راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بی‌مهری بانک مهر اقتصاد به مشتریانش / برای یک قسط ناقابل تا شعبه تشریف بیاورید

این‌قدر همه خودشان را تیکه پاره می‌کنند که مردم به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک تشویق شوند که در این دود و ترافیک هر کسی یک ماشین زیر پایش نیاندازد و برای انجام کارهای ساده بانکی‌اش روانه بانک شود. آن‌وقت به‌یک‌باره بانک مهر اقتصاد به خاطر تغییری که در سبد محصولات اینترنتی‌اش ایجاد کرده پرداخت اینترنتی اقساط تسهیلات را غیرممکن کرده درصورتی‌که تا پیش‌ازاین مشتریان این بانک اقساط خود را اینترنتی پرداخت می‌کردند و حالا این پاسخی است که این روزها از مسئولین و کارشناسان بانک مهر اقتصاد در تماس با مرکز پشتیبانی می‌شنوید: «خب، اشکالش چیست؟ تشریف بیاورید شعبه پرداخت کنید!» اما آیا از دید مشتریان بانک هم این قضیه این‌قدر ساده به نظر می‌آید؟ بگذارید نگاهی بیندازیم به تعدادی از نظرات مشتریان این بانک که در فضای مجازی منتشر شده است.

«بسیار افتضاح است لطفا به واحد انفورماتیکتان این ضایعه تأسف‌بار را در خصوص شیوه پرداخت اقساط جدید از طرف کل مشتریانتان تسلیت عرض نمایید.»، «می‌شود بفرمایید روش پرداخت اینترنتی اقساط قبلی چه اشکالی داشت که عوضش کردید!؟»، «درخصوص پرداخت اقساط وام چرا مثل ماه‌های قبل نیست! کد امنیتی که وارد می‌کنم تایید نمیشه! ۲۰ بار زدم ولی تایید نمی‌شه!»، «این ماه از طریق سایت قادر به پرداخت اینترنتی اقساط نیستم درحالی‌که در ماه‌‌های قبل به‌راحتی اقساط خود را اینترنتی پرداخت می‌کردم»، «مشکل پرداخت وجود دارد. بیش از ۱۰ مرتبه امتحان کردم و با خطای اطلاعات نادرست است مواجه شدم. یک شیوه بی‌دردسر هم که درست می‌کنید خودتان خرابش می‌کنید؟ شیوه قبلی مشکلش چی بود که الان باید راه بیفتیم بیایم شعبه بانک؟»، «سلام. راه پرداخت اقساط بانک مهر اقتصاد رو مشکل کردید. لطفا به حالت قبل برگردانید. طوری شده که باید بریم حضوری پرداخت کنیم.»، «معنی بانکداری اسلامی رو هم فهمیدیم، سیستم خطا میده که برای پرداخت نکردن اقساط جریمه بگیرین! از ماست که بر ماست»، « سلام و خسته نباشید. بخدا من الآن ۲ماهه دارم تلاش می‌کنم که بتونم اقساط رو به صورت اینترنتی پرداخت کنم اما هر ماه بعد از تلاش ۵-۶ روزه قسطم عقب می‌افته و موفق نمیشم بازم مجبور میشم برم بانک و صف وایستم!»، «آخه شما که امکانات پرداخت اقساط الکترونیکی ندارید چرا هی تبلیغ می‌کنید.» این‌ها تنها بخشی از نارضایتی مشتریان این بانک است که در طول چند روز گذشته منتشر شده‌اند.

تغییر در تغییر

پرداخت اینترنتی اقساط در بانک‌های کشور شاید سابقه چندانی نداشته باشد اما مشتریان بانک‌ها به‌راحتی آن را پذیرفته‌اند، چون دیگر نیازی نیست کارهای دیگر خود را رها کنند و ساعت‌ها در صف بانک منتظر بمانند تا هر ماه یک قسط پرداخت کنند.

اصلا کار فناوری همین است که کارهای سخت را آسان کند تا شما بتوانید با آرامش خاطر به کارهای مهم‌تر خود برسید. اما گاهی پای فناوری لنگ می‌زند و همه نقشه‌هایتان نقش بر آب می‌شود. برنامه‌ریزی شما در یک آن به هم خواهد ریخت و مجبور می‌شوید تغییرات را به‌اجبار بپذیرید که البته نتیجه خوشایندی نخواهد داشت. البته ناگفته هم نماند که بیشتر مواقع پای فناوری نمی‌لنگد بلکه تصمیمات اشتباه افراد یا مدیرانی که بدون تدبیر با استفاده از فناوری دست به کاری می‌زنند این موجود دوست داشتنی را پیش مردم بدنام می‌کند.

در نظام بانکداری و پرداخت الکترونیک این مشکل خیلی پیش می‌آید گاهی شبکه شتاب قطع می‌شود، گاهی خودپردازها قادر به سرویس‌دهی نیستند، گاهی کدهای یو‌اس‌اس‌دی کار نمی‌کنند و گاهی سامانه‌های بانکداری اینترنتی پاسخگوی شما نیستند. در این حالت شما برای انجام کار بانکی خود مجبور می‌شوید به شعبه مراجعه کنید و دوباره به همان سیستم آزاردهنده سابق برگردید.

 .

داستان چه بود؟

سامانه پرداخت اقساط اینترنتی بانک مهر اقتصاد که قرار بود در راستای گسترش خدمات نوین بانکداری الکترونیک و نکوداشت مشتریان، قدم بردارد، به سنگی پیش پای مشتریان بدل شده است.

چندی پیش بانک مهر اقتصاد اعلام کرد که سامانه اینترنتی پرداخت اقساط خود را کمی تغییر داده است. البته همچنان مشتریان می‌توانستند اقساط خود را با داشتن یکی از کارت‌های عضو شتاب و رمز دوم آن به‌راحتی و بدون نیاز به حضور در شعب از طریق سیستم پرداخت اینترنتی اقساط تسهیلات بانک مهر اقتصاد پرداخت کنند.

حالا بعد از گذشت کمتر از یک ماه پرداخت اینترنتی اقساط در سامانه جدید این غیرممکن شد ه است به‌طوری‌که مشتریان پس از واردکردن اطلاعات خود در صفحه اینترنتی این بانک، با پیغام «اطلاعات ارسال‌شده اشتباه می‌باشد» مواجه می‌شوند. این دقیقا همان پیغامی است که خشم مشتریان را برانگیخته است. چراکه با خواندن این پیام، مشتریان فکر می‌کنند که احتمالا یک عدد یا رقمی را اشتباه زده‌اند و مجددا با دقت بیشتری برای ثبت اطلاعات تلاش می‌کنند. اما باز هم همان پیام را می‌بینند. به خودشان شک می‌کنند که نکند دارند واقعا عددی را اشتباه می‌زنند! این بار از یک دوستی، خواهری، برادری و یا همسری می‌خواهند در ثبت اطلاعات به آن‌ها کمک کنند اما باز هم پیام این است: «اطلاعات ارسال‌شده اشتباه می‌باشد» و اینجاست که متوجه می‌شوند اشکال از سمت بانک است نه از اطلاعاتی که آن‌ها وارد می‌کنند.

 .

آش نخورده و دهن سوخته

برای اطمینان از صحت و سقم این نارضایتی‌ها، با امور مشتریان بانک مهر اقتصاد تماس گرفتیم. با کمال ناباوری نه تنها این مسئله را تایید کردند بلکه گفتند فعلا اقساط این ماه را باید حضوری پرداخت کنید.

با این تفاسیر کسانی که چند روز است پشت درگاه پرداخت اینترنتی اقساط مانده‌اند باید بعد از سردرگمی درباره علت ماجرا، وقت بگذارند و برای پرداخت اقساطشان به شعب این بانک مراجعه کنند و بابت دیرکرد هم هزینه‌ای را متحمل شوند. این‌طوری است که می‌گویند آش نخورده و دهن سوخته.

بالاخره مشکل هر چه باشد احتمالا دیر یا زود حل خواهد شد اما آنچه شاید از مشکل این سامانه خیلی مهم‌تر باشد از بین رفتن اعتماد عمومی به سامانه‌هایی پرداخت و بانکداری الکترونیکی است که سال‌های سال با کمک همه بانک‌های و شرکت‌های فعال در این حوزه برای جا انداختن آن‌ها بین مردم تلاش شده. اما مواردی ازاین‌دست شاید در ظاهر به یک بانک مربوط شوند اما مانند آتشی هستند که تر و خشک را می‌سوزانند و مردم به همه بانک‌ها به یک چشم نگاه خواهند کرد.

 افسانه آتش‌افروز

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 693

7 دیدگاه
  1. آشیانی می‌گوید

    سلام من هم مدتی است پشت درگاه پرداخت معطل شدم و هربار گمان کردم ایراد ازمن است که اعداد را بد وارد میکنم حالا گیریم که بانک با مشکل روبرو است حداقل پیامی که بعد از آن همه زحمت جهت دقت در نحوه پر کردن فرم میاد رو تغییر بدن و پیام بگه که مشکل از ناحیه بانک است تا ما هم زودتر تکلیفمونو بفهمیم.واقعا برای این بانک اسلامی وبسیجی متاسفم با این همه وقتی که از امثال من گرفت و میگیره.

  2. هوشنگ ملک نژاد می‌گوید

    اگر کارمندان بانکها به راحتی کار مردم را راه می انداختن مشکلی نبود به شعبه مراجعه می شد ولی چون کارمند کارش را انجام می دهدتازمانش بگذرد. وفکر میکند ارباب رجوع بیکار است هرچندساعت هم نشسث فرق نمیکند

  3. بهمن فلاح می‌گوید

    مثبت

  4. مریم کلانی منش می‌گوید

    الان که بانک ها به دلیل کرونا بسته ان باید چیکار کنیم؟چه جور پرداخت کنیم؟اصلا بتنک مهر اقتصاد هم جز این کمپین پرداخت نکردن تا ۳ ماه هست یانه؟

  5. مهرناز می‌گوید

    قسط ها رو پرداخت میکنم ولی چرا تو قسمت بایگانی ثبت نمیشه ؟ قبلا مشکلی نداشت

  6. سارا ظاهری می‌گوید

    اپلیکیشن بانک مهر اقتصاد واقعا آشعالیه ۱۰ بار زدم همش خطا میزنه بعدشم واریزی ها رو ثبت نمیکند لطفا یه فکری بکنید بعدا فرت فرت به ما وضامنا زنگ نزنید چرا اقساط رو واریز نکردید ماشالله وقت زیاد هم که دارید و بیکار تو بانک نشستید و فقط بلدید زنگ بزنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.