راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پایا و ساتنا چگونه کار می‌کنند؟

پایا و رقیب و همکار آن ساتنا دو سیستم هستند که در حال حاضر به عنوان جایگزین چک بین بانکی عمل می‌کنند و در واقع جهت انتقال وجه بین دو بانک غیر همنام را البته سریع‌تر، دقیق‌تر و کم‌خطرتر کرده‌اند. پایا مخفف سامانه پایاپای الکترونیک است و چند سال بعد از ساتنا به منظور بهبود عملکرد نظام بانکداری کشور راه‌اندازی شد.

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که با وجود ساتنا چه لزومی به راه‌اندازی پایا بوده و این دو چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ پایا راه‌اندازی شد تا بتواند چک بین بانکی پرداخت‌های خرد را ساماندهی کند به همین دلیل انتقال وجه در این سیستم درفاصله زمانی یک تا دوساعته انجام می‌گیرد. درغیر این صورت شکل واریز و نحوه اتصال سیستم با بانک‌ها با شتاب تفاوت چندانی ندارد. در این گزارش به این پرداخته می‌شود که، پایا و ساتنا چگونه کار می‌کنند؟

بانک مبدا به سیستم بانک مرکزی متصل می‌شود. بانک بعد از تایید به بانک مقصد اطلاع‌رسانی می‌کند و انتقال وجه انجام می‌پذیرد.به این ترتیب پایا و ساتنا به هم متصل‌اند اما پایا برای پرداخت‌های مدت‌دار مثل پرداخت حقوق کارمندها کاربردی‌تراست. تصویر زیر به خوبی مرز بندی بانک ها همچنین ساتنا و پایا را نشان می دهد .اگر آقای احمدی به حساب آقای رضایی پول منتقل کند عملیات کاملا به شکل زیر انجام می شود.

paya-satna-way2pay-92-06-18

زمانی که شما از طریق اینترنت بانکتان درخواست انتقال وجه از طریق پایا را می‌کنید ظرف مدت یک یا دوساعت کلیه این عملیات انجام می‌شود.

.

نحوه انتقال وجه از طریق پایا

زمانی که تشخیص دادید سامانه پایا بهترین شیوه برای انتقال وجه شما در شرایط حاضر است می‌توانید به اینترنت بانک خودتان مراجعه کنید و از قسمت خدماتی که ارائه می‌کند انتقال وجه از طریق پایا را انتخاب کنید برای انتقال این وجه باید شماره شبای حساب کسی که می‌خواهید به حسابش وجه منتقل کنید را داشته باشید. برای انتقال وجه کافی است پس از تایید پذیرش قوانین انتقال وجه از طریق این سیستم مبلغ مورد تقاضای‌تان را به ریال بنویسید شماره شبای حساب گیرنده را وارد کنید و بعد از تایید منتظر انتقال وجه باشید. تصویر زیر نحوه پرداخت حقوق کارکنان از طریق سیستم پایا را به تصویر می‌کشد.

paya-way2pay-92-06-18

.

نحوه انتقال وجه از طریق ساتنا

برای استفاده از سامانه ساتنا و انتقال وجه از این طریق باید بعد از ورود به سایت بانکداری اینترنتی بانک‌تان از منوی خدمات، انواع حواله اینترنتی شروع کنید. حواله ساتنا برای مبالغ ۱۵۰ میلیون ریال و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد،سرعت بالاتری نسبت به سامانه پایا دارد، در ساعات اداری به صورت برخط (آنلاین) انجام می‌شود و برای استفاده از آن در مبالغ بالای 50 میلیون ریال حتما باید بسته امضاء الکترونیک داشته باشید. اگر حواله ساتنا در ساعات اداری انجام شود، در همان روز انجام می‌شود، به عبارتی حسب اعلام بانک مرکزي ساعات کار سامانه ساتنا در تمامي بانک‌ها در روزهاي شنبه لغايت چهارشنبه از ساعت 8 تا 13 و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ تعیین کرده‌است و اگر بعد از این ساعات انجام شود، به روز کاری بعد موکول می شود.

در ضمن اگر به هر دليل (مسدودي حساب مقصد ، اشتباه در درج مشخصات مقصد و نظاير آن) امكان واريز وجه به حساب ذينفع ذكر شده در متن دستور پرداخت وجود نداشته‌باشد،‌ بانك وجه مورد انتقال را با كسر كارمزد برگشت وجه حداكثر تا پايان روز كاري بعد به حساب دستوردهنده بر مي‌گرداند . به همین دلیل برای مبالغ بالاتر از 150 میلیون ریال حواله ساتنا پیشنهاد می‌گردد چرا که از بستر سریعتری نسبت به پایا برخوردار است.

.

بعد از انجام عملیات چه می‌شود؟

فرض کنید آقای احمدی بخواهداز طریق اینترنت بانک اقتصاد نوین به حساب آقای حسینی در بانک کشاورزی وجهی واریز کند نحوه واریز به شکل زیر است.

satna-way2pay-90-06-18

زمانی که شما در خواست انتقال وجه را از طریق اینترنت بانک خودتان ثبت می‌کنید بلافاصله در اين سامانه پردازش مي‌گردد. مبادلات به صورت تك به تك و با مبالغ ناخالص به سامانه انتقال داده مي‌شوند و در نهایت مبادلات بدون تاخير و با همان مبالغ ناخالص مورد تسويه قرار مي گيرند. دراين سامانه مشتري صرفا مي‌تواند حساب خود را بدهكار و حساب ذينفع را بستانكار نمايد.

.

تفاوت بین  ساتنا و پایا در چیست؟

پایا زیرساخت مبادله پیام‌های مالی مبتنی بر شماره حساب بانکی بوده و تسویه بین بانکی مبادلات انجام شده توسط این سامانه از طریق «ساتنا» صورت خواهد گرفت. به این منظور «پایا» مستقیماً به «ساتنا» متصل بوده و عملیات تسویه را در پایان هر چرخه پایاپای به صورت خودکار انجام خواهد داد. در سیستم ساتنا تسویه حساب و واریز به حساب مشتری به صورت تک تک و درزمان درخواست به بانک مرکزی و بانک مقصد ارسال می‌شود و سرعت به نسبت قابل قبولی دارد که هم اکنون بین 2 ثانیه تا 20دقیقه در بانک‌های مختلف متفاوت است اما در پایا ارسال به بانک در ساعت‌های مشخصی و به صورت دسته‌ای از بانک مبدا به بانک مقصد صورت می‌گیرد یکی 7.5 صبح یکی 9.5 صبح و یکی11.5 صبح و واریز به حساب مقصد بسیار با تاخیر است و تا آخر وقت اداری روز مورد تقاضا در بعضی شرایط طول می‌کشد. اگر تمایل دارید تا وجهی را به سرعت به یک سپرده در بانک دیگری انتقال دهید از ساتنا استفاده کنید. اگر تمایل دارید تا وجهی را به یک سپرده در بانک دیگری انتقال دهید اما نیازمند انجام این کار در تاریخ فعلی نیستید از پایا استفاده کنید.

منبع: بانکی

25 دیدگاه
  1. سامان می‌گوید

    عالی بود ممنون

    1. افشار می‌گوید

      سلام
      من چنتا حواله ساتنا زدم که الان نزدیک 12روزه به حساب مقصد ننشسته به حساب منم بر نگشته چیکار میتونم بکنم

  2. امیر می‌گوید

    واقعا عالی بود مرسی

  3. نیما می‌گوید

    سلام.زمانی حواله اینترنتی انجام میدین اسم ما یا شماره حساب ما به عنوان واریز کننده نمایش داده میشود یانه.منظورم اینه ما میتونیم به نام دیگران حواله از حساب خودمون حواله بکنیم

  4. کاربر سابق می‌گوید

    آیا در حال حاضر ساتنا به صورت آنلاین عمل می کند؟ یا همانند پایا در ساعت 16:00 انتقال وجه به حساب مقصد انجام می شود؟

  5. ناشناس می‌گوید

    آره میشه فقط تا ساعت 4بعدازظهرمیشه

  6. و می‌گوید

    با سلام
    خيلي خوب، مختصر و مفيد بدون توضيح اضافه و گيج كننده بود.
    با تشكر فراوان

    1. ناشناس می‌گوید

      سلام با پایا مدت زمان پول به مقصد برسه چقدره؟

      1. مینا حاجی می‌گوید

        سلام
        در حال حاضر با استفاده از سامانه پایا ارسال به بانک در ساعت‌های مشخص و به صورت دسته‌ای از بانک مبدا به بانک مقصد و در ساعات ۴ عصر و ۴ صبح صورت می‌گیرد. بنابراین انتقال وجه با این سامانه ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد. توجه داشته باشید که انتقال وجه پایا، تنها در روزهای کاری صورت می‌پذیرد.

  7. افشار می‌گوید

    سلام
    من چنتا حواله ساتنا زدم که الان نزدیک 12روزه به حساب مقصد ننشسته به حساب منم بر نگشته چیکار میتونم بکنم

    1. هزاره می‌گوید

      ببخشید جواب تونو گرفتین ب منم بگین ،منم همین مشکل رو دارم

      1. مجید می‌گوید

        سلام مشکل تون حل شد

  8. ناشناس می‌گوید

    دروغ میگوید من یک مبلغی راساعت 1 روزپنج شنبه ارسال کردم الان شب شنبه هست هنوز به حساب مقابل واریز نشده یعنی بیش از24ساعت پول مردم بدبخت رانگه میدارند تا استفادش رابکند مردم هم هیچ کاری ازدستشان برنمیاد به هرجاهم که زنگ زدم یاجواب نمیدن یا سربالا جواب میدن

  9. بهرام حکمت پناه می‌گوید

    چگونه سانتا وپایا رانصب کنبم

  10. ناشناس می‌گوید

    سلام ببخشید من الان ساعت ۲ صبح ۵۰ میلیون پایا زدم ساعت چند میره به حساب طرف

    1. ناشناس می‌گوید

      سلام من امروز ساعت ۱۰ به حسابم وردومرحله حواله ساتنا داشتم ازبانک مهرایران به صادرات ولی هنوز واریزنشددلیلش چیه کی واریرمیشه؟

  11. مجید می‌گوید

    سلام الان 7 روزه به حسابم پول حواله ساتنا زدن ولی هنوز به حسابم نیامده چکار کنم راهنماییم کنید

  12. مجید می‌گوید

    هفت روزه اعلام پرداخت حواله ساتنا بانک پاسارگاد با شماره حواله به بنده ابلاغ شده اما هنوز به حساب من واریز نشده این عمل عمدی انجام شده یا ساتنا همینه

  13. ناشناس می‌گوید

    برای ساتنا و پایا کارت بانکی لازم همراه داشته باشیم

  14. رضایی می‌گوید

    سلام آیا برای سانتا میشه تاریخ چند روز بعد رو بنویسیم البته توی خود شعبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.