راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اصلاح ساختار موجود کسب‌وکار پرداخت با هدف حفظ سرمایه‌های ملی

رشد تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر، بی‌تردید مرهون توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیک بوده و در این راستا، نقش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، غیرقابل‌انکار است. امروزه، اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات تأثیر شگرفی در افزایش رفاه عمومی ایفا می‌نماید؛ لیکن موج اعتراضات چند ماه اخیر پیرامون دریافت کارمزد از پذیرندگان درازای انجام تراکنش‌های خرید الکترونیکی، نشان می‌دهد که منافع ناچیز و کوتاه‌مدت، در مقایسه با حفظ سرمایه‌های کلان ملی ترجیح داده‌شده است.

بدیهی است که وابستگی و توسعه در یک اقلیم نمی‌گنجند. زمانی که الگوی ناقص کسب‌وکار، درآمد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت را صرفاً بانک‌ها و یارانهٔ تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی می‌داند، توسعهٔ مرزهای صنعت پرداخت و حمایت از نوآوری در این حوزه ممکن نیست. درواقع، عدم‌حمایت از این صنعت چه از بعد مالی و چه از بعد فرهنگی، منجر به تضعیف موتور محرکه اقتصاد و از دست دادن فرصت‌های توسعه کسب‌وکار خواهد شد.

به نظر می‌رسد، سبک و سیاق برون‌رفت از این تعارض، فرا‌تر از مقوله کارمزد بوده و اصلاح ساختار موجود کسب‌وکار پرداخت با هدف حفظ سرمایه‌های ملی، در گروی توسعه زیرساخت فرهنگی مناسب است. شاید نگاه منصفانه‌تری به این موضوع، راه‌گشای مسیرهای تعالی باشد.

روح‌الله فاطمی؛ معاون خدمت شرکت توسن

منبع: ماه‌نامه بانکداری و پرداخت عصر ارتباط؛ شماره 15

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.