راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برای همایشِ چهارم

می‌خواستم از همایش چهارم بگویم و از این که چقدر داریم بهتر می‌شویم. اما دیدن این خبر در یکی از وب‌سایت‌های بانکی و دنبال کردن تا رسیدن به اصل خبر آشفته‌ام کرد. خبر را بخوانید و ببینید چقدر بی‌سروته است متاسفانه:

یک شرکت ایرانی طرح پول خرد الکترونیکی را در کشور برای اولین بار به ثبت رساند و راه‌اندازی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نادری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در جامعه امروزی تهیه پول خرد در بازار به معضل بزرگی برای شهروندان تبدیل شده است، گفت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی هر شهروند ایرانی برای خرید روزانه خود به حدود 40 هزار ریال پول خرد نیاز دارد که در کل کشور این رقم به بیش از 2 هزار میلیارد ریال می رسد.

مدیرعامل درگاه نقدینگی الکترونیکی “دنا” افزود: بر این اساس برای حل این معضل با ثبت ایده عرضه پول خرد الکترونیکی در سال 91 و تائید بانک مرکزی اقدام به عرضه الکترونیکی پول و کاهش زمان تهیه پول خرد در جامعه کردیم.

وی کاهش زمان خرید، صرفه جویی در ضرب و چاپ پول بیشتر در جامعه توسط بانک مرکزی و جلوگیری از جابجایی پول نقد توسط شهروندان را از مزیت های اجرای طرح پول خرد الکترونیکی در کشور ذکر کرد و اظهارداشت: در حال حاضر این طرح با عاملیت بانک حکمت ایرانیان در منطقه محلاتی در شرق تهران به طور آمایشی در حال اجرا است و با همکاری بانکها و تعداد صنوف بیشتر از جمله نانوایان، تاکسیرانان و شوراهای محله امیدواریم در تمام مناطق تهران و در آینده در کل کشور پول خرد الکترونیکی را عرضه کنیم.

نادری در خاتمه اعلام آمادگی کرد که این شرکت توانایی عرضه پول خرد الکترونیکی در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه را دارد.

با اندکی تغییر عین همین خبر در خبرگزاری ایلنا هم منتشر شده است. چند شرکت در ایران و از جمله شرکت‌های مخابراتی تلاش کرده‌اند بتوانند در زمینه کیف پول خرد الکترونیک فعالیت‌هایی انجام دهند که هنوز به نقطه اثربخش خودش نرسیده. در دوره و زمانه‌ای که کوچک‌ترین حرکت و انتقال مالی زیر نظر بانک مرکزی انجام می‌شود، کسی ادعا می‌کند مشکلی که دقیقا معلوم نیست چیست را حل کرده. این است وضع امروز ما. دور و بر ما پر شده از کسانی که نخوانده کپی پیست می‌کنند و چیزی که این وسط از دست می‌رود خرد و دانش و شناخت است.

فناوری در ایران مظلوم است و رسانه‌ها هم با این جنس مظلوم بدرفتاری می‌کنند. بماند. به فردا فکر می‌کنم که خبرنگارها و عکاس‌ها می‌آیند و از روسا و مدیران و وزیران و رییس کل‌ها عکس می‌گیرند و لابلای حرف‌هایشان دنبال یک تیتر داغ می‌گردند. به رسانه‌ها فکر می‌کنم که از این همایش صرفا تیترهای جذاب رسانه‌ایشان را استخراج می‌کنند و نهایتا در گفت‌وگوی ویژه خبری یکی دو نفر از مقامات هم درباره اهمیت بانکداری الکترونیکی صحبت می‌کنند و تمام. دوباره بعد از آن همه چیز به حالت عادی خود برمی‌گردد و دیگر خبری از هیچ چیزی گرفته نمی‌شود تا سالِ بعد. تا بوده همین بوده و ما تلاش‌ می‌کنیم اندکی این بودگی را تغییر دهیم. تا چه شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.