راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی هم به عرصه تولید نرم‌افزار متمرکز بانکی وارد شد

بانک مرکزی اعلام کرد 45 روزه نرم‌افزار بانکداری متمرکز تولید کرده است. در حالی که به گفته کارشناسان زمان لازم برای تولید نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز بالای دو تا سه سال است اما بانک مرکزی مدعی شده است که 45 روزه نرم‎‌افزار تولید کرده است. معلوم نیست در حالی که وظیفه بانک مرکزی نظارت بر حسن اجراست چرا این بانک اصرار دارد وارد فعالیت‌های اجرایی شود و از پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده نمی‌کند.

سایت بانک مرکزی نوشت: سامانه متمرکز بانک مرکزی در سال جاری به طور کامل آماده بهره برداری است.

در ابتدای این خبر آمده است: طرح‌های بزرگ در حوزه بانکداری الکترونیک معمولاً از یک نقطه شروع می‌شوند اما در ادامه مانند دوایر متحدالمرکز، بزرگ و بزرگتر می‌شوند و بر لایه‌های آن افزوده می‌شود. از جمله این طرح ها «سامانه متمرکز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، داود محمدبیگی‌ مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک‌مرکزی و مدیر اجرایی‌طرح با اشاره به‌ این‌ که طرح مذکور‌ از تکالیف قانون برنامه پنجم‌ توسعه است، افزود:‌ هدف از این سامانه، متمرکز‌ کردن تمام حساب‌های دولتی و خزانه نزد بانک مرکزی و مجهز کردن این حساب‌ها به ابزارهای نوین دریافت و پرداخت است.

وی با بیان اینکه این طرح شامل دو مرحله است تاکید کرد: در مرحله اول، حساب‌های کارکنان بانک مرکزی متمرکز شد و مراحل تکمیل آن در حال انجام است.

محمدبیگی در زمینه‌ مرحله دوم طرح ا‌ظهار داشت‌:‌ در این مرحله، خدمات حساب‌های دولتی ‌(وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و …) و خزانه نیز بر مبنای این سیستم ارائه و کل سیستم در اداره ‌معاملات‌ ریالی بانک مرکزی متمرکز خواهد شد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای ‌نهایی‌شدن این طرح تا قبل از پایان سال‌ 90 اضافه کرد‌:‌ تمامی مشتریان اداره‌ معاملات‌ ریالی بانک مرکزی با اجرایی شدن طرح یاد شده می‌توانند کلیه خدمات دریافت و پرداخت را با استفاده از ابزارهای نوین انجام دهند.

به گفته محمدبیگی در صورت موفقیت‌آمیز بودن اجرای این تجربه، در بخش ارزی هم از آن استفاده می‌شود.

مدیر اجرایی طرح‌ در خصوص ویژگی‌های سامانه متمرکز بانک مرکزی اظهار داشت : این سامانه قادر خواهد بود عاملیت حساب‌ها را تسریع کند، چون عملیات دریافت و پرداخت‌ ابتدا در بانک‌ ملی انجام می‌گیرد سپس به بانک مرکزی منتقل می‌شود.

وی ویژگی دوم این سامانه را « نظارت و کنترل» عنوان کرد و گفت: هرجا که تمرکز وجود داشته‌باشد؛ کنترل نیز به آسانی صورت می گیرد.

ایشان با بیان این‌که این سیستم اولین Core Banking است که با تمام ویژگی‌های‌ مورد نیاز بانک‌مرکزی مطابقت‌ دارد‌‌ اضافه کرد:‌ سیستم مذکور‌ از نظر امنیتی مطمئن و آخرین لبه تکنولوژی‌در آن متبلور شده ‌است.

مدیر اداره مهندسی نرم‌افزار بانک‌مرکزی سرعت راه‌اندازی طرح را قابل تحسین‌دانست و افزود: شروع طرح اوایل آذرماه سال جاری بود و مرحله اول در زمانی کمتر از 45 روز اجرایی شد.

این مقام مسئول بانک مرکزی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده‌، قرار است مرحله دوم ظرف مدت 40 روز آماده بهره‌برداری شود و امیدواریم با استقرار این سامانه، تحول عظیمی در سطح بانکداری الکترونیک صورت گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ورود بانک‌مرکزی به این حوزه برای نظارت و کنترل حساب‌ها ضروری است زیرا داشتن یک سیستم متمرکز لازمه نظارت قوی، موثر و کارآمد است . تجربه نشان داده است نظم و انضباط‌ دادن به بازارهای مالی و عمل‌کردن به‌صورت توزیع شده، چندان موفقیت آمیز نبوده‌ است که امیدواریم با اجرای کامل این طرح این نقص جبران شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.