راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افق‌های نوآورانه صنعت پرداخت

پیتر دراکر معتقد بود رمز بقای کسب‌وکار نوآوری است. نوآوری در عصر حاضر معادلات کسب‌وکار را دگرگون کرده است. در کسب‌وکار و صنعت پرداخت اگر طبقه‌بندی از کلان‌روندهای نوآوری داشته باشیم با شوک انقلاب موبایل روبرو خواهیم شد.

در حوزه نوآوری‌های فناوری، در بخش محصولات مباحثی چون MPOS (مانند پایانه‌های فروش موبایلی و تبلتی)، در بخش خدمات، خدمات مبتنی بر فناوری NFC (یکپارچگی خودپرداز و تلفن همراه)، خدمات مبتنی بر رایانش ابری (Cloud-based mobile payments) و خدمات مبتنی بر سیگنال‌های صوتی (NSDT)، در حوزه نوآوری در بازار دسترس بودن ارزان‌تر خدمات در هر زمان و هر مکان (دگرگونی درآمیخته بازاریابی) و درنهایت در حوزه نوآوری‌های سازمانی هم انقلاب موبایل روندی پیشتاز است.

با توجه به ورود به دومین پنجره جمعیتی کشور به‌عنوان Banked (کسانی که بیشترین تراکنش مالی را از طریق سیستم بانکی انجام می‌دهند) و سیر کاهشی جمعیتی که در طبقه‌بندی Under-banked (کسانی که بخش قابل‌توجهی را به‌صورت نقد و بخش اندکی از پول خود را از طریق شبکه بانکی انجام می‌دهند) و Unbanked (کسانی که کل معاملات خود را به‌صورت نقد انجام می‌دهند) قرار دارند و فراگیر شدن شتابان ابزارهای همراه و توسعه آنها – به‌عنوان بستر ارائه خدمات ارزش‌افزوده به آحاد جامعه – درمجموع تحولات محاطی صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک، پدیدار شدن این افق‌های پیش رو، نوید درخشش صنعت پرداخت کشور را می‌دهد. قطعا طی شدن چنین مسیری چه در حوزه حمایت از نوآوری و چه در حوزه عملیاتی شدن آن به‌عنوان یکی از بخشه‌ای تقسیم فوق‌الذکر نیازمند حمایت‌های تصمیم سازان نظام و مدیران عرصه اجرایی کشور (خصوصا در بعد توسعه زیرساخت و قانون‌گذاری پرداخت همراه) خواهد بود. مسیری که رفاه بیشتر مردم عزیزمان و تعالی و سربلندی صنعتمان خواهد بود.

 محمد مظاهری؛ فعال صنعت پرداخت

 منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.