راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتقال وجه با کارت‌های بانکی آسان‌تر می‌شود

پس از مدت‌ها انتظار یکی از نواقص بزرگ شبکه شتاب برطرف و امکان انتقال وجه از کارت هر بانک به هر بانک با واسطه هر یک از بانک‌های دولتی و خصوصی کشور امکان پذیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار جام جم، تاکنون یکی از نواقص بزرگ شبکه شتاب این بود که امکان انتقال وجه بین کارت‌های بانکی از طریق بانک سوم امکان پذیر نبود. به عبارت بهتر وقتی شخصی می‌خواست وجهی را از کارت متعلق به بانک «الف» به کارت بانک «ب» واریز کند، باید حتما از یکی از خودپردازهای متعلق به بانک «الف» یا «ب» استفاده می‌کرد و انجام این کار توسط خود‌پرداز بانک «ج» امکانپذیر نبود.

در این حالت بانک واسطه انتقال حتما می‌باید بانک مبدا یا مقصد انتقال وجه می‌بودند. به همین دلیل قدرت مانور و انتخاب بخش وسیعی از مشتریان بانک‌ها برای انتقال سریع وجوه خود از طریق امکانات بانکداری الکترونیک سلب می‌شد و آنان برای استفاده از امکانات کارت به کارت می‌بایست حتما یکی از خودپردازهای بانک ارسال کننده یا دریافت کننده وجه را انتخاب می‌کردند؛ اما‌‌ همان گونه که ناصر حکیمی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی پیش از این به «جام جم» خبر داده بود، این نقص هم اکنون برطرف شده و به تدریج تا ۲ هفته آینده تمام بانک‌های کشور این امکان را خواهند داشت تا واسط نقل و انتقال وجه با کارت‌های بانکی باشند، یعنی انتقال وجه از هر کارت بانکی به هر کارت دیگر با واسطه هر بانک دولتی و خصوصی امکانپذیر شده است.

وی به «جام جم» گفته بود: امیدواریم تا نیمه دوم سال حالتی را راه اندازی کنیم که از هر خود‌پرداز و از هر کارت بتوان به کارت دیگر تبادل وجه انجام داد. پیش نیازهای این اقدام پیاده سازی شده و بزودی شاهد اجرایی شدن آن خواهید بود.

اکنون چند بانک دولتی با آماده کردن سریع‌تر سیستم نرم افزاری داخلی خود توانسته‌اند به این بخش از شبکه شتاب متصل شوند.

اطلاعات خبرنگار ما حاکی است بانک مرکزی اوایل ماه جاری امکانات نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای این امر را در بستر شبکه شتاب و سوئیچ‌های آن ایجاد و از بانک‌ها خواسته است حداکثر تا ۴۵ روز تغییرات نرم افزاری لازم را در شبکه‌های داخلی خود برای ارائه این سرویس به خودپرداز‌ها ایجاد کنند.

هم اکنون حدود نیمی از بانک‌های کشور این تغییرات نرم افزاری را روی خودپردازهای خود ایجاد و به این بخش از شبکه شتاب متصل شده‌اند، و سایر بانک‌ها حداکثر تا ۱۵ آذر فرصت دارند این امکان را ایجاد کنند.

امکانات نرم افزاری ایجاد شده روی شبکه شتاب طوری است که ترمینال مرکزی آن امکان تبادل اطلاعات مالی تمامی حساب‌های متصل به کارت ـ بدون توجه به خود‌پردازی که درخواست انتقال وجه از آن صــادر شده باشد ـ را فراهم کرده است.

روش قبلی مورد استفاده در شبکه شتاب این چنین بود که اگر درخواست وجهی از کارت یک بانک توسط خود‌پرداز‌‌ همان بانک ارائه می‌شد، شبکه شتاب در این عملیات دخالت نمی‌کرد؛ اما ایجاد امکان جدید کارت به کارت کردن وجوه توسط تمام بانک‌ها و تمام خودپرداز‌ها این الزام را پدید آورده است که تمامی عملیات بانکداری الکترونیک توسط خودپرداز‌ها از طریق شبکه شتاب صورت گیرد.

بانک مرکزی همچنین در حال ایجاد این امکان است که ظرفیت انتقال وجوه بین کارت‌های بانکی از ۳ میلیون تومان فعلی به ۵ میلیون تومان در هر شبانه روز افزایش یابد. هدف از این امر، گسترش بانکداری الکترونیک و نظارت بیشتر بر عملیات بانکی با هدف مبارزه با پولشویی اعلام شده است.

بانک مرکزی همچنین برنامه‌ای را برای کم کردن کارمزدهای استفاده از خدمات خودپرداز‌ها و بانکداری الکترونیک در دست بررسی دارد؛ اما جزئیات بیشتری درباره آن اعلام نشده است.

 

فرصت ۲ هفته‌ای برای جلوگیری از مسدود شدن حساب‌ها

براساس این گزارش، بانک مرکزی اخیرا به تمامی بانک‌های کشور اعلام کرده است به مشتریان خود اعلام کنند حداک‌تر تا ۲ هفته آینده مدارک شناسایی و کد ملی خود را به شعبی که در آن حساب باز کرده‌اند، اعلام کنند و در غیر این صورت حساب آن‌ها مسدود خواهد شد. این امر شامل تمامی حساب‌های افراد در تمامی بانک‌های کشور می‌شود.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها باید اطلاع رسانی لازم به مشتریان در این خصوص را انجام داده و بدون اطلاع قبلی و فرصت دهی به مشتری، حساب وی را مسدود نکنند.

با این حال برخی بانک‌ها از جمله بانک صادرات بدون اعلام قبلی در هفته گذشته حدود ۳ میلیون حساب مردم را مسدود کرده و باعث ایجاد مشکل برای شهروندان شد تا جایی که این بانک مجبور به عذرخواهی شد.

بر این اساس، بانک‌ها باید اطلاعات پرونده تمام حساب‌های خود را بررسی و در صورت فقدان مدارکی چون کد ملی، کارت ملی، کپی شناسنامه و… به مشتری اطلاع داده و در صورت عدم مراجعه وی، حساب را مسدود کنند.

 روزنامه جام جم، شماره ۳۲۸۱ به تاریخ ۳۰/۸/۹۰، صفحه ۱ (صفحه اول)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.