راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده پرداخت: چشم انداز تا سال 2020

مدیر انجمن بانکداری یورو Daniel Szmukler، معتقد است در حالی که چشم انداز پرداخت در طول دهه گذشته به دلیل نوآوری، مقررات، رشد پرداخت های الکترونیکی و ورود بازیگران جدید به بازار تکامل یافته است اما تحقیقات و بررسی صنعت نشان می‌دهد که در طول ده سال آینده تغییرات سریع تری اتفاق خواهد افتاد.

پرداخت‌های الکترونیکی سنتی اقتصاد‌های ضعیف، عدم کارایی هزینه را به سیستم‌های پرداخت در بخش های داخلی و بین المللی هدایت می کنند. توسعه مبادلات بین المللی و همچنین جهانی شدن باعث افزایش تقاضا برای پرداخت‌های یورو شده و باعث افزایش تقاضا از شرکت ها، بانک ها و نهادهای غیر مالی به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش سرویس دهی خواهد شد که در نهایت بخش‌های سنتی مجبورند به صورت منطقی عمل نمایند.

در حال حاضر بخش پرداخت‌های خرد به دلیل ایجاد روش‌های تجارت الکترونیکی نظیر موبایل و تبلیت و تغییرات سریع آنها، دستخوش تغییرات فراوانی شده است. توسعه سریع ابزار‌های جدید پرداخت و تغییرات ساختاری کسب و کارها باعث کنار زدن روشهای پرداخت سنتی ( نقدی و دیگر اشکال پرداخت) خواهد شد. مصرف کنندگان، بانک‌ها، فروشندگان و قانون گذاران در حال بررسی و تجدید نظر در مورد مدل های تجارت هستند.

با توجه به اطلاع انجمن بانکداری یورو (Euro Banking Association) از این روند، این انجمن در سال 2012 به تدوین چشم انداز بلند مدت پرداخته است که بتواند همچنان به نیازهای گوناگون اعضای این انجمن و مشتریان نهایی پاسخ دهد. توسعه این چشم انداز با انجام تحقیق و توسعه و برگزاری جلسات طوفان مغزی انجام شد، که در نهایت اعضای آن را به ارزیابی مجدد صنعت پرداخت تشویق نمود.

در اثر سرعت تغییرات، افزایش همگرایی، یکپارچه سازی و تجارت الکترونیک و فن آوری پرداخت همراه، شکل پرداخت کاملا” تغییر خواهد کرد و آینده نوید چنین تغییراتی را خواهد داد. انتظار براین است که طی 5 الی 7 سال آینده پرداخت‌های خرد و عمده به سمت اتوماتیک شدن و همچنین تعامل در اکو سیستم پیش روند. یکی از موقعیت ها و فرصت های بانک‌ها گسترش استفاده بخش خرد از خدمات پرداخت سنتی ACH خواهد بود. پرداخت های الکترونیک و همچنین ظهور پرداخت های جایگزین همانند(e-AP) ( WorldPay Optimising your Alternative Payments a Global Vision) به طور فزاینده بانک‌ها را به سمت جایگزینی پول نقد و معاملات چک به سمت تجارت الکترونیکی و پرداخت همراه سوق خواهد داد. این خبر جدید حاکی از همگرایی و کاهش تفاوت بین پرداخت کارت و پرداخت الکترونیک خواهد بود. در دهه آینده به احتمال زیاد سرمایه گذاری و توسعه قابل توجهی بر روی پرداخت‌های الکترونیکی به منظور ابزار پرداخت جهانی انجام خواهد شد.

عوامل اساسی در توسعه پرداخت - برای مشاهده سایز بزرگ تصویر روی آن کلیک کنید
عوامل اساسی در توسعه پرداخت – برای مشاهده سایز بزرگ تصویر روی آن کلیک کنید

در حال حاضر رایانه‌های شخصی افراد و شرکت‌ها برای دریافت خدمات استفاده می شود در حالی که در آینده خدمات پرداخت از طریق گوشی های هوشمند و تبلت‌ها توسعه پیدا خواهد کرد. نوآوری و پیشرفت‌های جدید، استانداردها و یکپارچه سازی باعث تغییر نگاه مشتریان، شرکت های بزرگ و غیره خواهد شد و آنها انتظار دارند که امکان انجام تمامی پرداخت ها را به یک روش داشته باشند و لذا تعامل بانک و مشتری از طریق یک راه حل انجام خواهد شد. نوآوری و توسعه جدید محرک های اصلی تغییرات طی 5 الی 7 سال آینده خواهد بود. همچنین پیش فرض های زیر برای چشم انداز پرداخت جدید در نظر گرفته شده است:

– محصولات پرداخت و توسعه خدمات محرک اصلی خواهند بود و باعث تمرکز بر همکاری با مشتری خواهد شد.

– نوآوری در حوزه تجارت الکترونیک و همچنین پرداخت همراه بویژه توسط موسسات غیر بانکی، ادامه پیدا خواهد کرد، بانک ها با توسعه دهندگان خدمات نو آورانه به منظور افزایش کیفیت محصولات سنتی شریک خواهند شد.

– همگرایی در حوزه پرداخت‌های خرد و کلان باعث خواهد شد که بانک‌ها به سمت پلت‌فرم‌های داخلی روی بیاورند. این امر بانک ها را قادر می سازد که به تصرف و برقراری ارتباط با شرکت ها و فروشگاههای بزرگ روی بیاورند.

– بانک‌ها قادر خواهند بودند که همراه با توسعه نوآوری‌های پرداخت، با مدل های انعطاف پذیر با شرکت‌ها و فروشندگان به منظور ارایه خدمات ارتباط داشته باشند که هدف نهایی این شرکت ها و فروشندگان پاسخگویی به نیازهای سفارشی شده و طرح راه حل‌های پرداخت یکپارچه به مشتریان نهایی خود است.

.

همچنین چشم انداز حوزه پرداخت بر پایه تحویل خدمات پرداخت زیر پایه گذاری شده است :

– در چشم انداز جدید خدمات سنتی حوزه پرداخت مانند ACH جای خود را به خدمات جدید خواهند داد.

– در حالی که بسیاری از بانک های اروپایی تمرکز بر عمده فروشی و خرده فروشی در کسب و کار مبتنی بر کارمزد را حفظ خواهد کرد، برخی ممکن است قادر به نگهداری آن با نوآوری و تغییر نباشند. تفکر رو به جلو منجر به استقبال از تکنولوژی جدید شده، و راه حل‌های مناسب برای بخش‌های بازار توسعه پیدا نموده و شرکای غیر بانکی برای کمک به ارائه راه حل‌های پرداخت جدید و خلاقانه روی خواهند آورد.

– Big Data با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های قدرتمند و ارایه خدمات داده کاوی یکی از کلیدهای موفقیت شرکت‌های بزرگ و تجاری خواهد بود.

– ارایه خدمات end-to-end به مشتریان، کلیدی برای بهبود و حفظ روابط مشتری و کیفیت خدمات به مشتریان خواهد بود.

– فرآیندهای Back Office حوزه پرداخت به سمت ساده سازی و اتوماتیک شدن خواهند رفت تا بتوانند خدمات پشتیبانی بهتری ارایه نمایند.

.

کاربران پرداخت انتظار دارند که فرآیندهای پرداخت پاسخ بیشتر و بهتری به نیازها آنها دهد. همچنین مشتریان شرکت‌ها و مصرف کنندگان نهایی قدرت نفوذ خود در بازار با استفاده موسسات مالی و ارایه دهندگان خدمات پرداخت افزایش دهند.

Payment-Money-Index-way2pay-93-02-15

برای بانک‌ها که به دنبال حفظ کسب و کار پرداخت در آینده هستند، اولین قدم، دید واضح و روشنی از بازار پرداخت‌های در حال ظهور و درک ماهیت تغییرات بسیار مهم در حال حاضر می باشد. روند شناخته شده از روش پرداخت نشان از تقاضای مشتری برای طرح راه حل پرداخت یکپارچه و همگرا می باشد. همچنین تمرکز و گرایش بازار به سمت مشتری گرایی بجای محصول گرایی است لذا افزایش کیفیت خدمات به مشتری مولفه مهم در ارایه خدمات پرداخت است.

توانایی برخی از بانک‌ها برای رقابت موثر در برابر بازیگران جدید حوزه پرداخت به دلیل همگرایی و نیازهای جدید مشتریان تضعیف شده است. بنابراین بانک ها نیاز خواهند داشت که به سرعت استراتژی پرداخت خود را برای دهه آینده توسعه دهند تا سهم از دست رفته بازار پرداخت را از بازیگران غیر بانکی پس بگیرند و یا جلوی از دست رفتن سهم بیشتر را بگیرند.

مشتریان بانک نیاز به استفاده آسان از خدمات و خدمات حمایتی پرداخت داشته که با تجربه سازگار و جبران خسارت مشترک و امنیتی مبتنی باشد. برای رسیدن به این، بانک ها باید یک چشم انداز روشن و جامع از پرداخت اکوسیستم 2020 داشته و از طریق یک استراتژی مبتنی بر همکاری زیر ساختی را آماده نموده که نسل بعدی پرداخت را اجرا نمایند.

منبع: bankingtech.com / مترجم محسن معظمی گودرزی، کارشناس ارشد امور اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.