راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهداف و رویکرد سمینار تخصصی کارت و پرداخت

نشست خبری سمینار تخصصی «کارت و پرداخت» با حضور دکتر بیات مدیرعامل مرکز فابا و دبیر سمینار و مهندس خمسه دبیر کمیته علمی سمینار برگزارشد. رویکرد‌ها و محتوای این سمینار از سوی مسئولین ارائه شد.

Seminar-Pardakht-Faba-Index-way2pay-93-08-01

مرکز فابا قصد دارد سمینار تخصصی کارت و پرداخت را در آبان ماه سال جاری برگزار کند. چه ضرورت‌هایی مرکز فابا را به فکر برگزاری این سمینار انداخت؟

بیات: در حال حاضر کسب و کار پرداخت الکترونیکی پس از عبور از مراحل مختلف ایجاد زیرساخت و توسعه کمی و ایجاد ساختارهای نظارتی در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد. اگر پس از این تجربه‌های رشد و توسعه در گذشته، به سمت توسعه کیفی و برآورده کردن نیازهای خاص مشتریان حرکت نکنیم، به حالت اشباع رسیده و دوران افول این کسب و کار را شاهد خواهیم بود. ابزار توسعه در دوران جدید نوآوری و ارایه خدمات خاص است. اگر نوآوری به عنوان موتور رقابت و توسعه مطرح نشود و بازار کماکان به ارایه خدمات تکراری مشغول باشد، رقابت به کاهش قیمت منجر خواهد شد که این کاهش قیمت نیز کاهش کیفیت و توسعه‌های آتی را بدنبال خواهد داشت و این امر نیز موجب نارضایتی و کاهش درآمد مجدد خواهد بود و چرخه مخرب کسب و کار شکل خواهد گرفت.

با عنایت به این نکات بود که پرداختن به مقوله نوآوری به عنوان یک ضرورت مطرح شد و با همفکری فعالان این صنعت مقرر شد که سمینار تخصصی در این رابطه برگزار شود.

.

این سمینار با چه هدفی برگزار می‌شود؟

خمسه: قرار است در این سمینار به مقوله نوآوری هم در ارایه خدمات و هم در ایجاد زیرساخت پرداخته شود. اگر بازیگران این حوزه می‌خواهند نوآوری را به عنوان مهارتی نهادینه در سازمان‌های خود ایجاد کنند باید به چرخه‌های علی و معلولی آن، هم در حوزه خدمات و هم در حوزه فناوری توجه کنند.

باید بدانیم چرا این ضرورت وجود دارد و چگونه موتور آن را در سازمان خود روشن کنیم. از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که در حوزه فناوری چه تحولاتی در حال شکل‌گیری است که در سال‌های آتی بر روی این حوزه تاثیرگذار خواهد بود. در فناوری ما در سال‌های آتی در نرم‌افزارهای back office و یا در تجهیزات و ابزار front office چه تحولاتی را شاهد خواهیم بود تا بتوانیم از هم‌اکنون برای این تحولات آمادگی‌های لازم را کسب کنیم.

.

رویکردهای سمینار کارت و پرداخت چیست و چه موضوعاتی قرار است در آن مطرح شود؟

خمسه: در این سمینار توسط مدیران فابا اهداف بیان می‌شود. مهندس حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نقشه راه این صنعت را از منظر بانک مرکزی توضیح می‌دهد و چالش‌ها و چشم‌انداز آن‌را برخواهند شمرد. همچنین سه نشست تخصصی برگزار می‌شود که در این نشست‌ها نوآوری‌های این حوزه، مسائل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تجهیزات پرداخت و محصولات و خدمات پرداخت الکترونیک بحث و بررسی خواهد شد و در ‌‌نهایت میزگردی با حضور صاحب‌نظران این صنعت برگزار و چالش‌ها و دغدغه‌های امروز و فردای این صنعت مرور خواهد شد.

.

باتوجه به اینکه بانک مرکزی و شرکت‌های وابسته به آن مسئولیت مستقیم در حوزه پرداخت الکترونیک دارند، آیا هماهنگی لازم صورت گرفته؟ آیا در این نشست حضور خواهند داشت؟

بیات: در این خصوص مذاکرات لازم با مقامات ارشد بانک مرکزی از جمله رئیس‌کل، مدیر کل فناوری اطلاعات و شرکت شاپرک انجام شده است و ضمن استقبال و ارشاداتی که در این خصوص داشتند، قرار شد مهندس حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی به‌عنوان سخنران کلیدی و افتتاحیه این سمینار حضور داشته باشند.

.

چه کسانی در این سمینار حضور دارند؟ مخاطبان سمینار چه کسانی هستند؟ آیا غیر از شبکه بانکی از بخش‌های دیگر اقتصادی هم در این سمینار حضور دارند؟

بیات: مدیران و کار‌شناسان فناوری اطلاعات بانک‌ها یا به تعبیری متولیان حوزه کارت و پرداخت از تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری حضور دارند. همچنین دو دسته از شرکت‌ها نیز حضور پررنگ دارند، یک دسته شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت (شرکت‌های PSP) و دسته دیگر شرکت‌های تامین کننده فناوری پرداخت. همچنین متخصصان حوزه فناوری و فعالان این صنعت نیز از جمله حاضرین و مخاطبین این سمینار می‌باشند.

.

در سال‌های اخیر دیده می‌شود که کشورهای مختلف، رویدادهای تخصصی حوزه پرداخت الکترونیک را به صورت سالانه برگزار می‌کنند، اما در کشور ما علی‌رغم گستردگی بازار، رویداد خاص این موضوع را نداریم. آیا فکری برای استمرار این سمینار هم شده است؟ آیا برنامه‌ای برای تبدیل آن به یک رویداد بزرگ ملی یا بین‌المللی هم دارید؟

خمسه: من به شخصه فکر می‌کنم کسب و کار پرداخت الکترونیکی در کشور ما رشد بسیار مناسبی داشته است و از لحاظ فنی و دانش ما در بالا‌ترین سطح دنیا می‌توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم. اما از نظر بلوغ شخصیتی و اعتماد به نفس لازم برای حضور در این سطح در دنیا آمادگی نداریم و اصولا مهارت‌ها و آداب کسب و کار بین‌المللی را نیز هنوز بقدر کافی فرانگرفته‌ایم. من امیدوارم این حرکت و حرکت‌های دیگر بتوانند در آینده ضمن معرفی این پتانسیل به دنیا آموزش و مهارت لازم در این تبادل و البته اعتماد به نفس کافی را نیز فراهم نمایند.

بیات: این سمینار ضمن اینکه در این مقطع حساس صنعت پرداخت خود موضوعی مهم و تأثیرگذار است، با این حال بناست با توجه به جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات به رویدادی ملی و منطقه‌ای در ایران و جهان تبدیل شود. این امکان و برگزاری نمایشگاه جانبی آن برای فابا کاملا فراهم است. با این حال لازم است بستر هم‌فکری بیشتر نیز فراهم شود که این سمینار می‌تواند چنین نقشی را هم ایفا کند.

منبع: مرکز فابا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.