راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری الکترونیک، خدمات بانکی

بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک

عبارت است از فراهم آوردن امکانات برای مشتریان که در جهت افزایش سرعت ارائه خدمات و همچنین کارایی آن سرویس‌ها.

معمولا این امکانات برای دریافت سرویس‌های مورد نظر در شعب بانک و یا محیط‌های خارج از شعب مانند یک دستگاه خود‌پرداز و یا حتی از روی اینترنت ارائه می‌شود. در این سیستم (بانکداری الکترونیک) مشتریان قادر هستند که بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعب بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعت و هفت روز هفته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و مطمئن، عملیات بانکی مورد نیاز خود را انجام دهند. امروزه بانکداری الکترونیک، توانسته است چهره‌ای پیشرفته‌تر از صنعت بانکداری را ارائه نماید. زیرا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور مشتری در شعبه، ساختار بانک‌ها متحول شده است و امکان ایجاد خدمات از کانال‌های مختلف بوجود امده است. حتی تعدادی از بانک‌ها در قالب بانک‌های مجازی که شعب فیزیکی ندارند، تعریف شده و فعالیت می‌نمایند.

ایجاد چنین بستر‌هایی همانگونه که گفته شد، خدمات نوینی را ارائه می‌نماید. به عنوان مثال بانکداری الکترونیک به مشتریان بانک‌ها و موسسات مالی این اجازه می‌دهد تا معاملات اقتصادی را در یک وبسایت امن انجام دهند.

رایج‌ترین نمود بانکداری الکترونیک در ایران، ارائه خدمات بانکی بر روی بستر اینترنت است که غالبا در بین عموم کاربران و مشتریان بانکی، به اینترنت بانک مشهور است. در شبکه بانکداری الکترونیک، سامانه‌های نرم افزاری که عمدتا بر روی تجهیزات سخت افزاری مدرن و پیشرفته اجرا می‌شوند، مشتریان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را قادر می‌سازد تا از اطلاعات موجود در شبکه بانکی، در سه سطح اطلاع رسانی، ارتباط و تراکنش از استفاده کنند:

۱. اطلاع رسانی: این سطح ابتدایی‌ترین سطح بانکداری اینترنتی است. بانک اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکه‌های عمومی یا خصوصی معرفی می‌کند.

۲. ارتباطات: این سطح از بانکداری اینترنتی امکان انجام مبادلات بین سیستم بانکی و مشتری را فراهم می‌آورد. ریسک این سطح در بانکداری الکترونیک بیشتر از شیوه سنتی است و کنترلهای مناسبی را برای عدم دسترسی به شبکه اینترنت بانک و سیستم‌های رایانه‌ای نیاز دارد.

۳. تراکنش: این سیستم متناسب با نوع اطلاعات و ارتباطات خود از بالا‌ترین سطح ریسک برخوردار است و با یک سیستم امنیتی کنترل شده قادر است، اطلاع از موجودی حساب، درخواست صدور چک، انتقال وجه و حتی افتتاح حساب بانکی را انجام دهد.

شاخه‌های بانکداری الکترونیک

خدمات بانکی در بانکداری الکترونیکی معمولا با توجه به نوع بستر مورد استفاده، ارائه می‌شود که هر کدام شاخه‌ای از بانکداری الکترونیک خواهد بود. در ادامه شاخه‌های مختلف بانکداری الکترونیک آورده شده است.

• بانکداری اینترنتی

• بانکداری مبتنی بر تلفن همراه و فناوری‌های مرتبط با آن

• بانکداری تلفنی

• بانکداری مبتنی بر نمابر

• بانکداری مبتنی بر دستگاه‌های خود‌پرداز

• بانکداری مبتنی بر پایانه‌های فروش

• بانکداری مبتنی بر شعبه‌های الکترونیکی

خدمات بانکی

خدمات بانکی به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که در شبکه بانکی تعریف شده و با توجه به نیاز مطرح شده در قابل یک سرویس، به مشتری بانک ارائه می‌شود. با توجه به توسعه‌های انجام شده در شبکه بانکی، خدمات موجود در آن معمولا با استفاده از کارت بانکی انجام می‌شود. محوریت این نوشتار‌ها بر این است که مشتری داریا کارت بانکی می‌باشد و در کنار آن می‌تواند از بقیه خدمات بانکداری الکترونیک نیز استفاده می‌نماید. خدمات رایج در شبکه بانکی ایران در ادامه آورده شده است. در این نوشتار و قسمت‌های آتی آن، هر کدام از این خدمات معرفی شده و روال ارائه آن در شبکه بانکی کشور توصیف می‌شود.

۱. اطلاع از موجودی حساب

۲. انتقال وجه در شبکه بانکی

۳. پرداخت قبض در پایانه های فروشگاهی، اینترنت و شبکه خودپرداز

۴. خرید کالا از طریق بستر‌های اینترنت و پایانه‌های فروشگاهی

۵. پرداخت اقساط تسهیلات

۶. برگشت کالای خریداری شده

۷. برداشت وجه از شبکه خود‌پرداز و شبکه فروشگاهی

۸. دریافت صورت حساب از شبکه بانکی

۹. افتتاح حساب

۱۰. درخواست دسته چک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.