راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انجمن تأمین‌کنندگان خدمات پرداخت

هرچند شاید از برگزاری همایش‌ها و سمینار‌ها (از نوع غیرعلمی) دل‌خوشی نداشته باشیم و آن‌ها را هدررفت وقت و منابع بدانیم، اما شخصاً از هرگونه جمع شدن دست‌اندرکاران حوزه بانکی و پرداخت استقبال می‌کنم، چراکه این گرد هم‌آیی‌ها می‌تواند موجب انسجام بیشتری در بین فعالان این حوزه شود، فعالانی که بیش از هر چیز در این نشست‌ها و گپ‌و‌گفت‌ها، رفاقت شخصیشان به چشم می‌خورد؛ هرچند که از دید ناظران بیرونی، فقط رقابت شخصیت حقوقی همین رفقا را دیده‌ می‌شود.

چند هفته پیش و در روند برگزاری سمینار تخصصی کارت و پرداخت که توسط مرکز فابا برگزار شد، بیش از هر چیز، نمایان بود که همه ذینفعان این حوزه، از رقابت‌های ناسالمی که در جریان است، خسته شده‌اند و عوامل بیرونی نیز دست‌به‌دست هم داده تا فعالان صنعت پرداخت کشور را به سمت اتحاد و اجتماع ببرند.

هم‌افزایی ناشی از همکاری استراتژیک، مزیتی است که امروزه همگان بیش‌ازپیش بر آن واقف‌اند و در مهم‌ترین نشست و میزگرد سمینار مذکور نیز، محور پیشنهادی و نقطه اشتراک اصلی سخنرانان بود. این پیشنهاد ناظر بر تاسیس تشکلی بود با عنوان «انجمن تأمین‌کنندگان خدمات پرداخت» که متشکل از شرکت‌ها PSP، کارگزاران، تأمین‌کنندگان سخت‌افزاری و تجهیزات و ملزومات مصرفی، شرکت‌های ارائه‌دهنده راه‌حل‌ها و خدمات نرم‌افزاری و سایر ذینفعان بوده و مهم اینکه با یک فرایند مشخص و شفاف به عضویت انجمن درمی‌آیند.

هرچند برخی معتقد بودند که این انجمن باید با حمایت حاکمیت شکل بگیرد؛ که البته این اوج موفقیت و اعتبار یک‌نهاد صنفی است؛ لیک در تعاریف جامعه مدنی مست‌تر است، که اعتبار یک تشکل صنفی به حضور و حمایت اعضای آن (کمیت و کیفیت حمایت) است. بدیهی است که نهادهای حاکمیتی نیز با عقلانیت موجود و به‌منظور پیشبرد اهداف خود، از این انجمن حمایت خواهند نمود.

یکی از راه‌های توسعه این پیشنهاد، تکرار و ترویج ادبیات ضرورت تاسیس چنین نهادی است، که می‌تواند به‌تدریج ذهنیت‌ها را همسو نموده و مقدمات تشکیل انجمن را فراهم نماید و بر بزرگان حوزه کارت و خدمات پرداخت است، که نقش مهم و تاریخی برای بهتر نهادینه شدن این نهال نوپای کشور ایفا نمایند.

سید حامد قنادپور؛ مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.