راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بالاخره فشارهای کارل آیکن جواب داد: پی‌پال از ای‌بی جدا می‌شود

مدتی پیش شایعات مختلفی درباره جدایی دو شرکت eBay و PayPal در رسانه‌های مختلف و مهم‌تر از همه در خبرگزاری رویترز منتشر شده بود که حالا گویا این شایعات به حقیقت پیوسته است.

به این ترتیب شرکت eBay روز چهارشنبه گذشته به‌صورت رسمی تایید کرد که شرکت PayPal در سال 2015 از این شرکت جدا خواهد شد. eBay که بزرگ ترین شرکت مزایده اینترنت و تجارت الکترونیکی جهان است، در ماه اکتبر سال 2002 شرکت PayPal را رسما و به‌طور کامل خرید. PayPal یک شرکت تجارت الکترونیک و سیستم انتقال وجه الکترونیکی بزرگ و معروف در سراسر دنیا است که انتقال پول را به‌صورت اینترنتی و در لحظه ممکن می‌کند. گستردگی خدمات PayPal از طرفی و هزینه‌های کم آن برای ارائه خدمات باعث شده است که این سیستم کاربران و طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کند.

EBAY-John-Danohee-Index-way2pay-93-07-12

یک حساب PayPal می‌تواند از طریق حساب بانکی دفاتر خدمات مالی یا کارت اعتباری شارژ شود. دریافت‌کنندگان از طریق PayPal هم می‌توانند پول خود را از طریق چک، واریز به حساب خود در PayPal یا واریز به حساب بانکی دریافت کنند. در حال حاضر PayPal در 190 بازار مختلف فعالیت می‌کند و بیش از 232 میلیون حساب کاربری دارد که بیش از ۸۷ میلیون آن فعال هستند. PayPal به مشتریانش این امکان را می‌دهد تا به ارسال، دریافت و نگهداری پول در 24 ارز مختلف بپردازند. این شرکت همچنین در 21 کشور دفتر منطقه‌ای دارد، اما به خاطر پیروی از قوانین ایالات متحده آمریکا در زمینه تحریم‌ها، به کاربران ایرانی سرویس ارائه نمی‌دهد.

حالا اما گویا روزهای سختی که eBay در سال گذشته و جاری میلادی سپری کرده، شرایط را تغییر داده است و در نهایت باعث شده که این شرکت تصمیم به جدایی دو بخش بزرگ از این مجموعه را بگیرد.

شنیده‌ها و خبرها نشان می‌دهد که بعد از این جدایی، «دن اسچولمن» رئیس فعلی PayPal و مدیر مالی فعلی eBay به سمت مدیرعاملی شرکت PayPal در سال 2015 منصوب شود. بعضی‌ها معتقدند که هدف از این جدایی تمرکز بیشتر روی هر کدام از این شرکت‌هاست تا از میزان فشار کاری و مالی هر دو شرکت کاسته شود. به این ترتیب هر دو شرکت امیدوارند که بتوانند به شرایط خوب گذشته بازگردند و همچنین PayPal بتواند خودش را برای رقابت با سیستم‌های جدید پرداخت الکترونیک Apple Pay و Square آماده کند. در همین راستا مجله فوربس به تازگی مصاحبه‌ای با مدیرعامل شرکت eBay انجام داده و در آن از «جان دوناهو» درباره دلایل تصمیم هیات مدیره برای تغییر موضع eBay در برابر PayPal و تصمیم برای جدایی این دو شرکت پرسیده است و همچنین دیدگاه و چشم‌انداز او را از آینده هر کدام از این شرکت‌ها جویا شده است. این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید:

.

شما امسال زمان زیادی در برابر پیشنهاد و تقاضای «کارل آیکن» (یک سرمایه‌گذار فعال در عرصه تکنولوژی) برای جدایی eBay از PayPal مقاومت کردید. چرا حالا تصمیم به این جدایی گرفتید؟

ما می‌خواستیم این کار را در چارچوب زمانی خودمان و از طریق نظم سازمانی و اداری خودمان انجام بدهیم. ما در هفت سال گذشته همان برنامه ریزی استراتژیک را دنبال کردیم که در نهایت منجر به این تصمیم شد. این تصمیم واکنشی به هیچ اتفاق کوتاه مدتی نبوده است. ما به عملکرد سه تا پنج سال گذشته‌مان نگاه کردیم و چشم‌انداز روش پرداخت الکترونیکی‌مان، شیوه رقابت و قابلیت‌های تکنولوژیک و فنی مان را بررسی کردیم. به گزینه‌های جایگزین‌مان نگاه کردیم و اینکه چطور می‌توانستیم بهترین جایگاه را برای این شرکت ایجاد کنیم. فضای رقابتی اما بسیار پویا و فعال‌تر از گذشته است. این فضای رقابتی فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند و ما فکر می‌کنیم که به‌عنوان دو شرکت مجزا می‌توانیم روی این فرصت‌ها به شکلی رقابتی تر سرمایه‌گذاری کنیم.

.

آیا ورود Alibaba به بازار بورس نیویورک و معرفی سیستم پرداخت الکترونیک جدید اپل تاثیری بر سرعت بخشیدن به جدایی این دو شرکت از یکدیگر نداشته است؟

ما این تصمیم را قبل از هر دو این اتفاقات گرفتیم. اپل و Alipay (سیستم پرداخت الکترونیکی Alibaba) شاهدان خوبی برای این تصمیم ما هستند که نشان می‌دهند فضای رقابتی در این زمینه به سرعت در حال تغییر است.

.

فکر می‌کنید PayPal یک سال دیگر در چه جایگاهی قرار داشته باشد؟

PayPal در جایگاهی است که واقعا می‌تواند پلی میان اکوسیستم تکنولوژی و صنعت پرداخت باشد. هدف ما گسترش دسترسی PayPal به تکنولوژی‌های جدید بود و به همین منظور کاری را انجام دادیم که من به آن بخش سخت پرداخت می‌گویم و به این ترتیب کار پرداخت را برای کاربران صرف‌نظر از جایی که هستند، ساد‌ه‌تر کردیم. حتی اقدام به خرید شرکت Braintree کردیم که در زمینه انجام تراکنش‌های مالی آنلاین از طریق کارت‌های اعتباری و حساب‌های کاربری فعالیت می‌کند و به این ترتیب سعی کردیم PayPal را قوی‌تر کنیم.

EBAY-John-Danohee-1-Index-way2pay-93-07-12

.

آیا فکر می‌کنید PayPal وارد حوزه بانکداری بشود؟

ما یک گواهینامه و مجوز بانکی در اروپا داریم و یک مجوز پرداخت در 29 کشور، اما من فکر نمی‌کنم که بتوانیم مجوز بانکی در آمریکا به دست بیاوریم، چون فکر نمی‌کنم برای برنامه‌های استراتژی مان به آن نیازی داشته باشیم.

.

آیا فکر می‌کنید eBay یا PayPal توسط یک شرکت دیگر خریداری شوند؟

ما تصمیم به جدایی این دو شرکت نگرفتیم تا آنها را برای فروش آماده کنیم. تا پیش از جدایی این دو شرکت هم هر دو شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذاری بوده‌اند که هر کدام ارزش بازاری بالاتر از 30 میلیارد دلار دارند. ما معتقدیم که هر دو شرکت می‌توانند به‌صورت مستقل هم در آینده موفق باشند.

.

آیا این جدایی، استراتژی تجاری eBay را تغییر می‌دهد؟

من این جدایی را نه‌تنها تغییر مسیر، بلکه تمرکز و نظم بیشتری می‌دانم. eBay پشتوانه مالی خوبی دارد و آن را در بخش‌هایی با سرعت رشد بالا سرمایه‌گذاری کرده است که PayPal یکی از مهم ترین آنها است. نکته مهم و جالبی که درباره این جدایی وجود دارد آن است که این اتفاق به eBay این امکان را می‌دهد تا سود خودش را حفظ کند و آن را دوباره در تجارت خودش سرمایه‌گذاری کند که این روند به رشد مداوم آن کمک زیادی می‌کند. در واقع این اتفاق کمک می‌کند که eBay کنترل سرنوشت خودش را به‌دست بگیرد. همکاری میان eBay و PayPal همچنان با توافقات تجاری باقی خواهد ماند.

.

بعد از یک مبارزه و درگیری عمومی برای حفظ اتحاد eBay و PayPal با یکدیگر، حالا تغییر نظر و سیاست شما و تصمیم به جدایی این دو شرکت به چه معنایی است؟

ما تعهد زیادی داریم تا کار و تصمیم درستی در شرکت بگیریم. موسس شرکت ما یعنی «پیر امیدیار» که همچنان 10 درصد از کل سهام این شرکت را در اختیار داشته و رئیس هیات‌مدیره است، چیزی جز این انتظار ندارد که ما تصمیم‌های درست برای طولانی مدت در این شرکت بگیریم. من هم به‌عنوان مدیر عامل این شرکت بیشتر این تعهد را حس می‌کنم، همان‌طور که پیش از من مگ وایتمن این تعهد را داشت. نمی‌توان درباره اینکه دیگران چه فکری درباره تصمیمات شما می‌کنند، نگران نبود. ما فقط می‌خواهیم تصمیم درست را بگیریم و آن را انجام بدهیم.

.

شما گفته بودید که بعد از جدایی PayPal از سمت خودتان به‌عنوان مدیر عامل eBay کناره‌گیری می‌کنید. بعد از این اتفاق چه خواهید کرد؟

من تا 200 درصد روی کمک به اعضای هیات‌مدیره eBay تمرکز می‌کنم و به فعالیت خودم در این هیات مدیره ادامه می‌دهم. درباره کناره‌گیری از سمت مدیر‌عاملی خودم نگران نیستم تا زمان آن برسد.

ندا لهردی

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.