راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اخذ ۵۰ تا ۱۵۰ تومان کارمزد از بانک صادرکننده کارت برای هر تراکنش ناموفق

چنانچه نسبت تراکنش‌های ناموفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک بیش از 15 درصد باشد، به ازاء هر تراکنش ناموفق مبلغ 1500 ریال کارمزد از بانک صادر کننده کارت اخذ می‌شود.

 

تراکنش ناموفق چیست؟

تراکنش ناموفق به تراکنشی اطلاق می‌شود که در اثر استفاده کارت یک بانک در خودپرداز یا پایانه فروش فیزیکی یا مجازی بانک دیگر ایجاد شده و از سوئیچ کارت بانک پذیرنده و مرکز شتاب عبور کرده و برای سوئیچ کارت بانک صادرکننده کارت ارسال شده است، لیکن پاسخی از سوئیچ کارت بانک صادرکننده کارت بنا دلایلی به مرکز شتاب برگشت نشده و مشتری خدمت مورد تقاضا را دریافت نکرده است.

 

ایسنا نوشت: “تعداد کارت‌های صادره توسط بانک‌ها همواره سیر صعودی داشته اما متأسفانه ظرفیت سامانه‌های مرتبط با کارت در بانک‌های کشور همگام با رشد تعداد کارت‌ها افزایش نیافته و این امر باعث کاهش کیفیت و سطح خدمت رسانی به دارندگان کارت شده است بطوری که تعداد تراکنش‌های ناموفق در خودپردازها و پایانه‌های فروش روند رو به رشد نشان می‌دهد.

اما ناموفق بودن تراکنش به دلایلی از جمله قطع ارتباط سوئیچ بانک صادرکننده کارت با مرکز شتاب، خاموش بودن سامانه‌های مرتبط با کارت بانک صادرکننده کارت و یا عدم توانایی سوئیچ بانک صادرکننده کارت به پاسخگویی به تراکنش در زمان مقرر شده به وقوع می‌پیوندد.”

 

راه پرداخت: این که سیستم‌های بانکی نام برده ضعف دارند و باعث ایجاد تراکنش ناموفق می‌شوند امر درست است اما اینکه فقط بخواهیم همه تقصیر را گردن بانک‌ها بیاندازیم و یک طرفه به قاضی برویم کار درستی نیست. در بسیاری از موارد هم پیش می‌آید که شتاب بنا به دلایلی قطع یا دچار اختلال شده و در سرویس دهی اختلال ایجاد می‌کند و از همین رو باعث ایجاد تراکنش ناموفق یا عدم سرویس دهی به مشتری می‌شود. همچنین در مورد دستگاه‌های کارتخوان نیز، در مواردی مشکل از بانک‌ها نیست و اختلال از جانب شاپرک است. امری که در گذشته نیز شاهد آن بودیم. به هر حال در این میان، هر نهاد، سازمان یا بانکی به نوبه خود بر ایجاد تراکنش ناموفق و یا ایجاد اختلال در سرویس دهی‌های مختلف الکترونیک به مشتری تاثیر دارند و برای حداقل کردن این اختلال‌ها همه باید برای پیشرفت تلاش کنند نه اینکه فقط تقصیر را بر گردن یکدیگر بیاندازیم.

 

کارمزد چگونه محاسبه می‌شود؟

روش محاسبه کارمزد به این صورت است که چنانچه نسبت تراکنش‌های ناموفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک بیش از 5 درصد باشد، به ازاء هر تراکنش ناموفق مبلغ 500 ریال کارمزد از بانک صادر کننده کارت اخذ می‌شود.

چنانچه نسبت تراکنش‌های ناموفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک بیش از 10 درصد باشد، به ازاء هر تراکنش ناموفق مبلغ 1000 ریال کارمزد از بانک صادر کننده کارت اخذ می‌شود.

اما مدیر امور فن آوری اطلاعات بانک صادرات در گفت‌و‌گو با ایسنا ‌درباره پرداخت خسارت توسط بانک در خصوص تراکنش‌های ناموفق گفت: این عدد و پرداخت خسارت متغیر بوده و براساس تعداد تراکنش‌های ناموفق است که تراکنش‌های ناموفق روی خودپردازها و یا حتی روی پایانه‌های فروشگاهی اتفاق افتاده و متاثر از چند نکته است.

 

عوامل موثر در ایجاد تراکنش ناموفق

رضا گودرزی به ایسنا گفت : زمانی که از کارتی استفاده می‌کنیم این کارت از طریق یک مسیر زیرساخت ارتباطی باید به مرکز بانک رفته و حساب‌ها در آن مرکز متاثر می‌شود و اگر پولی برداشت شود‌ آن پول از مانده صاحب حساب کسر ‌شده و به دستگاه خودپرداز پیام می‌دهد که مانده مشتری کم شده و پول به مشتری پرداخت می‌شود ولی اگر در این فاصله‌ی زمانی پول برگشته و یا دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش جواب ندهد به منزله تراکنش ناموفق محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تراکنش‌های ناموفق بعضی مواقع منجر به مغایرت ‌شده و در برخی مواقع منجر به عدم انجام کار می‌شود گفت: گفته می‌شود اگر میزان تراکنش های ناموفق تا حدود 4 تا 5 درصد باشد، به صورت استاندارد جهانی است و به طور کلی در هر مقطع زمانی اگر این میزان زیر پنج درصد باشد، تقریبا نرمال تلقی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.