راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری با تبلت بر بانکداری با موبایل پیشی می‌گیرد

بانکداری مجازی و الکترونیک در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و راحتی کار با آن باعث شده است تا هر روز مشتریان بیشتر بانک‌ها به استفاده از این خدمات روی بیاورند. در این میان شخصی‌تر شدن تکنولوژی‌ها و ابزارهای دیجیتال مانند موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها هم کمک زیادی به توسعه و رونق خدمات بانکداری الکترونیک کرده‌اند.

.

تمایل به استفاده از تبلت‌ها

در حالی که تا چند سال پیش استفاده از موبایل در بانکداری مجازی رونق داشت، حالا تبلت‌ها به خاطر مجهز بودن به صفحه نمایش بزرگ‌تر و راحتیِ کار با آنها به تدریج در حال عبور از موبایل‌های هوشمند در عرصه خدمات بانکداری مجازی یا الکترونیک هستند. در این میان گویا کاربران اروپایی به تدریج تمایل بیشتری به استفاده از تبلت‌ها در بانکداری الکترونیک پیدا می‌کنند تا موبایل‌های هوشمند. جدیدترین بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Forrester در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی Forrester، انتظار می‌رود تا سال 2016 بیشتر مردم اروپا از تبلت‌هایشان برای بانکداری مجازی استفاده کنند تا از موبایل‌های هوشمندشان.

این در حالی است که بانکداری مجازی از طریق موبایل در اروپا به سرعت رشد خواهد کرد تا جایی که کارشناسان این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که میزان کاربران اروپایی بانکداری مجازی از طریق موبایل از 42 میلیون نفر در سال 2013 به 99 میلیون نفر در سال 2018 خواهد رسید.

در مقابل اما استفاده از تبلت در بانکداری مجازی در کشورهای اروپایی تا دو برابر نسبت به بانکداری مجازی از طریق موبایل رشد خواهد کرد. براساس این آمار منتشر شده از سوی Forrester، میزان کاربران اروپایی بانکداری مجازی از طریق تبلت از 19 میلیون نفر در سال 2013 به 115 میلیون نفر در سال 2018 خواهد رسید.

به طور کلی افزایش میزان تقاضا برای خرید انواع تبلت و در نهایت افزایش تعداد کاربران جهانی تبلت‌ها می‌تواند میزان دسترسی به انواع اپلیکیشن‌های بانکداری مجازی را هم افزایش بدهد. از طرفی کمتر بودن خطرات امنیتی در میان کاربران بانکداری مجازی از طریق تبلت‌ها نسبت به کاربران بانکداری مجازی از طریق موبایل‌های هوشمند هم یکی از مهم‌ترین دلایل برای رشد قابل توجه استفاده از تبلت برای امور بانکداری مجازی در سال‌های آینده است.

.

استفاده از تبلت‌ها به جای کامپیوترهای شخصی

«استفان واکر» یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی Forrester در این مورد می‌گوید: «در حالی که مشتریان به استفاده از تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند برای انجام امور بانکی خودشان روی آورده‌اند، بعضی‌ها همچنان از لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای رومیزی خودشان برای این کار استفاده می‌کنند.

ما انتظار داریم تعداد کاربران بانکداری آنلاین از طریق کامپیوترهای شخصی و تبلت‌ها در اروپای غربی با رشد کمی در پنج سال آینده به 163 میلیون نفر برسد که نشان می‌دهد این‌ دسته از کاربران برای دسترسی به وب‌سایت‌ها بانک‌های مختلف به‌ تدریج به استفاده از تبلت‌ها به جای کامپیوترهای شخصی روی می‌آورند.»

این گزارش اخیر Forrester روند استفاده از بانکداری مجازی با استفاده از ابزارهای دیجیتال شخصی در هفت کشور مهم اروپایی شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد و انگلستان را مورد بررسی قرار داده است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرانسه تنها کشور اروپایی است که در آن استفاده از تبلت در بانکداری مجازی تا سال 2016 از استفاده از موبایل‌های هوشمند در بانکداری مجازی، پیشی نمی‌گیرد.

.

هلند پیشتاز در استفاده از موبایل در بانکداری

کارشناسان معتقدند دلیل این موضوع روند کند به‌کارگیری تبلت‌ها در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی (به جز ایتالیا) است. در واقع فرانسه بعد از هلند و سوئد بیشترین میزان استفاده از موبایل در بانکداری مجازی را دارد.

کارشناسان و تحلیلگران Forrester انتظار دارند که تعداد کاربران تبلت در اروپا که از این ابزار برای انجام امور بانکی خودشان استفاده می‌کنند در مقایسه با کاربران بانکداری مجازی از طریق موبایل‌های هوشمند از 35 درصد در سال 2013 به 68 درصد در سال 2018 برسد.

به این ترتیب در سال 2018 سوئد با 89‌ درصد بیشترین میزان استفاده از تبلت در بانکداری مجازی را در میان کشورهای اروپایی به خودش اختصاص می‌دهد، در حالی که ایتالیا با 45‌درصد کمترین سهم را از این روند خواهد داشت.

بانک‌های بزرگ و شناخته شده اروپایی مانند بانک BNP Paribas و Société Générale فرانسه، بانک Postbank آلمان و بانک Swedbank سوئد حالا حدود دو یا سه سال است که اپلیکیشن ویژه خودشان را برای بانکداری مجازی دارند. بسیاری از بانک‌های دیگر اروپایی هم در یک سال اخیر تلاش زیادی برای جلب نظر مشتریانش به استفاده از اپلیکیشن‌های ویژه آنها برای بانکداری مجازی کرده‌اند.

با این همه گویا هنوز بسیاری از مشتریان بانک‌ها به تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی برای انجام امور بانکی خودشان نسبت به موبایل‌های هوشمند اعتماد بیشتری دارند و به همین دلیل هم هست که انتظار می‌رود بانکداری با تبلت در سال‌های آینده از میزان استفاده از موبایل‌ها در بانکداری مجازی عبور کند و پیشی بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.