راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجرای مجدد «خروس» بعد از 18 سال با حمایت ایران کیش

با شروع فصل رونق تئاتر در سالن‌های انگشت شمار پایتخت، نمایش «خروس» نوشته «محمد رحمانیان» با اجرای گروه تئاتر پل از خراسان رضوی و حول محور زندگی یک خانواده روستایی افغانستان در زمان هجوم طالبان به روی صحنه رفت.

«رضا احمدی» کارگردان این نمایش، از حمایت ایران کیش از اجرای تئاتر خروس تقدیر کرده و اظهارداشت: «اولین بار بود که می‌دیدم یک شرکت از یک نمایش غریب و مهجور و بدون بازیگر چهره حمایت می‌کند و اسم این کار چیزی جز حمایت‌هنری نمی‌تواند باشد.»

احمدی در پایان اجرای نمایش خروس، ضمن تشکری صمیمانه از حضار و حامیان گفت: «خیلی از افراد و سازمان‌ها شعار حمایت از هنر را سر می‌دهند اما حامیان ما حقیقتاً بدون چشم‌داشت به بازخورد مالی و بسیار واقعی و خالص از ما حمایت کردند. ما با توجه به بضاعت خود امکان تبلیغات گسترده نداشتیم و از شما می‌خواهیم که رسانه ما باشید.»

Irankis-Index-way2pay-94-04-06

نمایش خروس نخستین بار 18 سال پیش هنگامی که زمامداری افغانستان به دست طالبان افتاده بود، توسط محمد رحمانیان نوشته شده و به اجرا درآمد. رضا احمدی در خصوص اجرای مجدد خروس بعد از 18 سال اظهارداشت: «افراطی گری و جنگ همیشه نکبت همراه داشته است. همه کسانی که حرف از جنگ می‌زنند و از مواضع خود پایین هم نمی‌آیند یا طاقت مخالف ندارند، باید ببینند که نتیجه جنگ همین نکبتی است که در افغانستان وجود داشته است. بیست سال پیش افغانستانی بوده و طالبان و امروز یک جهان است و تعداد زیادی از گروه‌های افراطی. حتی آن زمان اوضاع بهتر بوده و امیدی بوده است ولی نمی دانیم که 20 سال آینده چگونه است. بنابراین بهتر است آن حرف‌ها و دغدغه‌ها را دوباره نشان دهیم تا مخاطب خودش مقایسه کند.»

بنابر اظهارات احمدی، گروه تئاتر پل از سال گذشته کار بر روی این نمایش رو شروع کرده و بعد از چهار ماه تمرین، به مدت یک ماه در مشهد روی صحنه رفت که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

احمدی در خصوص راهکار جذب شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ به سمت حمایت از هنرهای اصیل مثل تئاتر و گشودن مسیر فرهنگ سازی از این رهگذر توضیح داد: «هنگامی که شرکتی در یک کار سرمایه‌گذاری می‌کند یعنی انتظار بازگشت تبلیغات و مشتری یا افزایش فروش دارند. هیچکدام فکر نمی‌کنند که وظیفه‌ای برای اصلاح فرهنگ جامعه برعهده دارند آن هم با امکاناتی که از همان جامعه بدست آورده‌اند. حداقل برای خانواده کارمندان تامین روحی و روانی انجام دهند. این تامین در واقع تلطیف هیجانات و احساسات آدم‌ها در آنجاست.»

به گفته وی «در همه جای دنیا به اندازه سودآوری، به فعالیت های فرهنگی اهمیت می‌دهند و در کارهای خیریه و هنری و ورزشی مشارکت دارند. در اینجا هم مجلس تصویب کرد که شرکت‌ها اگر کار فرهنگی انجام دهند از تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شوند و در نتیجه همه به سراغ ورزش و سینما رفتند که مخاطب میلیونی و بازگشت میلیونی دارد نه هنری. پس هنرهای خاص و مهجور مثل تئاتر و خوشنویسی و نقاشی مهجورتر و ضعیف‌تر شدند.»

خانه موزه استاد انتظامی در قیطریه، از 28 تیر تا دوم مردادماه میزبان گروه تئاتری پل به کارگردانی «رضا احمدی» بود که با حمایت شرکت کارت اعتباری ایران کیش به روی صحنه رفت.

منبع: شرکت کارت‌اعتباری ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.