرقابل پیش‌بینی همواره مورد انتقاد قرار داشته و به نظر می‌رسد این موضوع نقطه قوت این فرد محسوب می‌شود.

 

۸- برت روتان؛ موسس Scaled Composites

 

روتان تجربه زیادی در حوزه طراحی هواپیماهای مختلف دارد و همین موضوع باعث شد بتواند در سال ۲۰۰۴ با تولید SpaceShipOne خودی در این زمینه نشان دهد. در حال حاضر روتان با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری پل آلن، روی پروژه توسعه سفینه‌ای کار می‌کند که در آینده‌ای نزدیک سفر مقرون به صرفه‌ای را در فضا موجب خواهد شد. در این پروژه که محصول نهایی آن Stratolaunch نام دارد، کاری که SpaceX برای ناسا انجام می‌دهد، برای عموم مردم نیز قابل دسترسی خواهد شد.

 

۹- ویرجینیا رومتی؛ مدیرعامل آی‌بی‌ام

رومتی یک مدیر بین‌المللی است که مدیریت بیش از ۴۲۷ هزار کارمند را در سرتاسر جهان بر عهده دارد. سام پالمیسانو، فردی که قبل از او این مسوولیت را بر عهده داشت به دلیل روش کندی که در پیش گرفته بود با رومتی جایگزین شد. هم‌اکنون شرکت آی‌بی‌ام با مدیریت قوی رومتی توانسته است نسبت به رقیب اصلی خود یعنی اچ‌پی مزیت‌های بیشتری را در عرصه‌های خدمات و نوآوری رایانش ابری برای کاربران به همراه داشته باشد. شرکت آی‌بی‌ام بیش از هر شرکت سخت‌افزاری دیگر در تولید رایانه‌های پرقدرت توانمندی خود را نشان داده است.

 

۱۰- جفری جفی؛ مدیرعامل W3

 

جفری جفی به عنوان مسوول کنسرسیوم W3، با همکاری تیم‌ برنرزلی مدیر و مخترع www آخرین استانداردهای مربوط به شبکه www را در سال ۹۰ معرفی کرد. بر اساس این استانداردهای جدید فرم اینترنت و نحوه استفاده کاربران از آن متحول خواهد شد. HTML5 به عنوان یک فناوری جدید در سال آینده از اهمیت بیشتری برخوردار شده و تعامل آن با ابزارهای دسک‌تاپ زندگی آنلاین ما را تغییر خواهد داد. جفری مسوولیت خطیری در زمینه بهبود استانداردهای وب بر عهده دارد.

 

۱۱- هیدر کلی؛ موسس و مدیر Perfect Plum

 

کلی خود را در پروفایل شخصی‌اش طراح بازی‌های رایانه‌ای در زمینه‌های گوناگون معرفی می‌کند. از سوی دیگر، این زن تاثیرگذار در دنیای فناوری سال گذشته، موسس شرکت Perfect Plum است که خلاقانه‌ترین نرم‌افزار مختص بانوان را طراحی و تولید کرده است. یکی از تلاش‌های اساسی این طراح مشهور بازی‌های رایانه‌ای پایان دادن به خشونت‌های جنسی موجود در این رسانه محبوب است که منجر به تولید بازی‌هایی از جمله Body Heat شده و کاربران زیادی را به خود جلب کرده است.

 

۱۲- ژولیت اهیموان؛ مدیر گوگل در نیجریه

ژولیت مدیر منطقه‌ای شرکت گوگل در نیجریه است که توانسته خود را در لیست برترین‌ زن‌های سیاه‌پوست مجله‌های مختلف فناوری قرار دهد. او در حال حاضر با عضویت در کمیته ۱۹نفره فناوری اطلاعات نقش بزرگی در توسعه فناوری کشور نیجریه دارد و با استفاده از توانایی‌های خود در این زمینه به سودرسانی تجاری این حوزه در کشورش کمک‌های بسیار زیادی کرده است.

 

۱۳- ریچل استرن؛ مدیرعامل GroundReport

اینترنت امروزه به سریع‌ترین رسانه خبری دنیا تبدیل شده است و این موضوع‌‌ همان چیزی است که ریچل را به خبررسانی در دنیای وب علاقه‌مند کرده است. GroundReport. com که توسط این زن پیشرو در عرصه فناوری راه‌اندازی شده است، هدف اصلی خود را جمع‌آوری اخبار از منابع قابل اعتماد معرفی می‌کند. GroundReport در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد و دموکراتیزه کردن اخبار را شعار اصلی خود قرار داد. این سایت با مدیریت ریچل استرن و به‌کارگیری نویسندگان حرفه‌ای و دانشجویان یکی از منابع مهم و قابل اعتماد خبری است.

 

۱۴- تله ویتنی؛ مدیر موسسه Anita Borg 

 

ویتنی در سال ۲۰۰۲ مدیریت موسسه زنان و فناوری Anita Borg را بر عهده گرفت. تله ویتنی به عنوان یک دانشمند علوم رایانه‌ای با قابلیت‌های مدیریتی خود توانست موسسه را بهبود بخشد و برنامه‌های کاربردی (مختص بانوان) بی‌شماری را به دنیای فناوری معرفی کند. این مجموعه فناوری هم‌اکنون به یک سازمان بزرگ در زمینه توسعه نرم‌افزار تبدیل شده است که هزاران زن در سرتاسر جهان در آن نقش دارند. شرکت‌های گوگل، اچ‌پی و مایکروسافت از شرکای مهم Anita Borg هستند.

۱۵- ورونیکا بلمونت؛ عضو مجموعه Revision ۳

ورونیکا شیفته بازی‌های رایانه‌ای است. بلمونت از کودکی با فناوری سر و کار داشته و یک گیک بزرگ به حساب می‌آید. فعالیت گسترده او در مجموعه CNET موجب شد به تولید پادکست‌ها و برنامه‌های ویدیویی بیشتری روی آورد. او در حال حاضر برای Revision ۳ و بخش Qore پلی‌استیشن مشغول به فعالیت است و به عنوان یکی از مشهور‌ترین افراد دنیای بازی شناخته می‌شود. ورونیکا در شبکه اجتماعی تویی‌تر بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارد و فعالیت روزانه او در ابزارهای اجتماعی وب روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

منبع: عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.