راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با حمایت شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی و دولتی و برنامه‌ریزی یک رسانه خصوصی: گردهمايي بزرگ فعالان بازار پول

دنیای اقتصاد امروز نوشت: بزرگ‌ترین گردهمایی پولی کشور با عنوان «نخستین همايش سياست‌هاي پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» با ابتكار روزنامه «دنیای اقتصاد» در تاریخ 25 و 26 بهمن ماه برگزار خواهد شد. این همایش که با حضور تصميم‌سازان پولي، صاحب‌نظران اقتصادي، بانكداران و توليدكنندگان برگزار مي‌شود، در جهت ايجاد همگرایی بين این چهار ضلع مهم اقتصاد کشور و ارائه راهکارهای لازم برای رفع چالش‌های بانکداری کشور است. ارزيابي كارنامه سياست‌هاي پولي سال‌هاي اخير از زاويه پيامدهاي آن در بازارهاي پول و توليد نیز از دیگر اهداف همایش است.

 

این همایش با حمایت شرکت توسن، بانک‌های صادرات ایران، تات، توسعه تعاون، پارسیان، بانک مرکزی، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان و مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران برگزار می‌شود.

بزرگ‌ترین گردهمایی پولی کشور

بزرگ‌ترين گردهمايي پولي كشور
بزرگ‌ترين گردهمايي پولي كشور 25 و 26 بهمن تحت عنوان «نخستين همايش سياست‌هاي پولي و چالش‌هاي بانكداري و توليد» با حضور تصميم‌سازان  پولي، صاحب‌نظران اقتصادي، بانكداران و توليدكنندگان برگزار مي‌شود.
اين گردهمايي با كوشش روزنامه دنياي اقتصاد برگزار و در آن مسائل مربوط به سياست‌هاي پولي و پيامدهاي آن در حوزه توليد، بانكداري و اقتصاد كلان به بحث گذاشته مي‌شود. كميته علمي‌اين همايش متشكل از چهره‌هاي برجسته‌اي از صاحب نظران، بانكداران و توليدكنندگان است. دكتر موسي غني‌نژاد، دكتر مسعود نيلي، دكتر محمدمهدي بهكيش، دكتر اكبر كميجاني، محمدهادي مهدويان، دكتر پرويز عقيلي كرماني و دكتر فرخ قبادي اعضاي كميته علمي‌همايش را تشكيل مي‌دهند. همگرايي درباره مسائل مربوط به سياست‌هاي پولي و پيامدهاي آن در حوزه توليد، بانكداري و اقتصاد كلان ميان اين چهار ضلع حوزه اقتصاد از اهداف اصلي همايش عنوان شده است.

پیشگامی یک رسانه خصوصی

برگزاري چنين همايشي از سوي يك رسانه بخش خصوصي اين باور را تقويت مي‌كند كه فعالان، سياست‌گذاران و صاحب‌نظران اقتصادي در يك بستر بي طرفانه به درك مشتركي از برخي چالش‌هاي پولي نظير نحوه تامين مالي بنگاه‌ها، ساز و كار تعيين نرخ سود، نرخ بهينه ارز و… دست يابند.

لزوم همگرایی در سیاست گذاری

همچنین محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در دیدار با اعضاي مرکز تحقیقات روزنامه «دنیای اقتصاد» با اعلام حمایت خود از این ابتکار، بر ضرورت همگرایی چهار ضلع تصميم‌سازان، صاحب‌نظران اقتصادي، بانكداران و توليدكنندگان در تصميمات اقتصادی تاکید کرد. بهمنی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در حمایت از بخش تولید گفت: چنین نشست‌هایی می‌تواند تصمیم گیرندگان اقتصادی و تولیدکنندگان را به یک درک مشترک از شرایط اقتصادی کشور برساند. همچنین گفتنی است که رییس کل بانک مرکزی به عنوان سخنران در همایش «سیاست‌های پولی چالش‌های بانکداری و تولید» شرکت خواهد کرد.

چالش‌هاي توليد و بانكداري
سياست‌هاي پولي كشور كه طي سال‌هاي اخير موضوع چالش بين بانكداران و توليدكنندگان از يكسو و تصميم‌سازان و صاحب‌نظران اقتصادي از سوي ديگر بوده است در اين همايش علمي‌- پژوهشي بررسي مي‌شود. چهار ضلع تصميم‌سازان، صاحب نظران اقتصادي، بانكداران و توليدكنندگان درباره مسائل مربوط به سياست‌هاي پولي و پيامدهاي آن در حوزه توليد، بانكداري و اقتصاد كلان نگاه خاص خود را دارند كه به نظر مي‌رسد طي سال‌هاي اخير اين نگاه‌ها واگرايي بيشتري يافته‌اند. این واگرایی خود به تنهایی مي‌تواند برای تولید و رشد اقتصادی در کشور مضر باشد. اين امر عمدتا ريشه در ديدگاهي دارد كه معتقد است فعاليت‌هاي بانكي ارزش اقتصادي ذاتي ندارد و فقط زماني موضوعيت مي‌يابد كه با خدمات‌رساني كامل به فعاليت‌هاي توليدي به سرمايه فيزيكي تبديل شود. اين نگاه از يكسو موجب كاهش كيفيت فعاليت‌هاي بانكي در كشور شده و از سوي ديگر پيامدهاي نامطلوبي را در ساير بازارهاي كشور به دنبال داشته است. در اين ميان، چهار ضلع تصميم‌سازان، صاحب‌نظران اقتصادي، بانكداران و توليدكنندگان هر كدام حرف‌هايي براي گفتن درباره مسائل مربوط به سياست‌هاي پولي و مشكلات تحميل شده به بانكداران، توليدكنندگان و اقتصاد كلان كشور دارند كه به نظر مي‌رسد طي سال‌هاي اخير اين حرف‌ها واگرايي بيشتري يافته اند. روزنامه «دنياي اقتصاد» به عنوان رسانه فعالان اقتصادي كشور با بهره‌گيري از تجربه برگزاري چندين همايش در حوزه‌هاي مختلف در دو سال اخير، در بهمن ماه سال جاري همايشي را با عنوان نخستين همايش سياست‌هاي پولي و چالش‌هاي بانكداري و توليد تدارك ديده است تا نمايندگان این چهار ضلع اساسی اقتصاد کشور رودرروي يكديگر چالش‌هاي بازار پول و بخش توليد را كالبدشكافي نموده و راهكارهايي عملي را به مقامات پولي كشور ارائه كنند. از طرفی کارنامه سیاست‌های پولی در سال‌های اخیر که یکی از مهم‌ترین عناصر راهبردی در اقتصاد کشور به حساب می‌آید خود جای تامل بسیار دارد. تغییر در بسته‌های نظارتی – سیاستی بانک مرکزی براي همسو شدن با طرح هدفمندی یارانه‌ها و بررسی کارکرد این تغییر بسیار جای توجه دارد. همچنین تغییرات جدید در بسته پولی پس از تشدید التهاب در بازار ارز و طلا براي کنترل این بازارها و اثرگذاری این تصمیم نیز نیازمند به بحث‌های کارشناسی بیشتری است. مکانیزم‌های ناظر بر تعیین نرخ سود در بانک‌ها نیز در شرایطی که نرخ سود سپرده‌ها در نظام بانکی کشور آزاد شده است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس در اين همايش دو روزه دو محور اساسي، مباني تئوريك تعيين نرخ سود بانكي و نرخ ارز و ارزيابي كارنامه سياست‌هاي پولي سال‌هاي اخير از زاويه پيامدهاي آن در بازارهاي پول و توليد به دقت بررسی خواهد شد و راهکارهای مقابله با این چالش‌ها بررسی می‌شود.

بررسی بانکداری الکترونیک

همچنين در اين همايش با حضور شركت‌هاي مطرح در حوزه طراحي و توليد نرم افزارهاي بانكداري الكترونيك، تاثير سياست‌هاي بانك مركزي بر بانكداري الكترونيك مورد بررسي كارشناسي قرار خواهد گرفت. بحث بانکداری الکترونیک یکی از زمینه‌های بسیار مهم در نظام بانکی کشور است و مسلما بررسی دستاوردهای بانکداری الکترونیک و همسویی سیاست‌های بانک مرکزی برای پیشرفت در اين زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

چارچوب همایش

براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در اين همايش براي هر كارگاه آموزشي به صورت جداگانه بولتن منتشر خواهد شد و در اختيار همه شركت‌كنندگان قرار خواهد گرفت. در طول برگزاري همايش و در فواصل بين سخنراني‌ها نيز منوي كارگاه‌هاي آموزشي پخش خواهد شد.

سوابق برگزاری همایش اقتصادی در «دنیای اقتصاد»

در دو سال گذشته روزنامه «دنياي اقتصاد» همايش‌هايي تخصصي در حوزه صنعت فولاد و معدن و انرژي‌هاي نو در صنعت ساختمان را با حضور مقامات ارشد اين بخش‌ها برگزار كرده كه با استقبال چشمگيري مواجه شده است. همايش سياست‌هاي پولي و چالش‌هاي بانكداري و توليد نيز به دنبال فراهم سازي بستري براي شكل گيري يك گفت وگوي منطقي و سازنده بين دست‌اندركاران صنعت بانكداري و فعالان بخش توليد است تا به همگرايي و ايجاد يك فصل مشترك براي تنظيم سياست‌هاي پولي منطبق با واقعيت‌هاي اقتصادي جامعه ياري رساند.در حاشيه همايش نيز شركت‌هاي داخلي و خارجي مي‌توانند آخرين دستاوردهاي خود را در كارگاه‌هاي آموزشي (workshop) به نمايش بگذارند. علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاع بيشتر يا ارسال مقاله در اين همايش به وب‌سايت همايش به آدرس www.iran-money.com مراجعه يا با شماره 2-87762430 تماس حاصل كنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.