راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی تجربه کاربری کیف پول الکترونیکی سیمرغ

در سال‌های اخیر برخی از بانک‌های کشور اقدام به صدور کارت کیف پول برای مشتریان خود کرده‌اند، هرازگاهی هم خبرهایی از پیوستن بانک‌های جدید به باشگاه کیف پول‌داران شنیده می‌شود. سیمرغ کارت تجارت یکی از پرچم‌داران کیف پول الکترونیکی در ایران است. با همکاری شرکت سیمرغ تجارت چند سالی است که مشتریان بانک تجارت می‌توانند صاحب کیف پول الکترونیکی شوند. علاوه بر این دانشجویان دانشگاه‌ها، شهروندان، کارکنان سازمان‌ها و دانش‌آموزان هم از مصرف‌کنندگان این کارت هستند.

در حال حاضر بیشترین کاربرد سیمرغ کارت در سیستم حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، BRT و مترو است که اغلب مردم تجربه کار کردن با این نوع کارت‌ها را دارند؛ اما اخیراً امکان پرداخت غیر حمل‌ونقلی نیز برای دارندگان سیمرغ کارت ایجاد شده و آن‌ها می‌توانند از سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی که با شرکت سیمرغ قرارداد دارند با کارت کیف پول خرید کنند. برای تجربه خرید از این پذیرنده‌ها راهی یکی از کیوسک‌های روزنامه‌فروشی شهر تهران شدیم.

simorgh-index-way2pay-94-05-12a

اولین چیزی که در خرید با کارت کیف پول از پذیرنده‌های غیر حمل‌ونقلی با آن مواجه می‌شویم نگاه‌های کنجکاوانه فروشنده است؛ به نظر می‌رسد اغلب این پذیرنده‌ها هنوز طعم فروش با این روش را نچشیده‌اند. آقای قسمتی، کیوسک‌دار خیابان آزادی روبروی ایران فیلم هم کمی هاج و واج به ما نگاه می‌کند و مجبوریم خودمان را فرستاده شرکت سیمرغ معرفی کنیم تا به ما اعتماد کند و دستگاه کارت‌خوانش را در اختیار ما قرار دهد.

کارت‌مان شارژ ندارد پس اولین قدم شارژ کردن آن است. کافی است کارت را روی کارت‌خوان قرار دهیم و با انتخاب گزینه شارژ و تعیین مبلغ، کارت را روی کارت‌خوان بکشیم. درست مثل کارت‌های نقدی این بار گزینه‌ای ظاهر می‌شود که درخواست تأیید مبلغ را می‌کند؛ پس از تأیید دوباره کارت را مقابل کارت‌خوان قرار می‌دهیم، نتیجه بیرون آمدن یک رسید از داخل دستگاه به نشانه شارژ شدن کارت است.

simorgh-index-way2pay-94-05-12

حالا کارت آماده خرید است. اجناس را که انتخاب کردیم حالا باید قیمت آن‌ها را روی کارت‌خوان وارد می‌کردیم انتظار زیادی لازم نبود تا عبارت «لطفاً کارت خود را در مقابل کارت‌خوان قرار دهید» ظاهر شود؛ ما هم این کار را انجام دادیم تا در نهایت رسیدی تحویل بگیریم که موجودی کارت را هم روی آن می‌شد دید.

در خرید با کارت کیف پول همه‌چیز بر وفق مراد است اگر و فقط اگر پذیرنده کاملاً توجیه باشد و حداقل یک بار خودش این عملیات را تجربه کرده باشد. در کیس مورد نظر ما با اینکه در موقعیت خوبی قرار دارد و در زمان کوتاه حضور ما مشتریان نسبتاً زیادی داشت ناآشنا بودن فروشنده باعث شد بار اول تصور کنیم کارت‌خوان او فعال نشده است و قید خرید با کارت را بزنیم و بعد از پرس‌وجو از مسئولان شرکت سیمرغ دوباره به کیوسک مراجعه و خرید کنیم. به نظر می‌رسد در ارائه چنین سرویس‌هایی، آموزش و اطلاع رسانی می‌توانند کمک زیادی به موفقیت و یا عدم موفقیت یک پروژه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.