راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینجا اولین کافه IT ایران جایی برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه صنعت فناوری اطلاعات

شرکت فناپ همزمان با نهمین سالگرد تاسیس خود، «کافه IT» را برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه صنعت فناوری اطلاعات از طریق حمایت از افراد نخبه، افتتاح کرد. اوایل سال ۹۳ ایده‌ای با عنوان «مرکز نوآوری و فناوری» با هدف توسعه فعالیت‎های نوآورانه از طریق حمایت از افراد نخبه و با استعداد شکل گرفت تا با حمایت این مرکز، افراد بتوانند طرح‎های خود را با تمرکز بر حوزه IT گسترش دهند. در این مرکز مراحلی برای تجاری‎سازی ایده‎‌ها در نظر گرفته شده که یکی از این مراحل در محلی به نام کافه IT شکل می‌گیرد که در واقع جایی برای شناسایی ایده‎‌ها و طرح‎های صنعت فناوری اطلاعات و در ‌‌نهایت تبدیل شدن آن‌ها به یک کسب و کار است.

Fanap-Cafe-Index-way2pay-93-10-30.

تحول در ایده‌پردازی صنعت فناوری اطلاعات

مدیر ارشد مرکز نوآوری و فناوری فناپ با اشاره به ایجاد این مرکز و نقش آن در حرکت هلدینگ فناپ به جلو بیان کرد: «سعی کرده‌ایم چرخه و زنجیره ارزش نوآوری را در شرکت ترسیم کنیم، که به چهار مرحله رسیدیم و ایده‌پردازی قسمتی از این چرخه است که در دنیا جایگاهی به آن اختصاص داده نشده است.»

مصطفی نقی‌پور با بیان اینکه هدف از تاسیس کافه IT ایده‌پردازی بوده است، گفت: «برای بسیاری از طرح‌ها جایی برای نمایش وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم مکانی که منشا تحول باشد را شکل داده و تیم‌های صاحب ایده و طرح، جایی برای ایده‌پردازی داشته باشند که در ‌‌نهایت ایده کافه IT مطرح شد.»

به گفته وی این کافه ظرف مدت ۲۳ روز کار فشرده آماده و تاکنون درآن، چند سمینار با حضور اساتید و فعالان عرصه فناوری اطلاعات مقیم خارج کشور از شرکت‌های مطرحی چون گوگل در همین مدت کوتاه برگزار شده است.

مدیر ارشد مرکز نوآوری و فناوری فناپ با تاکید بر ویژگی ایده‌پردازی کافه IT اظهار داشت: «احساس ما این است که این مرکز می‌تواند مرکزی برای ایده‌پردازی در داخل فناپ و در بیرون مجموعه برای نخبه‌های صنعت فناوری اطلاعات باشد و امید داریم در صورت موفقیت، آن را در کنار دانشگاه شریف، تهران و… برپا کنیم.»

وی ایده کافه IT را «پیش شتابدهنده‌ای» دانست که با دادن فرصت زمانی مختصر به افراد، به آن‌ها این شانس داده می‌شود تا نمایشی از کار خود را داده و با تایید به مرحله دیگر شتابدهنده وارد شوند.

 .

از طرح ایده در کافه تا رسیدن به کسب و کار جدید

در فرهنگ توسعهٔ کسب و کارهای نو، کافه IT را می‌توان مرحلهٔ پیش از شتابدهنده دانست. حاضران در کافه، افراد با استعداد یا صرفاً صاحب ایده‌ای هستند که برای عملی کردن آنچه در ذهن دارند، به دنبال مکانی متناسب با نیازهای خود می‌گردند. این افراد صورت تکی و یا گروهی با ثبت نام در کافه، به عضویت آن درآمده و علاوه بر استفاده از فضای فیزیکی، می‌توانند از امکاناتی مانند آموزش، اینترنت، هاست و دیتا سن‌تر، مشاوره‌های فنی و حقوقی و حتی حمایت‌های مالی نیز استفاده کنند.. در حقیقت هدف کافه IT، کمک به بارورسازی ایده‌ها و آماده سازی آن‌ها جهت ورود به فضای کسب و کار است.

Fanap-Cafe-Index-way2pay-93-10-30c

تهیهٔ نسخهٔ اولیهٔ طرح کسب و کار و یا اجرای یک محصول اولیه، عملاً پایان حضور طرح‌ها و ایده‌ها در کافه IT است. در چنین شرایطی، تیم‌های کاری نیازهای دیگری دارند که لازم است در مکان دیگری برآورده شوند. با ارزیابی محصولات اولیه، فرصت انجام کار جدی‌تر بر روی آن‌ها فراهم شده و فرآیند تجاری سازی طرح‌ها آغاز می‌شود.

.

تحقق اهداف متعالی کسب و کار

مدیرعامل فناپ با طرح این سوال که چرا به سمت کافه IT حرکت کردیم گفت: «هر چند در دنیای کنونی نوآوری بحثی مهم است، اما بایستی برای مسائل و نیازهای جدیدی که رخ می‌دهد، راه حل‌های مختلف جهت پاسخگویی به نیاز‌ها ارائه دهیم.»

شهاب جوانمردی با تاکید بر لزوم فراهم کردن تجربه کاربری مناسب برای مشتری بیان کرد: «ما به عنوان صاحبان کسب و کار، بایستی خود را به مواردی که در دیدگاه مشتری این تصور را ایجاد می‌کند که تجربه کاربری بهتری دارد و پاسخگوی نیاز‌هایش است، تجهیز کنیم.»

Fanap-Cafe-Index-way2pay-93-10-30a

وی دنیای امروز را دنیای رقابت در پاسخگویی به نیازهای مشتری دانست و افزود: «این مسئله که چه کسی می‌تواند تجربه بهتری برای مشتری ایجاد کند، حائز اهمیت است. اصولا تولد مجموعه فناپ هم از یک خواست و تصور برای یک نیاز شکل گرفت اما امروز می‌دانیم که اگر به موضوع نوآوری توجه‌ای نظاممند نداشته باشیم ممکن است حیات، دوام، حفظ و توسعه سهم بازار مجموعه با خطری جدی روبرو شود.»

مدیرعامل فناپ مسئولیت اجتماعی را از ویژگی‌های شرکت‌های بزرگ خواند و بیان کرد: «فناپ به واسطه قرارگیری در بین شرکت‌های بزرگ IT کشور همیشه این مسئله را مطرح کرده است که شرکت‌های بزرگ مسئولیت اجتماعی دارند و باور داشتیم که با همگام ساختن کسب و کار خود با رسالت اجتماعی، حداکثر دستیابی و تحقق به اهداف متعالی کسب و کار توسعه یافته را خواهیم داشت.»

شهاب جوانمردی دوشان در نظر گرفته شده برای تاسیس این کافه را توسعه نوآوری سازمانی و ایجاد فضایی مناسب برای تعامل دانست و تصریح کرد: «توسعه نوآوری سازمانی عاملی محرک برای ایجاد انگیزه در همکاران و همچنین مزیت‌های رقابتی متداوم و آینده نگر کسب و کار فناپ بوده و از سویی دیگر این کافه فراهم کننده فضای مناسب تضارب آرا، تعامل نوآفرینان و فناوران برای کمک به فضای کسب و کار IT کشور در جهت تولید ثروت، کارآفرینی و توسعه پایدار ملی از منظر این صنعت است.»

به گفته وی فناپ با استفاده از کافه IT فضایی را از جنس اتصال افراد به یکدیگر و کسب و کار از طریق مشاوره و مراقبت ایجاد کرده است تا با پیمودن سریع‌تر چرخ نوآوری بر مسیر درست‌تر در کشور، بتوانیم در حوزه فناوری فرصتی را برای جایگزینی اقتصاد بدون نفت با استفاده از فناوری اطلاعات داشته باشیم.

 .

برگزاری نشست‌های تخصصی در کافه IT

پیش‌بینی برگزاری رویدادهای آموزشی و نشست‌های تخصصی در کافه IT صورت گرفته است. تقریبا هر روز در کافه یک نشست آموزشی برگزار می‌شود که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به «شنبه‌ها با غیر متمرکز‌ها» با محوریت فناوری‌های مبتنی بر توافق جمعی و ارزهای نوپدید اشاره کرد. اعضای کافه نیز می‌توانند از کافه برای برگزاری جلسات فردی یا گروهی خود استفاده کنند.

 .

نحوه عضویت در کافه IT

به دلیل فعالیت ویژهٔ کافه IT، ورود به آن تنها با عضویت امکان‌پذیر است. این کار با مراجعه به سایت www.it-cafe.ir و پر کردن فرم عضویت اینترنتی انجام می‌گیرد. افراد پس از عضویت در کافه و بسته به بلوغ طرح یا ایده‌ای که در حال کار کردن بر روی آن هستند، در یکی از سطوح پنج‌گانهٔ موجود (که با رنگ‌های مختلف مشخص می‌گردد) قرار می‌گیرند. هر سطح از عضویت، می‌تواند از امکانات کافه با شرایط متفاوتی استفاده کند.

همچنین اپلیکیشن انتشار اخبار و رویدادهای کافه IT (که علاوه بر اخبار، گزیدهٔ بهترین مقالات حوزهٔ توسعهٔ کسب و کار و کارآفرینی را نیز منتشر می‌کند) و کارت‌های عضویت کافه با شارژ اولیه نمونه‌هایی از خدمات ارائه شده برای این کافه است.

 .

عضویت‌های رنگی

چهار رنگ سفید، زرد، سبز و طلایی از رنگ‌هایی است که برای کارت‌های عضویت در نظر گرفته شده، به طور مثال کارت سفید برای افراد مستعدی است که با در نظر گرفتن درصدی از تخفیف، می‌خواهند از خدمات کافه استفاده کنند، به ایده‌ای برسند و یا در ایده‌ای مشارکت کنند.

کارت زرد به افرادی داده می‌شود که پس از مطرح کردن ایده خود، در معرض خطر تایید نشدن آن هستند و باید با پیدا کردن تیم مورد نظر و افراد صاحب کارت سفید به مرحله بعد بروند و به کارت‌های دیگری چون بنفش، آبی و… رسیده و خدمات دریافتی و تخفیفات بیشتری را کسب کنند.

Fanap-Cafe-Index-way2pay-93-10-30b

علاوه بر این افراد، مراقبت کنندگان (منتور‌ها) کارت سبز و نخبگان صنعت IT کشور کارت طلایی دریافت می‌کنند. سبحانی؛ مشاور عالی پارک پردیس نیز در پایان ضمن تشکر و استقبال از تاسیس چنین فضایی، آرزوی تداوم این فعالیت در کشور را داشت.

گفتنی است مراسم افتتاحیه این کافه روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه همزمان با نهمین سالگرد تاسیس فناپ با حضور علیرضا سبحانی؛ مشاور عالی پارک پردیس فناوری، صابری؛ معاون پارک پردیس، سید کامران باقری؛ دکتر جوانمردی؛ مدیرعامل فناپ، حسین اسلامی؛ قائم مقام مدیرعامل، برخی از مدیران هلدینگ فناپ، اصحاب رسانه و فعالین عرصه فناوری اطلاعات برگزار شد.

منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.