راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها چه شکلی می‌شوند؟ / حضور 6 نفر از افراد معروف دنیای بانکداری در ایران و سخنرانی درباره آینده بانکداری

دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی (ایکوبیگ) با محورهای «فرصت‌ها و تنگناهای نظام بانکی و تحولات اقتصادی» و «تأمین منابع مالی خارجی؛ توسعه اقتصادی و نظام بانکی» در پژوهشگاه صنعت نفت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۹ و ۳۰ مهرماه برگزار شد. در این کنفرانس موضوعات تحولات پیش‌روی نظام بانکی، نگرش تحول‌گرا؛ ضرورت توسعه نظام بانکی، نقش بانکداری اسلامی در تحولات اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه اقتصادی با حضور سخنرانان داخلی و خارجی بررسی شد. آخرین بخش این کنفرانس میزگردی بود با عنوان اتحاد استراتژیک بانک‌ها؛ ضرورت یا انتخاب. عصاره کنفرانس ایکوبیگ در عنوان این میزگرد خلاصه می‌شود که در آن مدیران عامل بانک‌های کشور حضور داشتند و نظرات خود را درباره ضرورت اتحاد استراتژیک بانک‌ها بیان کردند.

Ico-Conf-Foreing-Speeches-Index-way2pay-93-08-18c

در کنفرانس ایکوبیگ علاوه بر حضور مدیران عامل بانک‌های مختلف ایران اعضای هیئت‌مدیره و مدیران ارشد ۲۲ بانک کشور حضور داشتند. همچنین حضور سفرا و رایزنان بازرگانی و مدیران حوزه بانکی کشورهای مختلف ازجمله مواردی بود که در کنفرانس به چشم می‌خورد. شش سخنران خارجی ازجمله مدیرعامل موسسه بین‌المللی یورومانی در ایکوبیگ دوم سخنرانی کردند. این دوره از کنفرانس، شاهد حضور مدیران ارشد بانک‌های منطقه ازجمله امیر اسعد هدایت از بانک Islamic Development جده، الواتی از بانک دوفا عمان، مایکل سایر از Commercial Bank اردن بود.

Ico-Conf-Foreing-Speeches-Index-way2pay-93-08-18e

بانکداری دیجیتال، آینده بانکداری، تغییر در دنیای پولی و بانکی، بانکداری بدون شعبه و جامعه بدون پول نقد، تجربه مشتری و اهداف جدید دنیای بانکداری، چشم‌انداز اقتصاد ایران و بانکداری جذاب برای کاربران ازجمله کلیدواژه‌های ۸ سخنرانی انگلیسی انجام‌شده در این کنفرانس بود.

این کنفرانس در فضای جدید ایران و جهان در راستای تبیین تحولات و نقشی که بانک‌ها باید در دنیای جدید داشته باشند طراحی و اجراشده است. آن‌طور که برگزارکنندگان ایکوبیگ گفته‌اند اکنون در شروع دوران جدیدی از تحول اقتصادی و مدیریتی در کشور هستیم و بدون تردید، هرچه نهادهای مختلف کشور برای رویارویی با چالش‌های جدید در اقتصاد و به‌ویژه صنعت بانکداری (به دلیل بانک محور بودن اقتصاد ایران)، آماده‌تر و برای بهره‌برداری از فرصت‌های نوین چابک‌تر باشند؛ بهره‌مندی‌های ملی و جهانی بیشتری حاصل‌شده و نفع نهایی، نصیب همه مردم ایران خواهد شد. در این کنفرانس که با رویکردی علمی توسط جمع گسترده‌ای از بانک‌ها برگزار شد، حضور مدیران و کارشناسان و فعالان حوزه بانک و اقتصادی چشمگیر بود.

.

تغییر در بانکداری

کریس اسکینر (+) در دو سخنرانی درباره بانکداری دیجیتال و بانکداری بدون شعبه و جامعه بدون پول نقد صحبت کرد. نویسنده کتاب «بانک دیجیتال» با طرح پرسش چرا نیاز دارید بانکی دیجیتال باشید؟ و بانک دیجیتال چیست؟ گفت که تز اصلی کتاب من این است که بانک‌های گذشته برای توزیع فیزیکی پول تشکیل‌شده‌اند. امروز کانال‌ها مهم نیستند. امروز دسترسی مهم است؛ سازمان‌های ما باید مشتری محور باشند.» او در دو سخنرانی خود تلاش کرد مدل‌های مختلف کسب‌وکار را برای مخاطبان معرفی کند.

Ico-Conf-Foreign-Chris-Skinner-Speeches-Index-way2pay-93-08-18d Ico-Conf-Foreing-Speeches-Index-way2pay-93-08-18a

صدسال پیش شبکه شعبه‌ای هرقدر بزرگ‌تر بود این‌یک مزیت بود. بیشتر بانک‌ها در این مسیر حرکت کردند. ما می‌خواستیم یکپارچه‌سازی عمودی ساختارها را کنترل کنیم. ولی این مدل‌ها دیگر تغییر کرده و مدل‌های تخصصی ایجادشده که همگی از ابزاری به نام فناوری بهره گرفته‌اند. اسکینر در ادامه مثال‌هایی از مواردی که گفته بود معرفی کرد. «زوپا (Zopa) سرویسی است که در سال ۸۳ معرفی شد و فعالیت آن توزیع سرمایه بین افرادی بود که قصد راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید داشتند. فناوری این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد که داشبوردی داشته باشید که تک‌تک عملیات مالی به‌صورت آنلاین مشهود باشد.»

.

تغییر شکل بانکداری

نیل آسبورن (+)، مدیرعامل یورومانی درباره تغییر شکل دنیای بانکداری گفت: «بازارهای جهانی شاهد حضور سرمایه‌گذارهای جدید خواهند بود. بانک‌های منطقه ازجمله بانک‌های قطر و کویت و بازارهای نوظهور مانند چین و برزیل در بازارهای جهانی حضور پیداکرده‌اند. برزیل مانند ایران سختی‌های زیادی در تاریخ داشته و در حال حاضر در آمریکا و اتحادیه اروپا شعبه دارد. ۱۰ سال پیش کسی تصور نمی‌کرد برزیل بتواند این‌گونه در بازارهای جهانی توسعه پیدا کند.»

Ico-Conf-Foreign-Neil-Asborn-Speeches-Index-way2pay-93-08-18d.

آنچه مشتری امروز می‌خواهد سادگی است

مایکل جکسون (+) مدیر اجرایی سابق HSBC و بانک آمریکا پس از خیرمقدم به زبان فارسی به حضار ارائه خود را در مورد آینده بانکداری «Future of Banking» آغاز کرد.

Ico-Conf-Foreign-Michael-Jakson-Speeches-Index-way2pay-93-08-18d

«در سال‌های آینده چه اتفاق‌هایی می‌افتد که شما باید لحاظ کنید؟ یک آینده‌نگر خوب نباید هر بار با یک سری اسلاید جدید بیاید. بلکه باید یک اعتقاد ثابت داشته باشد. تا سال ۲۰۲۴ بانک‌های بیشتری به عرصه خواهند آمد و هرکدام مشتری کمتری خواهند داشت. تحریم‌های تجاری فقط مخصوص ایران نیست؛ اما هرآن چه اتفاق بیفتد، به‌هرحال مدیران بانکی در رقابت به سر می‌برند.

Ico-Conf-Foreing-Speeches-Index-way2pay-93-08-18b

فناوری‌های امروز فقط آغاز مسیر هستند. بدون توجه به این فرآیندها بانک‌ها نابینا خواهند بود و قادر به رشد نیستند. بانکداری تا سال ۲۰۲۴ به لوازم پوشیدنی مانند عینک‌های گوگل خواهد رسید. اینترنت اشیا به‌زودی همه‌جا را فرا خواهد گرفت. ما وارد دنیایی جدید خواهیم شد که در آن همه‌چیز هوشمند است و همه دستورات با انگشتان صورت می‌گیرد. استراتژی که ما در قدیم طراحی کرده بودیم مرده است. آنچه مشتری امروز می‌خواهد سادگی است. کارمندان فناوری بانک‌ها سال‌ها است که در بانک خود پوسیده‌اند و نمی‌دانند که طراحی‌های جدید و موبایل از مشتری شروع می‌شود. اگر این کار را نکنند، مشتری مطمئناً او را ترک خواهد کرد.

.

اثر تحریم‌ها بر ما و آن‌ها

فرانک یورگن ریختر (+) معاون استراتژی و بازاریابی موسسه خدمات مالی Unisys Global و نویسنده کتاب‌های متعدد، تحریم را یک معادله سراسر باخت برای همه دانست و گفت: «اروپا در حال حاضر در حال ورود به فاز دوم بحران است. آلمان با مشکلات بسیار رکود اقتصادی مواجه است. پرتغال، اسپانیا و یونان در عمق بحران قرارگرفته‌اند؛ بحرانی که یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم اشتغال است. در اسپانیا از هر دو نفر شخص جوان یک نفر کار ندارد. بااین‌وجود نگاهی به چین نشان می‌دهد که دیگر این کشور فقط یک صادرکننده نیست و برندهایی مانند علی‌بابا را وارد جهان کرده است که IPO آن بیشترین شاخص تاریخ جهان را به دست آورده است.

Ico-Conf-Foreign-Frank-Yurgen-Richter-Speeches-Index-way2pay-93-08-18d

روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی که به گروه BRICS شناخته می‌شوند با برنامه‌ریزی که برای رشد اقتصادی کرده‌اند، در حال قطبی کردن جهان هستند. امروز می‌بینیم که جهانی‌شدن مفهومی شرقی است. دنیا در حال پیچیده‌تر شدن است و من معتقد هستم که در دو سال آینده سرمایه از غرب به شرق می‌رود.

Ico-Conf-Foreing-Speeches-Index-way2pay-93-08-18d

ایران در خاورمیانه قرارگرفته است. ازنظر تولید ناخالص داخلی، ایران به دنبال بزرگان جهان است و ازلحاظ منطقه‌ای در جایگاه فوق‌العاده‌ای قرار دارد. آموزش و دانش تخصصی مهندسی در ایران بالا است. طبق آمار یونسکو هدردهی و عدم مدیریت غذا در ایران زیاد است، ولی امنیت غذا در آن وجود دارد.»

توصیه ریختر به ایرانیان این بود که: «بهره‌وری خود را بالا ببرند، روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کار کنند، اتحادهای منطقه‌ای داشته باشند، روی فناوری اطلاعات و گردشگری سرمایه‌گذاری کنند و درنهایت فراموش نکنند که کلید موفقیت در دست گفتمان است.»

.

نقش پول

پروفسور مایکل مینلی (+) درباره تأثیرگذاری جامعه در بانک‌ها و نقش پول صحبت کرد. «چند سال پیش اگر قرار بود راجع به طبیعت پول و حمایت دولت‌ها از بانک‌ها سؤال بکنیم، همه تعجب می‌کردند که اصلاً چرا باید چنین سؤالاتی پرسیده شود ولی هفته گذشته من این سؤالات را در یک سمینار از ۳۰ مدیر بزرگ بانکی پرسیدم. بانکداری در جهان بسیار تغییر کرده است. بسیاری از دوستانم من را به‌عنوان استاد پول می‌شناسند. من این را بررسی می‌کنم که پول از کجا آمده است و منبع آن چیست؟ وقتی صحبت از مراکز مالی در جهان می‌شود، همه می‌پرسند چه عواملی وجود دارد برای اینکه جایی به مرکز مالی تبدیل شود. بیش از ۱۱۰ عامل برای آن وجود دارد ولی مهم‌ترین آن به بازار و جامعه برمی‌گردد.»

Ico-Conf-Foreign-Michael-Mineli-Speeches-Index-way2pay-93-08-18d Ico-Conf-Foreing-Speeches-Index-way2pay-93-08-18

وی با اشاره به اینکه دو بحران مالی و جهانی‌شدن مهم‌ترین بحران‌های فعلی هستند، اضافه کرد: «تحقیقات نشان می‌دهند که تا ۱۰ سال آینده، نیمی از شغل‌های جهان از بین خواهد رفت و این به‌وجودآورنده ترس در افراد جامعه است.» اعتماد، مکان و زمان سه مفهوم مهمی هستند که بانک‌ها باید به آن توجه داشته باشند؛ «شما نمی‌توانید پول را تعریف کنید تا زمانی که جامعه را تعریف کنید. پول، فناوری برای ارتباطات بین افراد جامعه است. تعریف من از جامعه یک تعریف عجیب‌وغریب و احساسی نیست. موفقیت یک بانک به موفقیت جامعه بستگی دارد. با فناوری‌های موجود، انفجار پول مهم‌ترین اتفاقی است که خواهد افتاد.»

.

چه چیز برای مشتری مهم است؟

پروفسور آنتونی تامسون (+) هم درباره تجربه‌های مطلوب مشتریان در بانکداری مدرن صحبت کرد. وی را می‌توان یکی از اعجوبه‌های صنعت بانکداری آنلاین دانست. وی تقریباً پیش‌زمینه بانکی ندارد و در سال 2008 وارد حوزه بانکی شده است و معتقد است پیش‌زمینه فعالیت او به‌عنوان یک فروشنده بوده است.

Ico-Conf-Foreign-Anthony-Tompson-Speeches-Index-way2pay-93-08-18d

به گفته او کاری که فروشندگان می‌کنند این است که به اطلاعات بازار نگاه می‌کنند و سپس به مشتریان خودآگاهی می‌دهند. تامسون می‌گوید: «در سال‌های 2007 و 2008 تمام داده‌هایی که از بازار داشتم به من نشان می‌داد چیزی که برای مشتریان مهم است، ارزش است. بانک‌ها گمان می‌کنند چیزی که برای مشتریان مهم است، هزینه است. بااین‌حال هزینه و ارزش دو چیز مختلف هستند؛ هزینه بخشی از ارزش است اما مهم‌ترین چیز نیست و مسائل دیگری نیز برای مشتری اهمیت دارد؛ خدمات، سهولت کاربری، شفافیت و ثبات برای مشتری اهمیت دارد؛ اما بانک‌های انگلیسی به این نتیجه رسیدند که تنها چیزی که برای مشتری اهمیت دارد قیمت و هزینه است.»

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.