خدمات بانکی، سرویس اعلام موجودی حساب

0

سرویس‌های بانکی، دریافت موجودی حساب

در این قسمت از یادداشت‌ها، سرویس دریافت موجودی حساب بانکی، معرفی می‌گردد. در شبکه بانکی کشور، مشتری می‌تواند با مراجعه به کانال‌های مختلف که توسط بانک افتتاح کننده حساب مشخص می‌شود، از موجودی حساب خود نزد بانک مطلع گردد. بانک‌های مختلف برای ارائه اطلاعات مورد نیاز برای موجودی حساب کاربران در جهت تسهیل کردن ارائه خدمات به مشتری، از کانال‌ها مختلف استفاده می‌نمایند. به عنوان مثال در شبکه شتاب، سرویس ارائه موجودی به دارنده کارت بانکی ارائه شده و در قبال ارائه آن، درحال حاضر مبلغ ۱۰۰۰ ریال از حساب مشتری در قالب کارمزد خدمات بانکی کسر می‌گردد.

در این یادداشت، بستر‌های متداول برای دریافت سرویس موجودی حساب معرفی می‌گردد و آندسته از بستر‌هایی که خاص برای یک بانک پیاده سازی شده‌اند، در یادداشت‌های دیگر بررسی و معرفی خواهد شد. این سرویس در شبکه بانک در حال حاضر از کانال‌های تعریف شده قابل دسترسی می‌باشد. در هر کانال یک ابزار که توسط بانک افتتاح کننده حساب ارائه شده است، به عنوان ابزاری برای دسترسی به حساب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، دفترچه‌های بانکی برای حساب‌های پس انداز و یا دسته چک برای حساب‌های جاری به کار می‌رود. علاوه برآن در بستر‌های اینترنتی و دستگاه‌های پرداخت نیز ابزارهایی مانند اطلاعات کاربری و یا کارت‌های بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراجعه به شعبه افتتاح کننده حساب. در صورتی که بانک از یک سیستم متمرکز برای مدیریت حساب‌های مشتریان استفاده نماید، مشتری با مراجعه به هر شعبه می‌تواند از موجودی حساب خود مطلع گردد. در غیر این صورت مشتری باید به‌‌ همان شعبه‌ای که حساب را افتتاح کرده است، باید برای دریافت موجودی حساب خود مراجعه نماید.

استفاده از شبکه دستگاه‌های خود‌پرداز، دارندگان کارت‌های بانکی در صورتی که کارت خود را به حسابی در بانک متصل کرده باشند، می‌توانند با مراجعه به شبکه خودپردازهای بانکی در تمام کشور، از موجودی حساب خود مطلع شوند. البته باید بانک مورد نظر آن‌ها به شبکه شتاب وصل باشد. در غیر این صورت دریافت موجودی فقط از کانال دستگاه خود‌پرداز‌‌ همان بانک مقدور خواهد بود.

استفاده از شبکه پایانه‌های فروشگاهی، در کنار شبکه خودپرداز‌های بانکی، شبکه پایانه‌های فروشگاهی نیز می‌تواند موجودی حساب دارنده کارت را اطلاع رسانی نماید. دارندگان کارت‌های بانکی در صورتی که کارت خود را به حسابی در بانک متصل کرده باشند، می‌توانند با مراجعه به شبکه پایانه‌های فروشگاهی در تمام کشور، از موجودی حساب خود مطلع شوند. البته باید بانک نصب کننده پایانه فروشگاهی، باید به شبکه شتاب وصل باشد. در غیر این صورت دریافت موجودی فقط از کانال پایانه فروشگلهی نصب شده توسط‌‌ همان بانک یا شرکت ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک مقدور خواهد بود.

استفاده از اینترنت، در حال حاضر همه بانک‌های کشور، علاوه بر بسترهای معرفی شده در موارد قبلی، خدمات بانکی را بر روی اینترنت نیز ارائه می‌نمایند. معمولا همه خدماتی که در شعبه ارائه می‌شود، در وب سایت یا اصطلاحا اینترنت بانک مورد نظر، ارائه می‌شود. به عنوان مثال، کاربر می‌تواند با مراجعه به بانک، امکان استفاده از اینترنت را برای خدمات تعریف شده، فعالی نماید. کاربر می‌تواند با استفاده از وبسایت معرفی شده توسط بانک، وارد اینترنت بانک شده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نماید.

***همچنین می‌توانید به صورت تلفنی نیز اعلام موجودی کنید. برای مشاهده شماره تلفن بانک همه بانک‌ها می‌توانید «صفحه تلفن‌بانک» راه پرداخت را مشاهده کنید.***

در ادامه نحوه ارائه خدمات موجودی بر روی بستر اینترنت بانک، چند بانک آورده شده است. برای ورود به صفحه ارائه اطلاعات موجودی، بر روی لینک های آن کلیک نمایید.

 

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک نظر دهید