راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از اپلیکیشن بانکی ساعت هوشمند اپل تا شعبه مجازی بانک تجاری دبی / گفت‌وگو با الکس راوزر

الکساندر راوزر بیش از 15 سال تجربه در صنعت رسانه‌های دیجیتالی با سابقه فنی و نوآوری دارد. او در آلمان مهندسی رسانه خوانده است و همزمان در دو رشته رسانه آفلاین و رسانه آنلاین تحصیل کرده است. پس از سال‌ها فعالیت برای آژانس‌های خلاقیت در آلمان و سرپرستی تیم طراحی داخلی برای یک شرکت آلمانی، سرانجام در سال 2005 حوزه کاری‌اش را تغییر داد و به دبی رفت.

پس از 5 سال سرپرستی بخش دیجیتالی یک آژانس در دبی، بالاخره او توانست چیزی را که مدت‌ها دنبالش بود انجام دهد و یک آژانس تمام دیجیتالی به نام پروتوتایپ داشته باشد. با توجه به تخصص و دانشی که راوزر در این صنعت داشت او توانست این آژانس را در صدر آژانس‌های تعاملی متخصص درزمینهٔ راهکارهای دیجیتالی برای وب، موبایل و رسانه‌های اجتماعی قرار دهد.

Telerik-Conference-Alex-Rauser-Index-way2pay-94-05-05

پروتوتایپ در سال 2010 تأسیس شد و اکنون بیش از 20 کارمند دارد و در حال حاضر یکی از برترین آژانس‌های دیجیتالی در دبی است که با شرکت‌های داخلی و بین‌المللی همکاری می‌کند. پرتوتایپ در سال 2015 کارهایی جالبی برای بانک تجاری دبی (CBD) کرده است که این بانک را از لحاظ دیجیتال در بین بانک‌های منطقه سرآمد کرده است. به تازگی راه پرداخت گفت‌وگوی اختصاصی با او داشته است که در ادامه آمده است.

 .

شما مدیر اولین پروژه پلتفرم بانکداری اجتماعی در خاورمیانه یعنی شعبه مجازی بانک تجاری دبی (CBD) بودید. لطفاً کمی درباره این طرح و دستاوردهای آن برایمان بگویید! چه شد که به سراغ انجام چنین کاری رفتید؟

در خصوص پلتفرم بانکداری اجتماعی CBD باید بگویم که ما اپلیکیشنی را تولید کردیم که با کمک این اپلیکیشن کاربران می‌توانند به‌جای وارد شدن به سایت بانک، از طریق فیس‌بوک حساب خود را چک کنند، قبوض و صورت‌حساب‌هایشان را پرداخت کنند و یا حتی انتقال وجه انجام دهند. این پروژه ما را در صدر فناوری‌های نوآورانه در خاورمیانه قرارداد و این امکان را برای ما ایجاد کرد تا محتوای شخصی و تجربه کاربری کاربران بانک تجاری دبی را بهبود بخشیم. بازخوردهای بسیار خوبی در خصوص این اپلیکیشن تاکنون دریافت کرده‌ایم. این اپلیکیشن، چهارمین اپلیکیشنی بود که در دنیا برای انجام چنین کارهایی با استفاده از بستر فیس‌بوک طراحی شده بود و البته اولین اپلیکیشن در منطقه. این یک مفهوم کاملاً نو است و خوشحالیم از اینکه چنین پروژه‌هایی را انجام داده‌ایم و البته مطمئن هستیم که در آینده نزدیک چنین مفاهیمی را در بازار بیشتر مشاهده خواهیم کرد. (+)

 .

شما جدیداً ایده بانکداری الکترونیکی بر روی ساعت هوشمند را مطرح کرده‌اید. لطفاً دراین‌باره توضیح دهید و ما را با ابعاد این پروژه آشنا کنید.

ما اخیراً مفهومی را خلق کرده‌ایم که بانکداری آنلاین را به ساعت هوشمند کاربر وصل کنیم و به‌وسیله آن مشتری می‌تواند تراکنش‌های بانکی خود را از طریق ساعت‌های هوشمند اپل انجام دهد. این، اپلیکیشنِ بانکداریِ ساعتیِ ما است که هدفش اتصال بانکداری خرد به ابزارهای پوشیدنی است.

در حال حاضر اپل، ساعت‌های خود را به بازار عرضه کرده است. فروش ساعت‌های اپل و دیگر ساعت‌های هوشمندی که روی بستر اندروید طراحی شده‌اند، باعث شد ما درباره تجربه بانکداری روی وسایل پوشیدنی تجدیدنظر کنیم. اپلیکیشن ساعت-بانک (Bank Watch App) یک اپلیکیشن همراه است که به کاربر این امکان را می‌دهد که با کمک ساعت هوشمندش دسترسی سریع و آسانی داشته باشد به تراکنش‌های بانکی‌اش و حتی نگاهی بیندازد به برنامه‌های مدیریت مالی شخصی خودش. همچنین این اپلیکیشن شیوه جدیدی را برای انجام تراکنش‌های بانکی ارائه کرده است و با دیگر اپلیکیشن‌های بانکداری آنلاین همخوانی دارد.

 .

شما آینده بازاریابی دیجیتال را چگونه می‌بینید؟ برخی تصور می‌کنند تلفن همراه در کانون همه تحولات است. شما چقدر با این جمله موافقید؟

بازاریابی محتوایی یک برگ طلایی است که جدیداً به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. بازاریابی محتوایی از رسانه‌های اجتماعی، سئو (SEO) و تغییراتی که اخیراً در شیوه رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در گوگل ایجاد شده است تأثیر می‌گیرد. بااینکه محتوا همیشه دارای اهمیت بوده است اما سرانجام شرکت‌ها به اهمیت بازاریابی محتوایی پی بردند. علاوه بر این، به‌طورقطع بازاریابی موبایلی نیز بسیار اهمیت دارد و ما معتقدیم که در آینده نزدیک بازاریابی‌های مکان‌محور نیز مورد توجه بیشتری قرار خواهند. بازاریابی مکان‌محور یعنی ارائه پیشنهادها و اطلاعات به مشتری بر پایه مکان و زمانی که مشتری در آن قرار دارد. از آنجایی که کاربران تلفن همراه و ابزارهای همراه هر روز بیش‌ازپیش از تلفن همراه برای انجام کارهایشان استفاده می‌کنند، «موبایل» یک فرصت خارق‌العاده است.

شخصی‌سازی محتوا و خلق تجربه کاربری سفارشی، ترند یا روند دیگری است که به نظر ما ارزش دارد به‌دقت بررسی شود. این نوع از بازاریابی تا پیش‌ازاین فقط برای شرکت‌های خیلی بزرگ با بودجه‌های فناوری اطلاعات بالا امکان‌پذیر بود درصورتی‌که اکنون به لطف پیشرفت فناوری شرکت‌های کوچک‌تر هم می‌توانند از آن بهره ببرند. بحث‌های زیادی درباره حریم خصوصی و جمع‌آوری اطلاعات درباره مشتریان و استفاده از آن برای اهداف بازاریابی وجود دارد درصورتی‌که اگر این کار به‌درستی انجام شود، برنامه بازاریابی طراحی شده نیز به‌طورقطع با موفقیت انجام خواهد شد.

با این وجود، نباید همیشه خود را درگیر آخرین روند کرد چراکه بازاریابی دیجیتالی نیازمند همگرایی کانال‌های مختلف به شکلی یکپارچه است. تمرکز کردن روی یک تاکتیک خاص ممکن است مثمر اثر نباشد.

 .

شما مهم‌ترین چالش‌های بازاریابی دیجیتال را چه می‌دانید؟ در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای خود با چه چالش‌هایی مواجه شدید و چگونه بر آن‌ها غلبه یافتید؟

ما در شرکت پروتوتایپ رویکرد شفافی نسبت به بازاریابی دیجیتال داریم. به این معنا که ما شرایط را برای مشتریانمان تشریح می‌کنیم و آن‌ها را آموزش می‌دهیم و سعی می‌کنیم بهترین راهکارهایی که بر پایه دانشمان است را به آن‌ها ارائه کنیم اما حواسمان است که آ‌ن‌ها را بمباران اطلاعاتی نکنیم که گیج شوند. ازنظر ما این کار بیشتر شبیه مشاوره است تا فروش خدمت و هیچ مشکلی نداریم که چگونگی این فرآیند را برای آن‌ها باز کنیم. ما بعد از یادگیری از تلاش‌هایمان در حوزه بازاریابی، این دیدگاه را مورد استفاده قرار دادیم.

 .

کمی هم درباره پروتوتایپ و چشم‌انداز این شرکت توضیح دهید؟ تاکنون چه دستاوردهایی داشته‌اید؟

هدف اصلی ما این است که به شرکت‌ها کمک کنیم تا بازتعریفی از تجربه دیجیتال در کنار تمام کانال‌های آنلاین داشته باشند. بازار نیازمند تجربه دیجیتال نو و بی‌عیب‌ونقص است و شرکت‌ها بایستی همیشه یک‌قدم جلوتر باشند تا بتوانند در رقابت پیروز باشند. پروتوتایپ در عصر دیجیتال در خط مقدم ایستاده است و با ارائه راهکارهایی تعاملی برای وب، موبایل و بازاریابی آنلاین طعم شیرین بهره بردن از این صنعت را به شرکت‌ها نشان می‌دهد. پروتوتایپ از طریق ایجاد صدا، پیام و تجربیاتی که مخاطبان شرکت‌ها مایل به اشتراک گذاشتن هستند می‌خواهد که بین شرکت‌ها و مصرف‌کننده‌های آن‌ها ارتباط عاطفی ایجاد کند.

.

در ادامه فهرست جوایزی آمده است که این شرکت به خاطر ارائه چنین راهکارهایی در صنعت بانکداری دریافت کرده است؛

  • Pan Arab Excellence Award 2014 برای وب‌سایت بانکداری شخصی CBD
  • جایزه بانکدار خاورمیانه 2015، بهترین سرویس آنلاین برای شعبه شبکه اجتماعی CBD
  • جایزه بانکدار خاورمیانه 2015، بهترین رابط کیوسک برای کیوسک دیجیتال CBD
  • جایزه بانکدار خاورمیانه 2015، بهترین سرویس بانکداری آنلاین برای بانکداری آنلاین CBD
  • جایزه برترین کسب‌وکار بین‌المللی 2015 (IBX)، بازاریابی، شعبه شبکه اجتماعی و برند برای شعب اجتماعی CBD
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.