راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین نشست سیاستی: ارتقای سلامت و نظارت بانکی در راستای تأمین ثبات مالی

دومین نشست تخصصی ارائه مقالات سیاستی بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. در این نشست پس از ارائه نتایج ارزیابی سلامت نظام بانکی در ایران، راهکارهایی به منظور ارتقای سطح سلامت بانکی ارائه گردید.

در سال‌های اخیر، افزایش مطالبات غیرجاری بانک‌ها، نه‌تنها موجب بروز چالش‌هایی برای سلامت برخی از بانک‌های کشور شده، بلکه در سطح کلان نیز با کاهش قدرت وام‌‌دهی بانک‌ها، تشدید تنگنای اعتباری در سطح نظام مالی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی کشور همراه بوده است. هرچند در شکل‌گیری معضل مطالبات غیرجاری، فاصله گرفتن از استانداردهای بین‌المللی در حوزه‌‌‌های مختلف مقررات‌گذاری و نظارت (شامل مدیریت ریسک، کفایت سرمایه، حسابداری، حسابرسی، حاکمیت شرکتی، گزارش‌دهی و افشا) از اهمیت خاصی برخوردار است، اما تحریم‌های مالی اخیر و رکود اقتصادی نیز در تسریع آن موثر بوده است.

با توجه به اهمیت موضوع بررسی سلامت نظام بانکی در ایران، نشستی تخصصی با حضور صاحب‌نظران این حوزه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال جاری در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار گردید. در نشست مزبور، اسد جفری، مشاور پژوهشکده پولی و بانکی، مقاله سیاستی‌ خود را با عنوان « ارتقای سلامت و نظارت بانکی در راستای تأمین ثبات مالی» ارائه کرد. همچنین در این نشست دکتر کوروش پرویزیان (مدیرعامل بانک پارسیان)، دکتر ارغوان فرزین معتمد (معاون مستقل همکاری‌های بین المللی بانک کشاورزی)، امیرحسین امین آزاد (مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی)، دکتر فرهاد نیلی (رئیس پژوهشکده پولی و بانکی)، دکتر احمد رضا جلالی نائینی (مدیر گروه پول و ارز پژوهشکده پولی و بانکی)، دکتر جهانگیر بیابانی (مدیر گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی)، دکتر کامران ندری (مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی)، دکتر حمید زمان زاده (مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر علمی همایش)، دکتر زهرا خشنود (دبیر علمی همایش) و جمعی از پژوهشگران پژوهشکده پولی و بانکی به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این نشست پس از ارائه نتایج ارزیابی سلامت نظام بانکی در ایران، راهکارهایی به منظور ارتقای سطح سلامت بانکی ارائه گردید. بررسی انجام شده نشان می‌دهد که برای ارتقا سلامت نظام بانکی ایران ضرورت دارد در قوانین و مقررات حسابداری و حسابرسی سیستم بانکی، قوانین و مقررات بانک مرکزی در ارتباط با تعیین نرخ سپرده و وام و قوانین و مقررات ورشکستگی و اقامه دعوی در سیستم بانکی بازنگری انجام شود. همچنین در ارتباط با سیستم بانکی تأسیس شرکت رتبه‌بندی، شرکت مدیریت دارایی، شرکت سرمایه‌گذاری و مرکز مالی بین‌المللی ضرورت دارد. بنابراین لازم است بانک مرکزی با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار و سایر ارگان‌های دخیل از جمله سازمان حسابرسی سازوکاری را جهت بررسی موارد پیشنهادی و اعمال آن در نظر بگیرد.

با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی سلامت نظام بانکی در ایران، در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، میزگرد سیاستی با عنوان «ارتقای سلامت و نظارت بانکی در راستای تأمین ثبات مالی» با حضور صاحب‌نظران، اساتید و متخصصان حوزه پولی و بانکی کشور برگزار خواهد شد.

منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.