راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز به کار اولین روبات بانکدار در بزرگترین بانک ژاپن

امروز توسط یکی از دوستان خوبم خبر آغاز فعالیت روبات‌های بانکدار در ژاپن را شنیدم (+). اولش کمی بچه‌گانه به نظر می‌آمد، اما وقتی کمی درباره‌اش جستجو کردم متوجه شدم که با یک پروژه چند ده میلیون دلاری روبرو هستم. یکی از بزرگ ترین بانک‌های ژاپن اعلام کرد از بهار سال 2015 میلادی روبات بانکدار «نائو» را در شعبه های بانکی خود به کار خواهد گرفت.

این روبات بانکداری که نائو نام دارد مجهز به یک دوربین در پیشانی خود است قادر است به 19 زبان زنده دنیا سخن بگوید. این روبات می تواند احساسات مشتریان بانک را از حالات مختلف صورت و لحن صدای آنها تشخیص دهد که این کار می تواند بر قابلیت های ارایه سرویس های مختلف به مشتریان بانک ها بسیار موثر باشد!

Banking-Robot-way2pay-Index-94-01-17

روزنامه گاردین بریتانیا در این خصوص می‌نویسد: «روبات نائو 58 سانتی متر قد دارد و توسعه آن کار مشترک یک شرکت ژاپنی و فرانسوی است و قرار است از ماه آوریل سال جاری در یک یا دو شعبه «سافت بانک» ژاپن در گروه مالی میتسوبیشی کار آزمایشی خود را آغاز کند.» (+)

مقامات این بانک ژاپنی اعلام کرده اند پس از آغاز آزمایشی این روبات و با آزمودن قابلیت های آن قرار است تعداد بیشتری از این روبات در دیگر شعبات سافت بانک ژاپن آغاز به کار کنند.

CNN نیز در خصوص ویژگی‌های این روبات بانکداری نوشته است: «نائو که بین 5 تا 6 کیلو وزن دارد برای نخستین بار در سال 2006 در پاریس تولید شد و این هفته نخستین تست آزمایشی از او به زبان انگلیسی برای یکی از مشتریان سافت بانک در توکیو انجام شد.» (+)

Banking-Robot-way2pay-Index-94-01-17a

نائو که به زبان انگلیسی سخن می گفت در پاسخ به مشتری بانک گفت: «سلام. خوش آمدید. من میتوانم به شما درباره تبدیل پول (exchange money)، دستگاه های خودپرداز، افتتاح حساب در بانک و یا حواله پول به خارج از کشور سرویس بدهم، شما چه خدمتی می‌خواهید؟»

این روبات محصول سرمایه گذاری کمپانی بزرگ «میتسوبیشی یو اف جی» است که روی پروژه ساخت روبات و روبات های بانکدار سرمایه گذاری می کند.

این اقدام در راستای فراخوان شینزو ابه نخست وزیر ژاپن برای ایجاد یک انقلاب روباتیک در این کشور به دلیل کاهش نیروی کار و تضمین رشد اقتصادی و به کار گیری از روبات ها به جای انسان در مشاغل مختلف صورت می گیرد.

بلومبرگ نیز درباره این روبات می‌نویسد: «تاکوما ناموتو یکی از مدیران سافت بانک ژاپن در توجیه به کار گیری روبات نائو در شعبه های این بانک بزرگ ژاپنی گفته است: روبات ها قابلیت هایی فراتر از انسان دارند و از جمله مهم ترین آنها این است که آنها می توانند بر خلاف انسان ها به طور مداوم و 24 ساعته و بدون وقفه یا نیاز به استراحت کار کنند.» (+)

درباره این روبات داشتم با یکی از دوستانم صحبت می‌کردم و از مزایای به کارگیری چنین روباتی می‌گفتم که به یکباره میان حرف‌هایم گفت: «کارمندای خودمونم ربات هستن؛ با این تفاوت که اینا چایی و سیگار زیاد مصرف می‌کنن تو بانک و بعضیاشونم خیلی بد اخلاقن!»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.