راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی‌های مانکیز در حوزه خودپرداز – گزارش اول

تصور کنید که در یک روز پرمشغله شما قصد دارید به‌وسیله دستگاه خودپرداز مبلغی را به‌حساب یکی از دوستان واریز کنید. شما کنار خیابان یک دستگاه خودپرداز پیدا می‌کنید و ماشین را بد جا پارک کرده و با سرعت به‌سوی خودپرداز حرکت می‌کنید، کارت خود را درون دستگاه قرار می‌دهید، عملیات انتقال وجه را انجام می‌دهید.

Error-security-way2pay-index-94-04-20

دستگاه پس از مدت کوتاهی عملیات را انجام داده و به شما رسید می‌دهد. شما به‌سرعت رسید را برمی‌دارید و همین‌طور که در حال گرفتن شماره دوستتان هستید از دستگاه دور می‌شوید. من که پشت شما در صف خودپرداز بوده‌ام با صحنه جالبی روبرو می‌شوم! دستگاه به من می‌گوید «آیا درخواست دیگری دارید؟»

آیا درخواست دیگری دارم؟ بله دارم! حساب شما در اختیار من است!

جالب اینجاست که در هنگام پرداخت قبوض هم همین اتفاق می‌افتد. بیایید دوباره این سناریو را باهم بررسی کنیم.

هنگامی‌که شما قبض انتقال وجه را از دستگاه خودپرداز تحویل گرفتید درواقع کار شما با دستگاه تمام‌شده است و شما می‌توانید دستگاه را ترک کنید. این در حالی است که کارت شما هنوز درون دستگاه است و خودپرداز آماده ارائه خدمت بعدی است؛ یعنی اگر شما تمرکز کافی نداشته باشید ممکن است که بدون گرفتن کارت دستگاه را در اختیار نفر بعدی قرار بدهید.

هر چند که «اصل فراموشی» ممکن است در دیگر انواع تراکنش‌های دستگاه‌های خودپرداز رخ دهد اما بهتر است سازوکارها و فرآیندهای این دستگاه‌ها طوری باشد که این اتفاق را تا جای ممکن کاهش دهیم. برطرف کردن این باگ مسلماً کار مشکلی نیست. برای مثال می‌توان قبل از صدور قبض این پیام روی نمایشگر ظاهر گردد که عملیات با موفقیت انجام شد. همراه با دو گزینه «خروج» و «ادامه» که با فشردن دکمه خروج ابتدا کارت را دریافت می‌کنید و پس‌ازآن قبض را و در صورت فشردن دکمه ادامه قبض به شما تحویل داده می‌شود و دستگاه آماده فعالیت بعدی می‌شود با این تفاوت که شما اکنون از وجود کارت در دستگاه کاملاً آگاه هستید.

مسلماً راه هایی دیگری هم برای حل این مشکل وجود دارد که در حوصله این نوشتار نمی‌گنجد.

با تغییرات کوچک اما مهم، پیشرو باشیم!

مانکیز / پیام آقایی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.