راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها در آینده چه شکلی می‌شوند؟ / نگاهی به خلاصه آنچه سخنرانان خارجی در دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ مطرح کردند

دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ با عنوان «نظام بانکی و تحولات اقتصادی پیش روی» در 29 و 30 مهرماه 93 در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت با حضور بیش از 800 مهمان ایرانی و خارجی برگزار شد. این کنفرانس نقاط قوت بسیار زیادی داشت که اینجا مجال اشاره به آن‌ها نیست؛ آنچه ما را در ماهنامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط جذب این رویداد کرده است حضور سخنرانان مطرح بین‌المللی و صحبت درباره مسائل روز بانکداری در دنیا بود.

بانکداری دیجیتال، آینده بانکداری، تغییر در دنیای پولی و بانکی، بانکداری بدون شعبه و جامعه بدون پول نقد، تجربه مشتری و اهداف جدید دنیای بانکداری، چشم‌انداز اقتصاد ایران و جهان و بانکداری جذاب برای کاربران ازجمله کلیدواژه‌های ۸ سخنرانی انگلیسی انجام‌شده در این کنفرانس بود که توسط نیل آسبورن، کریس اسکینر، مایکل جکسون، فرانک ریشتر، مایکل مینلی و آنتونی تامسون از شخصیت‌های شناخته‌شده و معتبر بین‌المللی ارائه شدند.

 .

شرکت‌های خارجی منتظر باز شدن درها به روی ایران هستند

نیل آسبورن، مدیرعامل یورومانی اولین سخنران انگلیسی زبانی بود که پای تریبون رفت. او به چالش‌های ایران در مواجه با حوزه بانکداری اشاره کرد و مروری بر وضعیت فعلی این صنعت داشت. او در خصوص نگاه دنیا به رفع تحریم‌ها علیه ایران گفت: «یکی از دلایل تمایل جهان برای برگشتن شما به دنیای آن‌سوی مرزها این است که دنیا به نیروی محرکه‌ای که ایران به اقتصاد جهانی وارد می‌کند، نیاز دارد. حتما می‌دانید که چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی دروازه‌های این حصار و زندان باز شود. ایرباس محصولات طلایی‌ای برای فروختن به شما دارد. زیمنس استقبال می‌کند از اینکه به بیمارستان‌های شما تجهیزات بفروشد. شرکت‌های ساختمانی ترکیه‌ای نیز برای احداث خطوط حمل و نقل زمینی، ریلی و فرودگاهی تمایل خواهند داشت. حتی ناشران بین‌المللی با بسته‌های جذاب تبلیغاتی خود به موسسات و ارگان‌های ایرانی خواهند آمد. سرمایه‌گذاران وارد می‌شوند و شما می‌توانید سهام خود را به آنها بسپارید تا به موسسات سرمایه‌گذاری بین‌المللی که تشنه این سرمایه هستند بفروشند. شما ملتی با منابع غنی هستید و آنها خوشحال می‌شوند محصولات‌شان را به شما بفروشند و برنامه‌های خود را به‌طور مستقیم‌تری در ایران اجرا کنند. اگر تمایل به بین‌المللی شدن فعالیت‌های خود دارید باید مطابق با قوانین فعالیت کنید؛ قوانین ضد پول‌شویی، قوانین حاکم بر سرمایه‌گذاری، قوانین اعتباری، قوانینی امنیتی و … .»

آسبورن در ادامه در خصوص بانکداری اسلامی و اهمیت این نوع از بانکداری در دنیای امروز گفت: «سرمایه‌گذاری بانکی با قوانین شریعت اکنون به صورت گسترده در جهان مورد قبول واقع شده است؛ زیرا افراد بیشتری را به نظام مالی جذب می‌کند. دولت‌هایی مانند آمریکا و برخی کشورهای اروپایی قوانین شریعت را نظاره می‌کنند و این بازار فقط مختص بازار اسلامی نیست، بلکه برای همه مردم و گونه‌های مختلف اقتصادی است.»

مدیرعامل یورومانی در پایان درباره تغییر شکل دنیای بانکداری گفت: «بازارهای جهانی شاهد حضور سرمایه‌گذارهای جدید خواهند بود. بانک‌های منطقه ازجمله بانک‌های قطر و کویت و بازارهای نوظهور مانند چین و برزیل در بازارهای جهانی حضور پیداکرده‌اند. برزیل مانند ایران سختی‌های زیادی در تاریخ داشته و در حال حاضر در آمریکا و اتحادیه اروپا شعبه دارد. ۱۰ سال پیش کسی تصور نمی‌کرد برزیل بتواند این‌گونه در بازارهای جهانی توسعه پیدا کند.»

 .

نِیل آسبورن

نِیل آسبورن مدیرعامل گروه بین‌المللی اقتصادی و مالی یورومانی (Euromoney) در دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ درباره تغییر شکل تأمین مالی در جهان صحبت کرد. آسبورن (Neil Osborn) به مدت 30 سال مدیر اجرایی یورومانی و از سال 1990 تاکنون به‌عنوان مدیرعامل این مرکز رسانه‌ای و تحقیقاتی مطرح دنیا بوده است. گروه معتبر انگلیسی یورومانی فعالیتشان را در سال 1969 با انتشار ماه‌نامه‌ای با همین نام در زمینه بورس و بازار سهام، اقتصاد، امور مالی و سرمایه‌گذاری آغاز کردند که امروز بیش از 25 هزار نسخه چاپی از آن هرماه در سطح بین‌المللی به دست مدیران ارشد این حوزه‌ها می‌رسد. این ماه‌نامه جایگاه ویژه‌ای در این حوزه در دنیا دارد و حدود 1000 کارمند در دفتر مرکزی آن در لندن فعالیت می‌کنند.

نِیل آسبورن فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد انگلستان است و همچنین سابقه عضویت در هیئت‌مدیره شرکت سیستم‌های اطلاعاتی RBC وابسته به بورس اوراق بهادار مسکو را در کارنامه حرفه‌ای کاری خود دارد. علاوه بر این، آسبورن مدیر گروه بزرگ رسانه‌ای RBC روسیه است که در سال 2003 اولین و تنها شبکه تلویزیونی اقتصادی کشور روسیه را با نام RBC TV تأسیس کرد.

.

تغییر در بانکداری

کریس اسکینر در دو سخنرانی درباره بانکداری دیجیتال و بانکداری بدون شعبه و جامعه بدون پول نقد صحبت کرد. نویسنده کتاب «بانک دیجیتال» با طرح پرسش چرا نیاز دارید بانکی دیجیتال باشید؟ و بانک دیجیتال چیست؟ گفت که تز اصلی کتاب من این است که بانک‌های گذشته برای توزیع فیزیکی پول تشکیل‌شده‌اند. امروز کانال‌ها مهم نیستند. امروز دسترسی مهم است؛ سازمان‌های ما باید مشتری محور باشند.» او در دو سخنرانی خود تلاش کرد مدل‌های مختلف کسب‌وکار را برای مخاطبان معرفی کند.

صدسال پیش شبکه شعبه‌ای هرقدر بزرگ‌تر بود این‌یک مزیت بود. بیشتر بانک‌ها در این مسیر حرکت کردند. ما می‌خواستیم یکپارچه‌سازی عمودی ساختارها را کنترل کنیم. ولی این مدل‌ها دیگر تغییر کرده و مدل‌های تخصصی ایجادشده که همگی از ابزاری به نام فناوری بهره گرفته‌اند.

به عقیده اسکینر اکنون ما در دنیایی متفاوت زندگی می‌کنم. اسکنر می‌گوید: «اکنون مسئله توزیع فیزیکی اطلاعات در شبکه‌ای جهانی وجود دارد. سه چالش برای بانک‌های ما وجود خواهد داشت زیرا نیاز به این داریم که مدلی جدید از کسب و کار، معماری جدید و ساختار سازمانی جدید داریم. مدل کسب و کار نیازمند این است که دیجیتالی باشد، نه فیزیکی. معماری باید حول محور دسترسی باشد، نه کانال. خیلی‌ها امروزه از عبارت تک‌کاناله استفاده می‌کنند اما باید بگویم این ارتباطی به موضوع ما ندارد.ساختارهای سازمانی نیز باید معطوف به مشتری شوند، نه اینکه محصول‌محور باشند. اکنون بانک‌های با مدل‌های بومی‌شده و تخصصی محبوبیت زیادی دارند. در حوزه بانکداری خرد هم باید بگویم که مشتری‌ها درحال ورود به روابط اجتماعی بر پایه پلتفرم فناوری هستند.»

کریس اسکینر در ادامه در خصوص نقش و اهمیت شعبه می‌گوید: «شعبه، یک نقطه اتصال به هسته دیجیتالی است. ما هنوز به شعب نیاز داریم زیرا برخی مشتریان نیاز به دسترسی به نیروی انسانی برای انجام امور خود دارند. ما فکر می‌کنیم دسترسی فردی و چهره به چهره در ساختار توزیعی تجارت مهم است.

چشم‌انداز بانکداری در حال تغییرات اساسی است؛ نه به خاطر مسائل دیجیتالی، بلکه به دلیل جوامع و اجتماعات و دولت‌ها. ما به سبب فناوری در حال یک تغییر و مهاجرت هستیم و ما ساختاری براساس توزیع فیزیکی اسکناس داریم و در حال تغییر ساختار خود بر پایه توزیع دیجیتالی اطلاعات هستیم. در این بین خیلی‌ها در تلاش برای گرفتن بازار کسب و کار ما و محدود کردن فعالیت ما هستند و شاید در اینجا نباشند.

بنابراین رابطه بین بانک و مشتری دیگر رو در رو نیست. اگر فکر کنیم باید روابط را در شعبه ایجاد کنیم، تا 10 سال آینده این موضوعی بی‌ربط خواهد بود. به نظر من شعبه در راس هسته بانکداری دیجیتالی است و مشتریان تصمیم می‌گیرند آیا می‌خواهند در شعبه باشند یا نه و تنها یکی از گزینه‌ها خواهد بود.»

 .

کریس اسکینر

کریس اسکینر معاون استراتژی و بازاریابی موسسه خدمات مالی یونیسس گلوبال (Unisys Global) و نویسنده کتاب معروف و پرفروش «آینده بانکداری» در دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ درباره دو موضوع «بانکداری بدون شعبه و جامعه بدون پول نقد» و «بانک دیجیتال» سخنرانی کرد. کریس اسکینر (Chris Skinner) مؤسس شرکت Balatro است و در حوزه‌هایی همچون مشاوره در زمینه آینده بانکداری و مشاوره استراتژیک بانکی برای بانک‌های بزرگی نظیر HSBC در انگلستان، سیتی‌بانک در آمریکا و بانک رویال اسکاتلند به فعالیت پرداخته است. کریس اسکینر مؤلف چند کتاب معتبر جهانی در زمینه بانکداری بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب‌های بانک دیجیتال و آینده بانکدار اشاره کرد. کتاب‌های وی در حد بین‌المللی شناخته‌شده و جز پرفروش‌های این حوزه هستند که معروف‌ترین آن‌ها کتاب «آینده بانکداری» است.

اسکینر همچنین به مدت 10 سال رئیس هیئت‌داوران جایزه «تعالی بانکداری در آسیا» یا همان Asian Banker’s Retail Excellence Awards بوده است. از فعالیت‌های رسانه‌ای اسکینر می‌توان به تفسیرگری اخبار حوزه بانکی در شبکه‌هایی نظیر Sky News آمریکا و BBC اشاره کرد. او همچنین مدیرعامل باشگاه خدمات مالی اروپا است. این باشگاه معتبر به ارائه بیش از 50 رویداد و میزگرد تخصصی در طول سال و در زمینه‌های بانکداری، سرویس‌های مالی، صنعت بیمه و … در کشورهای متعدد اروپایی نظیر اسکاتلند، انگلستان و ایرلند می‌پردازد.

 .

خدمات مشتری مرده است

مایکل جکسون مدیر اجرایی سابق HSBC و بانک آمریکا سخنران بعدی است که در خصوص آینده بانکداری صحبت می‌کند. او به همراه کریس اسکینر و مجموعه‌ای که الان مشترکا اداره می‌کنند کارشان پیش‌بینی وضعیت بانک‌ها و خدمات آن‌ها در آینده نه چندان دور است.

او صحبت‌هایش را با چند سوال شروع می‌کند و می‌گوید: «آیا شما برای شرکت خود تحلیل و بررسی انجام داده‌اید که بدانید مردم چه چیزی می‌خواهند؟ می‌دانید چه چیز به آنها انگیزه می‌دهد؟ می‌دانید چگونه می‌توانید آنها را نگه دارید؟ زیرا موسسات و ارگان‌های غربی این کار را کرده‌اند. در سال‌های آینده چه اتفاق‌هایی می‌افتد که شما باید لحاظ کنید؟ یک آینده‌نگر خوب نباید هر بار با یک سری اسلاید جدید بیاید. بلکه باید یک اعتقاد ثابت داشته باشد. تا سال ۲۰۲۴ بانک‌های بیشتری به عرصه خواهند آمد و هرکدام مشتری کمتری خواهند داشت.»

جکسون معتقد است فناوری‌های امروز فقط آغاز مسیر هستند. بدون توجه به این فرآیندها بانک‌ها نابینا خواهند بود و قادر به رشد نیستند. بانکداری تا سال ۲۰۲۴ به لوازم پوشیدنی مانند عینک‌های گوگل خواهد رسید. اینترنت اشیا به‌زودی همه‌جا را فرا خواهد گرفت. ما وارد دنیایی جدید خواهیم شد که در آن همه‌چیز هوشمند است و همه دستورات با انگشتان صورت می‌گیرد. آنچه مشتری امروز می‌خواهد سادگی است. کارمندان فناوری بانک‌ها سال‌ها است که در بانک خود پوسیده‌اند و نمی‌دانند که طراحی‌های جدید و موبایل از مشتری شروع می‌شود. اگر این کار را نکنند، مشتری مطمئناً او را ترک خواهد کرد.

او می‌گوید: «تا سال 2024 دنیا مشتری‌محور خواهد شد؛ نه محصول‌محور. بانک‌ها با موبایل قابل دسترسی خواهند بود و سلف‌سرویس می‌شوند.

چندبار دیگر نیز این را خواهم گفت: خدمات مشتری مرده است! این استراتژی مرده است و دیگر کارایی ندارد. چیزی که اکنون مشتریان می‌خواهند، خدمات و سرویس بی‌دردسر و بی‌زحمت است؛ ساده باشد و چیزی باشد که من می‌خواهم، نه بانک. و این باعث شده که خیلی‌ها از شعب بانک‌ها دست بکشند و از موبایل خود استفاده کنند. خیلی از بانک‌ها گفته‌اند که به یک استراتژی جدید در خصوص موبایل نیاز دارند. مشکل اینجاست که سیستمی بر پایه میراث قدیمی بانکی به ما رسیده است و خیلی از نرم‌افزارهای موبایلی در بازار مزخرف هستند زیرا همان کاری را می‌کنند که بانک‌ها انجام می‌دهند. ما باید متفاوت فکر کنیم. باید روی مشتری تمرکز کنیم و نرم‌افزارهایی تولید کنیم که مشتری می‌خواهد. اگر این کار را نکنید، مشتریان، شما را رها می‌کنند. در این صورت دیگر نیازی به مراجعه من به بانک نیست.

همچنین قرار است مشکلات امنیتی زیادی را در آینده متحمل شویم که غیر قابل اجتناب خواهند بود. این یعنی ما به عنوان افراد بانکی باید بهترین عملکرد را داشته باشیم و بهترین افراد متخصص در زمینه سایبری را برای رصد لحظه به لحظه سیستم‌های خود استخدام کنیم. این، یکی از زمینه‌هایی است که بانک‌ها افراد را استخدام می‌کنند.

به این فکر کنید که چگونه می‌توانید خلاقیت و نوآوری داشته باشید و در مقابل ایده‌هایی که به سمت شما می‌آیند ذهنی باز داشته باشید و در یک‌جا ننشینید و بگویید: «این به من ربطی ندارد و آن را انجام نمی‌دهم.» در این صورت از بازار کسب و کار کنار خواهید رفت.»

وی در پایان نیز اشاره‌ای به بانکدرای اسلامی در ایران می‌کند و می‌گوید: «شما باید مالزی را زیر نظر داشته باشید و مطالعه کنید. زیرا آنها از نشانه حلال استفاده می‌کنند که یک استاندارد کیفیت است که ابتدا در صنعت غذایی شروع شد و امروزه به بانکداری رسیده است و مالزی اکنون حرف اول را در این زمینه می‌زند و با بانک‌های خاورمیانه و غربی رقابت دارد.»

 .

مایکل جکسون

دکتر مایکل جکسون، معاون سابق بانک آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ درباره دو موضوع «آینده بانکداری» و «اهداف جدید بانک‌ها» صحبت کرد. وی از صاحب‌نظران حوزه بانکی در دنیاست که 13 سال مدیرکل امور مشتریان سیتی‌بانک بوده است. مایکل جکسون (Michael Jakson) عضو هیئت‌مدیره انجمن برنامه‌ریزی استراتژیک پرینستون آمریکا و بنیان‌گذار انجمن آینده‌نگری انگلستان است. وی دارای دکترای مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه ولورهمپتون انگلستان و مدیرعامل شرکت بیرمنگام است. از فعالیت‌های او در حوزه بانکی می‌توان به مدیریت کل امور مشتریان در سیتی‌بانک به مدت 13 سال اشاره کرد. سیتی‌بانک، بانکی بین‌المللی با 3777 شعبه در 36 کشور دنیاست که بیشترین تعداد شعب آن در آمریکا واقع‌شده است. همچنین موسسه پرینستون آمریکا گواهینامه‌های برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت استراتژیک را پس از برگزاری آزمون‌هایی به متقاضیان اعطا می‌کند.

مایکل جکسون علاوه بر مقالات بسیاری که در حوزه مالی و بانکی ارائه کرده است، در حوزه‌هایی همچون پیش‌بینی وضعیت آینده بانک‌ها و کسب‌وکارها، وفاداری و نگهداشت مشتریان، مهندسی مجدد فرآیندهای تجاری، مدیریت تغییر، شکل‌دهی ارزش‌ها و دیدگاه‌های استراتژیک، مدیریت ارتباطات و انگیزه افراد ازجمله حوزه‌هایی است که وی صاحب‌نظر بوده و در بسیاری از رویدادهای بزرگ بین‌المللی در این حوزه‌ها سخنرانی داشته است. وی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه‌های سالفرود و برونل دریافت کرد و سرانجام در دانشگاه ولورهمپتون در رشته مدیریت کسب‌وکار در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شد.

 .

اثر تحریم‌ها بر ما و آن‌ها

فرانک یورگن ریختر معاون استراتژی و بازاریابی موسسه خدمات مالی Unisys Global و نویسنده کتاب‌های متعدد، تحریم را یک معادله سراسر باخت برای همه دانست و گفت: «اروپا در حال حاضر در حال ورود به فاز دوم بحران است. آلمان با مشکلات بسیار رکود اقتصادی مواجه است. پرتغال، اسپانیا و یونان در عمق بحران قرارگرفته‌اند؛ بحرانی که یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم اشتغال است. در اسپانیا از هر دو نفر شخص جوان یک نفر کار ندارد. بااین‌وجود نگاهی به چین نشان می‌دهد که دیگر این کشور فقط یک صادرکننده نیست و برندهایی مانند علی‌بابا را وارد جهان کرده است که IPO آن بیشترین شاخص تاریخ جهان را به دست آورده است.

روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی که به گروه BRICS شناخته می‌شوند با برنامه‌ریزی که برای رشد اقتصادی کرده‌اند، در حال قطبی کردن جهان هستند. امروز می‌بینیم که جهانی‌شدن مفهومی شرقی است. دنیا در حال پیچیده‌تر شدن است و من معتقد هستم که در دو سال آینده سرمایه از غرب به شرق می‌رود. او در این خصوص می‌گوید: «پیشنهاد من به شما این است که ایران پتانسیل و توانایی پیوستن به بریکس را دارد و می‌توان آن را BRIICS با دو حرف I صدا زد. من قویا اعتقاد دارم که ایران پتانسیل پیوستن به این گروه را دارد؛»

ایران در خاورمیانه قرارگرفته است. ازنظر تولید ناخالص داخلی، ایران به دنبال بزرگان جهان است و ازلحاظ منطقه‌ای در جایگاه فوق‌العاده‌ای قرار دارد. آموزش و دانش تخصصی مهندسی در ایران بالا است. طبق آمار یونسکو هدردهی و عدم مدیریت غذا در ایران زیاد است، ولی امنیت غذا در آن وجود دارد.»

توصیه ریختر به ایرانیان این بود که: «بهره‌وری خود را بالا ببرند، روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کار کنند، اتحادهای منطقه‌ای داشته باشند، روی فناوری اطلاعات و گردشگری سرمایه‌گذاری کنند و درنهایت فراموش نکنند که کلید موفقیت در دست گفتمان است. ایران در خاورمیانه قرارگرفته است. ازنظر تولید ناخالص داخلی، ایران به دنبال بزرگان جهان است و ازلحاظ منطقه‌ای در جایگاه فوق‌العاده‌ای قرار دارد. آموزش و دانش تخصصی مهندسی در ایران بالا است. طبق آمار یونسکو هدردهی و عدم مدیریت غذا در ایران زیاد است، ولی امنیت غذا در آن وجود دارد.

ایران با ناآرامی و بی‌ثباتی‌هایی در منطقه اطراف خود روبه‌رو است و برای تهیه خیلی محصولات مجبور است راه زیادی را برود. اگر درباره پتانسیل‌های آینده ایران بخواهم صحبت کنم، ایران سطح تحصیلات و آموزش خوبی دارد و ساختار جمعیتی مناسبی نیز دارد. همچنین افراد زیادی در سن کار موجود است و سطوح بالایی از علوم و مهندسی و تخصص‌ها وجود دارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران به سرعت به یک قدرت اقتصادی تبدیل خواهد شد. درمورد رفاه ملی ایران در زمینه جمعیت، سطح تحصیلات و سود ناخالص داخلی، شما موقعیت خوبی را دارید و امکان این هست که هند را در این زمینه پشت سر بگذارید. فکر می‌کنم در مسیر درستی قرار گرفته‌اید و نیازی به تغییرات در این روند وجود ندارد.»

وی در پایان می‌گوید: «پیشنهاد من به شما این است که به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهید، فعالیت‌های خود را افزایش دهید و برای بالابردن عامل کلی بهره‌وری تلاش کنید. به شدت در آموزش جهانی سرمایه‌گذاری کنید. بخش‌های بازرگانی جدیدی مانند فناوری اطلاعات و توریسم را توسعه دهید. برای توسعه زیرساخت‌ها با دیگر کشورها همکاری کنید.»

 .

فرانک یورگن ریشتر

فرانک یورگن ریشتر مدیر اسبق اجلاس اقتصاد جهانی داووس (Davos) در دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ درباره چشم‌انداز اقتصادی ایران و جهان سخنرانی کرد. ریشتر (Frank Yurgen Richter) نویسنده 37 کتاب و بسیاری مقالات تخصصی متعدد در زمینه کسب‌وکار، تجارت آسیایی و استراتژی جهانی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «مدیریت بعد از بحران در آسیا»، «مدل توسعه آسیای شرقی»، «شبکه‌های استراتژیک» و «بازطراحی کسب‌وکار در آسیا» اشاره کرد.

«ریشتر» کارآفرین و متولد سال 1967، دارای دکترای کسب‌وکار از دانشگاه اشتوتگارت و رئیس و مؤسس سازمان بین‌المللی Horasis در آلمان است. این موسسه با ارائه چشم‌اندازها و مشاوره در زمینه کسب‌وکار و بازارهای نوظهور، هرساله نشست‌هایی بین‌المللی برگزار می‌کند. فرانک ریشتر همچنین در گفت‌وگوهای زیادی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی مانند CNN و BBC حضورداشته و سخنرانی‌های متعددی نیز در دانشگاه هاروارد، دانشگاه پکن، مجمع جهانی اقتصاد و… برگزار کرده است.

 .

نقش پول

پروفسور مایکل مینلی درباره تأثیرگذاری جامعه در بانک‌ها و نقش پول صحبت کرد. «چند سال پیش اگر قرار بود راجع به طبیعت پول و حمایت دولت‌ها از بانک‌ها سؤال بکنیم، همه تعجب می‌کردند که اصلاً چرا باید چنین سؤالاتی پرسیده شود ولی هفته گذشته من این سؤالات را در یک سمینار از ۳۰ مدیر بزرگ بانکی پرسیدم. بانکداری در جهان بسیار تغییر کرده است. بسیاری از دوستانم من را به‌عنوان استاد پول می‌شناسند. من این را بررسی می‌کنم که پول از کجا آمده است و منبع آن چیست؟ وقتی صحبت از مراکز مالی در جهان می‌شود، همه می‌پرسند چه عواملی وجود دارد برای اینکه جایی به مرکز مالی تبدیل شود. بیش از ۱۱۰ عامل برای آن وجود دارد ولی مهم‌ترین آن به بازار و جامعه برمی‌گردد. شما نمی‌توانید بازاری موفق داشته باشید اگر با تمام افراد بازار با عدالت و انصاف رفتار نکنید. پس، داشتن یک مرکز مالی نیازمند آن است که با تمام افراد آن منصفانه و مناسب رفتار کنید. بانک‌ها تلاش می‌کنند با مردم با عدالت رفتار کنند و کار جالبی که یکی از بانک‌های آمریکایی انجام داده این است که مشتریان خود را به یکدیگر وصل کند و وظیفه خود را این می‌داند که تجارت‌های مختلف همدیگر را ببینند و برخی از مشتریان خود را برای همکاری‌های کاری به مشتریان دیگر پیشنهاد می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه دو بحران مالی و جهانی‌شدن مهم‌ترین بحران‌های فعلی هستند، اضافه کرد: «تحقیقات نشان می‌دهند که تا ۱۰ سال آینده، نیمی از شغل‌های جهان از بین خواهد رفت و این به‌وجودآورنده ترس در افراد جامعه است. چگونه می‌شود نظامی مالی داشت که تا صد سال آینده دوام داشته باشد. اینجا 3 مسئله بنیادی مطرح می‌شود. اولین مورد این است که باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خود را صحیح انجام دهید. دومین چیز این است که باید بر مردم و جوامع فردی تمرکز کرد. سومین مسئله این است که باید متوجه باشید که پول، خود تغییر می‌کند.» اعتماد، مکان و زمان سه مفهوم مهمی هستند که بانک‌ها باید به آن توجه داشته باشند؛ «شما نمی‌توانید پول را تعریف کنید تا زمانی که جامعه را تعریف کنید. پول، فناوری برای ارتباطات بین افراد جامعه است. تعریف من از جامعه یک تعریف عجیب‌وغریب و احساسی نیست. موفقیت یک بانک به موفقیت جامعه بستگی دارد. با فناوری‌های موجود، انفجار پول مهم‌ترین اتفاقی است که خواهد افتاد.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه چیزی که از لحاظ اجتماعی برای بانکداری مفید است نظر مردم است می‌گوید: «سه چیز مهم است: اولین چیز، جامعه است و خیلی با اعتماد مردمی در رابطه است. ما (بانکی‌ها) از لحاظ اجتماعی برای مردم مفید هستیم و به آنها می‌فهمانیم چه افرادی در جامعه مفید هستند، هویت‌ها را در جامعه ایجاد می‌کنیم و جامعه را حمایت می‌کنیم. دومین مسئله این است که باید با ایجاد نظام‌های پرداختی که نیاز داریم به مردم کمک کنیم تراکنش‌های ما را انجام دهند. سومین مورد نیز زمان است. باید به مردم کمک کنیم روابط بلندمدت خود را حفظ کنند.»

 .

مایکل مینلی

مایکل مینلی که از طرف جامعه کامپیوتر انگلستان (BCS) در سال 2005 به‌عنوان مدیرعامل سال انتخاب شد در دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ درباره «تأمین مالی بلندمدت، بانکداری سودمند اجتماعی» صحبت کرد. مایکل مینلی (Michael Mainelli) دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد و دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه لندن است و به‌عنوان یکی از مدرسین رشته بازرگانی کالج گرشام در لندن مشغول به فعالیت است. او بیش از 40 مقاله تخصصی و 3 کتاب در زمینه‌های مختلف مانند حسابداری و مدیریت ریسک تألیف کرده است. همچنین در چندین کتاب دیگر مانند Clean Business Cuisine و The Price of Fish قلم برده است.

مینلی مؤسس شرکت انگلیسی Z/Yen، از شرکت‌های پیشرو در زمینه فنّاوری و سرمایه بوده و به مدت 19 سال رئیس اجرایی این شرکت بوده است. او دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد و دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه لندن است و به‌عنوان یکی از مدرسین رشته بازرگانی کالج گرشام در لندن مشغول به فعالیت است. مایکل مینلی همچنین به مدت 2 سال در وزارت دفاع انگلستان در زمینه‌های تحقیقاتی فعالیت داشته است. از میان جوایزی که او کسب کرده می‌توان جایزه Smart UK در سال 2003، جایزه «استراتژی فناوری» در سال 2011 و جایزه مدیرعامل سال از نگاه جامعه کامپیوتر انگلستان اشاره کرد.

 .

چه چیز برای مشتری مهم است؟

پروفسور آنتونی تامسون هم درباره تجربه‌های مطلوب مشتریان در بانکداری مدرن صحبت کرد. وی را می‌توان یکی از اعجوبه‌های صنعت بانکداری آنلاین دانست. وی تقریباً پیش‌زمینه بانکی ندارد و در سال 2008 وارد حوزه بانکی شده است و معتقد است پیش‌زمینه فعالیت او به‌عنوان یک فروشنده بوده است. به گفته او کاری که فروشندگان می‌کنند این است که به اطلاعات بازار نگاه می‌کنند و سپس به مشتریان خودآگاهی می‌دهند. تامسون می‌گوید: «در سال‌های 2007 و 2008 تمام داده‌هایی که از بازار داشتم به من نشان می‌داد چیزی که برای مشتریان مهم است، ارزش است. بانک‌ها گمان می‌کنند چیزی که برای مشتریان مهم است، هزینه است. بااین‌حال هزینه و ارزش دو چیز مختلف هستند؛ هزینه بخشی از ارزش است اما مهم‌ترین چیز نیست و مسائل دیگری نیز برای مشتری اهمیت دارد؛ خدمات، سهولت کاربری، شفافیت و ثبات برای مشتری اهمیت دارد؛ اما بانک‌های انگلیسی به این نتیجه رسیدند که تنها چیزی که برای مشتری اهمیت دارد قیمت و هزینه است.»

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «به نظر من چیزی که اهمیت دارد کسب درآمد نیست؛ ایجاد درآمد حاصل از ارائه محصول بهتر یا خدماتی بهتر و یا تجربه‌ای بهتر به مشتریان است. سودآوری مهم است و مجبور خواهیم بود در بانک‌ها سرمایه‌ای پس‌انداز کرده باشیم، و سرمایه‌ای برای تاسیس بانک‌های بزرگ‌تر و بهتر برای آینده داشته باشیم. اما سود باید در نتیجه مدیریت مناسب کسب و کار ما به دست آید و نباید هدفِ کسب و کار باشد. هدف کسب و کار باید ارائه محصول، خدمات، و یا تجربه بهتر به مشتریان باشد.»

او رد خصوص اینکه چه چیز برای مشتری مهم است می‌گویید: «ارزش برای مشتری اهمیت بیشتری دارد و ارزش مجموع چیزهایی است که در کنار هم قرار می‌گیرند و فقط هزینه نیست. در انگلیس، تنها 9 درصد مردم بانک خود را با توجه به هزینه‌ها انتخاب می‌کنند. 91 درصد بقیه دلایل دیگری برای انتخاب خود دارند که درمورد خدمات و سهولت آن است.»

او که بنیان‌گذار اولین بانک آنلاین جهانی است می‌گوید: «در انگلستان از ساعت 9 صبح باز می‌شوند – زمانی که شما سر کار هستید – و در ساعت 5 بعدازظهر بسته می‌شوند – قبل از این‌که از محل کار به خانه برگردید. بنابراین بانک‌ها تنها زمانی باز هستند که شما نمی‌توانید به بانک بروید. متروبانک از ساعت 8 صبح تا 8 شب باز است یعنی 12 ساعت در روز و این یعنی مردم می‌توانند در مسیر خود به محل کار و یا در مسیر برگشت به خانه به بانک مراجعه کنند. متروبانک همچنین در روزهای شنبه و یکشنبه باز است؛ همچنین ما برای بانک خود از کلمه شعبه استفاده نمی‌کنیم و به آنها فروشگاه می‌گوییم زیرا ما خود را یک فروشنده می‌دانیم و فروشنده محصولات و خدمات بانکی هستیم. بنابراین سعی در ایجاد تجربه فروشی بهتر را داریم.»

آنتونی تامسون در پایان می‌گوید: «اطلاعات به من دو چیز را اثبات می‌کند؛ یکی این که مردم موبایل را در همه چیز استفاده می‌کنند، و دوم اینکه مصرف‌کنندگان هیچ علاقه‌ای به امور بانکی و بانک‌ها ندارند. تحقیقات به من نشان می‌دهد که مردم بانک‌ها را برای انجام تراکنش‌هایی می‌خواهند که سریع باشد، راحت و از راه دور باشد و بعد به زندگی عادی خود برگردند. اگر بتوانید تجربه بهتری ایجاد کنید خوب خواهد بود اما سرعت و کارایی مهم‌ترین مسائل خواهند بود. بنابراین هدف بانکداری موبایلی این است که خدمات را به صورت آنی و لحظه‌ای به مشتریان خود در هرجا که باشند ارائه دهد.»

.

آنتونی تامسون

آنتونی تامسون بنیان‌گذار و رئیس اولین بانک آنلاین جهانی در دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ درباره «تجربه مشتری در بانکداری مدرن» صحبت کرد. اتم بانک اولین بانک بدون شعبه و آنلاین در جهان است که توسط آنتونی تامسون (Prof. Anthony Thomson) شکل گرفت. وی، علاوه بر اتم بانک بنیان‌گذار و رئیس سابق اولین بانک جهانی 24 ساعته «مترو بانک» در انگلستان است. مترو بانک در سال 2010 در انگلستان تأسیس شد و به‌صورت 24 ساعته و در تمام‌روزهای سال، حتی ایام تعطیل خدمات بانکی به مشتریانش ارائه می‌دهد.

تامسون که شخصیتی شناخته‌شده و بین‌المللی است در زمینه رسانه‌ای نیز فعال است و از سال 2011 تاکنون عضو پنل پول شبکه اسکای نیوز آمریکا بوده است. «اسکای نیوز» ازجمله معتبرترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌های خبری در آمریکا و جهان است. او همچنین به مدت 2 سال عضو پنل مشاوره در باشگاه کسب‌وکار ITV بوده است.

رسول قربانی

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 14

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.