راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یادداشتی خواندنی از کریس اسکینر نویسنده کتاب بانک دیجیتال / بانک‌های 2020 پوشیدنی هستند

در نمایشگاه CES لاس‌وگاس که اوایل سال 2014 برگزار شد، موجی از فنّاوری‌های پوشیدنی و اینترنت اشیاء برپا بود. این فناوری‌ها به این معناست که شما به‌زودی قادر خواهید بود لباس‌ها، زیورآلات، کلاه‌گیس و خیلی چیزهای دیگر را بپوشید که مکان شما، احتیاجات و نیازهای شما را در هرکجا که باشید مرتفع می‌کنند. ممکن است حتی فنّاوری‌ای در درون بدن خود داشته باشید که با کمک نانوچیپ‌ها، ضربان قلب، فعالیت مغزی و وضعیت سلامت عمومی بدن شما را مانیتور کند.

بانک سال 2020: پوشیدنی، دیجیتال و کمی چیزهای دیگر

ممکن است ترسناک باشد، اما این فنّاوری یک دهه قبل در صدر توجه بود. یک باشگاه ورزشی در بارسلونا به خاطر پیشنهادی مبنی بر تزریق چیپ‌های کوچک در بازوهای مشتریان خود، مشهور شد. چرا فردی باید چنین چیزی را بخواهد؟ در این مورد، این چیپ شما را قادر می‌ساخت تا بدون اینکه مجبور به حمل کیف پول باشید، با استفاده از قرار دادن بازوی خود بر روی پایانه پرداخت غیر تماسی این باشگاه، حساب خود را بپردازید.

این، چیزی است که بانکداری، پرداخت و تجارت به سمت آن می‌روند. بانک‌ها در حال دیجیتالی کردن تمام ابعاد فعالیت‌های خود هستند تا خدمات بهتری را از راه دور ارائه دهند. آن‌ها در حال جمع‌آوری تمام سوابق تراکنش‌های مالی مشتریان خود هستند تا با اعمال‌نفوذ بر این اطلاعات، حساب‌های آن‌ها را بهروش کنش‌گرایانه مدیریت و بازاریابی کنند.

اندکی شبیه به ماموریت آمازون مبنی بر اینکه آمازون می‌تواند خرید بعدی شما را پیش‌بینی کند، بانک‌ها نیز با پیش‌بینی نیازهای مالی شما، در تلاش برای انجام همین کار هستند. با کمک فنّاوری‌های پوشیدنی که بدون وقفه اطلاعات را در فضای اینترنت همراه ردوبدل می‌کنند، آن‌ها به‌زودی موفق به انجام این پیش‌بینی خواهند شد.

هنگامی‌که از کنار یک نمایشگاه خودرو عبور کنید، عینک گوگل یا ساعت هوشمند سامسونگ شما با لرزش یا صدای زنگ خود، می‌گوید اگر قصد خرید آن ماشین BMW را دارید، یک وام عالی برای شما در دسترس است. وقتی در حال رانندگی به سمت خانه باشید، ماشین شما با صدای هشدار به شما می‌گوید که چه خانه‌های قابل‌خریدی در محدوده شما و با توجه به وضعیت مالی که دارید وجود دارد.

ممکن است این، منظره‌ای دلهره‌آور یا فوق‌العاده، از آینده نزدیک باشد؛ بستگی به دیدگاهتان دارد؛ اما این امری واقع‌گرایانه است. در همین لحظه که ما صحبت می‌کنیم بانک‌ها در حال کار بر روی سرویس‌های پیش‌بینی کننده، کنش‌گرایانه و بر پایه قرابت مکانی کار می‌کنند و با همکاری با فروشندگان، تولیدکنندگان و نهادهای دولتی، اطلاعات مربوط به شما را بین خود به اشتراک می‌گذارند و از این اطلاعات استفاده می‌برند.

بانک سال 2020: پوشیدنی، دیجیتال و کمی چیزهای دیگر

سد راه چنین نگاه دیکتاتوری، شما هستید. اگر شما نخواهید، هیچ‌یک از اطلاعات شما نمی‌تواند استفاده و یا به اشتراک گذاشته شوند. بانک‌ها و همکاران آن‌ها تنها زمانی می‌توانند چنین سرویس‌هایی ارائه دهند که شما اجازه دهید؛ به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها باید برای شما ارزش‌آفرینی کنند تا به شما حس مفید بودن این سرویس‌ها را بدهند؛ و این حس بر اساس تخفیف و هدیه است. شما می‌توانید آن BMW را 5 درصد ارزان‌تر از هرجای دیگر بخرید؛ می‌تواند آن خانه را با 0/25 درصد اجاره‌بهای کمتر از جاهای دیگر داشته باشید.

این‌ها پیشرفت‌های تجارت و پول است که به مدت یک دهه در حال درخشش است و واقعیت دیجیتال و پوشیدنی عینک گوگل و دستبند هوشمند سامسونگ به این معنی است که توانایی‌های بانکداری پوشیدنی و دیجیتال در همین‌جا و همین لحظه وجود دارند. بنابراین، به‌زودی همان چیپ داخل بازوی شما ابزاری برای تعامل بی‌سیم شما با همه‌چیز و همه‌کس خواهد شد، پس اگر این را دوست ندارید، از آن چیپ استفاده نکنید.

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط، شماره 13

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.