راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرتاک به دنبال ایستادن در بین 3 شرکت برتر تأمین‌کننده زیرساخت پرداخت در ایران

شرکت پاسارگاد فرتاک آریان یکی از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد و هلدینگ فناپ است که شرکت با رویکرد انجام عملیات بازرگانی تأمین نیازهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در گروه مالی پاسارگاد تشکیل شده است. در حاشیه همایش بانکداری اسلامی کفت‌وگوی کوتاهی با مجتبی بختیاری مدیرعامل شرکت فرتاک و حسن اسلامی دستیار اجرایی مدیرعامل این شرکت داشتیم.

مجتبی بختیاری، مدیرعامل شرکت فرتاک در خصوص محورهای اصلی فعالیت فرتاک می‌گوید: «بنا بر نیازهایی که تاکنون شرکت فرتاک پاسخگویی آن‌ها را بر عهده داشته است، برخی از حوزه‌های تخصصی در شرکت شکل گرفته است. یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها تجهیزات پرداخت الکترونیکی است. از زمان شروع فعالیت‌های شرکت فرتاک در زمینه بانکداری الکترونیکی تمامی پایانه‌های فروش مورد نیاز بانک پاسارگاد و شرکت فناپ توسط این شرکت خریداری و وارد شرکت شده است.»

بختیاری در ادامه می‌گوید: «شرکت فرتاک یکی از بازیگران جدید در حوزه پرداخت الکترونیکی است. ولی با گرد هم آوردن تیمی مجرب و باانگیزه به‌زودی یکی از مهم‌ترین آن‌ها خواهد بود. توان مالی، فنی و بازرگانی فرتاک برای شرکت‌هایی که تجربه همکاری با آن را داشته‌اند بسیار رضایت‌بخش و بالاتر از انتظار آن‌ها بوده است. پشتیبانی‌های گروه مالی پاسارگاد و هلدینگ فناپ نیز بر این توانایی افزوده است و ماحصل آن مجموعه‌ای قابل‌اعتماد و حرفه‌ای را پدید آورده است.»

Fartak-Bakhtiari-Index-way2pay-94-06-30

به گفته مدیرعامل شرکت فرتاک، این شرکت مأموریت خود را در حوزه پرداخت، تأمین تجهیزات و تکنولوژی‌های مورد نیاز شرکت‌های psp و بانک‌ها می‌داند و در این راستا شرکت فرتاک بر اساس نیازهای بازار و مشتریان راه‌حل‌های ممکن در این حوزه را فراهم می‌کند؛ بختیاری در ادامه در این خصوص می‌گوید: «بنابراین شرکت فرتاک تنها عامل فروش یک محصول و یا برند نخواهد بود و دسترسی‌های خود را به آخرین تکنولوژی‌ها و تأمین‌کنندگان افزایش خواهد داد. شرکت فرتاک تلاش خواهد کرد به مشتریان خود پیشنهادهایی قابل‌اطمینان، منصفانه و منطبق بر نیازهایشان ارائه نماید.»

او در باره هدفشان از حضور در نمایشگاه جانبی همایش بانکداری اسلامی می‌گوید: «اصرار بیش‌ازحد بر یک محصول و تکنولوژی باعث خشکیدن ریشه‌های شرکت‌ها می‌شود. همان‌طور که مثال‌های آن در این صنعت و صنایع مرتبط کم نیستند. هر شرکتی که مایل به ماندگاری در این بازار را دارد لزوماً باید برنامه‌های تحقیق و توسعه و حضور فعال در نمایشگاه‌های محلی و بین‌المللی را دنبال نماید و شبکه‌های ارتباطی خود را هر روز گسترده‌تر و مستحکم‌تر نماید.»

 مدیرعامل شرکت فرتاک در پایان در پاسخ به این سؤال که فرتاک در سال 1400 در چه جایگاهی در کشور قرار دارد افزود: «شرکت فرتاک در زمینه‌های مختلفی در حال رشد است. اگر قرار بر این باشد که ما یکی از شرکت‌های تأمین‌کننده زیرساخت پرداخت باشیم یعنی تجهیزات و نرم‌افزارهای مرتبط پایه، شبکه مورد نیاز دستگاه‌های کارت‌خوان و … را تأمین نماییم، حتماً در جایگاه یکی از 3 شرکت مهم در این حوزه خواهیم بود.»

Fartak-Bakhtiari-Index-a-way2pay-94-06-30

در ادامه حسن اسلامی دستیار اجرایی مدیرعامل فرتاک با اشاره به برخی از فعالیت‌های زیرساختی شرکت فرتاک گفت: «فرتاک به‌عنوان بازوی EPC فناپ مأموریتش تأمین زیرساخت‌های هلدینگ است. حتی در این راه یک گام بالاتر را در هم‌نظر داریم؛ مانند تجهیزات زیرساخت شبکه‌ای که در ساختار پرداخت قابل‌استفاده است؛ مانند اینتلینک‌ها. با نضمام سایر تجهیزاتی که در یک لایه پایین‌تر نسبت به کارت‌خوان‌ها قرار دارند، مانند صندوق‌های فروشگاهی که در FRONT DESK وجود دارند. مجموعه فرتاک حدوداً یک سال است که در این زمینه‌ها به‌صورت کامل مشغول به فعالیت است و تاکنون چیزی در حدود 200.000 عدد دستگاه کارت‌خوان را وارد کشور کرده‌ایم که از آن سری می‌توان به مجموعه‌های CASTLES و  SPIRE اشاره کنیم.

البته چند گزینه بزرگ را هم‌اکنون در حال مذاکره داریم که برندهای مختلفی را به‌جز برندهای تخصصی خودمان شامل می‌گردد. ولی هدف این را داریم تا پا را فراتر بگذاریم و این درست است که فناپ نماینده انحصاری دستگاه‌های کارت‌خوان با برند CASTLES در ایران است ولی خودمان را محدود به این برندها نمی‌کنیم. بازار نیازمند به انواع دستگاه‌های دیگری نیز است و ما باید بر روی این موارد هم کار کنیم.»

دستیار اجرایی مدیرعامل فرتاک در خصوص برنامه ورود شرکت فرتاک به عرصه‌های رقابتی افزود: «شرکت فرتاک درست است که به‌صورت EPC  وارد شده، ولی حرف P آن خیلی بزرگ‌تر است و عمده فعالیت شرکت تأمین تجهیزات شامل خرید، بازرگانی، پشتیبانی، راه‌اندازی اولیه و … است. شبکه هم در زیرساخت‌های پرداخت استفاده می‌شود و ما حتماً باید این وظایف را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم.»

حسن اسلامی همچنین با اشاره به نمونه تعاملات سخت‌افزاری- نرم‌افزاری صورت گرفته شده تاکنون گفت: «ما در زمینه بانکداری، در حقیقت نو پا هستیم ولی تجربه نشان داده است که در هر جایی که سخت‌افزار و نرم‌افزار به‌صورت متحد و در کنار هم عمل کرده‌اند خروجی نهایی یک خروجی بسیار خوبی بوده است. به‌عنوان‌مثال در دستگاه‌های کارت‌خوان CASTLES خروجی خوبی را دریافت کرده‌ایم و الان این دستگاه‌هایی که به سوئیچ فناپ متصل شده است از بالاترین سرعت در شبکه برخوردار هستند و زیر 3 ثانیه تراکنش را انجام می‌دهند و یا تجهیزات EMC تأمین شده برای بانک پاسارگاد که بخش نرم‌افزاری آن توسط شرکت همکارمان داتین نوشته شده است که در زمان قرارگیری در کنار سخت‌افزارهای ما بهترین راهکار را به همراه دارد.»

حسن اسلامی در پاسخ به اینکه آیا به فکر بومی‌سازی نرم‌افزار و تولید انحصاری در ایران هستند یا خیر، ادامه داد: «وظیفه ما خیلی ورود به حوزه نرم‌افزاری نیست و وظایف سخت‌افزاری را در این حوزه بر عهده داریم که مسلماً بومی‌سازی و تولید یکی از برنامه‌های ما برای امسال و سال‌های آینده است.»

در پایان او درباره جایگاه شرکت فرتاک در سال 95 در همایش بانکداری اسلامی گفت: «حقیقتاً برآوردهایی که برای شرکت فرتاک کرده‌ایم یک برآورد خوش‌بینانه و بزرگی است؛ یعنی پر پرواز فرتاک را در زمینه برنامه‌ریزی و اقداماتی که دارد صورت می‌گیرد خیلی بازکرده‌ایم و حداقل ازلحاظ مقیاس مالی، فرتاک را بیش از 5 برابر کنونی‌اش دیده‌ایم. پس مسلماً تغییر خواهد کرد. ولی اتفاقاتی که در فرتاک خواهد افتاد این است که ما تجهیزات زیرساختی بسیار پیچیده‌تر و قوی‌تری را برای بانکداری اسلامی 95 خواهیم داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.