راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دانشگاه مفید قم منتشر کرد: انعقاد قراردادهای الکترونیکی؛ مطالعه تطبیقی در فقه اسلامی

کتاب «انعقاد قراردادهای الکترونیکی» با عنوان فرعی مطالعه تطبیقی در فقه اسلامی، حقوق ایران و کنوانسیون ۲۰۰۵ ژنو، نوشته دکتر مرتضی محمدی برای نوبت اول در ۳۲۴ صفحه امسال از سوی انتشارات دانشگاه مفید قم منتشر شده است.

امروزه سرعت حیرت‌آور و کاهش قابل ملاحظه هزینه‌ها در استفاده از ابزار الکترونیکی در تجارت ضرورت پرداختن به آن را دو چندان کرده است. بررسی ویژگی تکنولوژی تجارت الکترونیک و تأثیر آن در ارکان اساسی تشکیل قرار داد، اعتبار قانونی و امکان استناد به آن در محاکم قضایی و میزان سازگاری آن با مقررات بین المللی؛ بویژه کنوانسیون‌های مربوطه، از مباحث ضروری ورود به دنیای تجارت در فضای مجازی است که این نوشته بدان می‌پردازد.

همچنین یکی از مهم‌ترین پرسش‌های درباره قراردادهای الکترونیکی، صحت انعقاد و لازم الاجرا بودن آن‌هاست که در تمامی مقررات، فصل مشبعی به آن اختصاص داده شده است. با توجه به اصل رضایی بودن عقد بر اساس مبانی حقوقی ما، اصل انعقاد قرار داد با ابزارهای الکترونیکی، با مشکلی روبه رو نیست. مطابق نظریه فقهای متأخر، عقد از مقوله معناست نه لفظ، منتها قصد انشاء باید مقرون به مبرَزر خارجی باشد. این مبررَز اعم از لفظ، نوشته یا داده پیام در فضای مجازی است. با این حال، وجود برخی خصوصیات در قراردادهای الکترونیکی، باعث تحولاتی در ارکان تشکیل دهنده عقد، از جمله ایجاب و قبول شده است، و مواردی که طبق قاعده و یا به تعبیر برخی، به منظور حمایت از تجار سنتی، دعوت به معامله قلمداد می‌گردید: مثل ایجاب در حراج اینترنتی، ایجاب به عموم و عرضه کالاهای اینترنتی همراه با مکانیسم الکترونیکی پرداخت، در بسیاری از مقررات به عنوان ایجاب قلمداد گردیده و این تحول، دارای رویکرد حمایت از مصرف کننده است.

این کتاب برخی از دروس دوره کار‌شناسی ارشد رشته‌های مختلف همانند حقوق مالکیت فکری (درس حقوق اینترنت و تجارت الکترونیک) و حقوق ثبت (حقوق اسناد الکترونیک) را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تکنولوژی تولید، سیستم‌های تولید و مدیریت، مهندسی و طراحی محصول، ماهیت، خواص و انواع مواد، روش‌های ساخت و تولید، فرایندهای ریختگی و قالب گیری، فرایندهای فرمینگ و شکل دهی، فرایندهای ماده برداری، تکنولوژی ماشین ابزار، سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی، فرایندهای اتصال، فرایندهای اتصال، فرایندهای تمیزکاری سطح و پرداخت سطح، قید و بست‌ها، اتوماسیون فرایندهای تولید، سیستم‌های تولید یکپارچه کامپیوتری، و کنترل کیفیت، فصول ۱۶ گانه این کتاب را تشکیل می‌دهند.

منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.