راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا نحوه برخورد فعلی بانک‌های ایرانی با اپلیکیشن‌های بانکی درست است؟

در سطح شهر بیلبوردهای زیادی می‌بینیم که صحبت از همراه بانک می‌کنند؛ «تغییر را احساس کنیم»، «خرید آسان بدون کارت»، «بانک شما در کنار شما» و غیره.

Bankma-MonKeys-way2pay-Index-94-04-08

تقریباً تمامی بانک‌ها در کشور ما برای گوشی‌های هوشمند اپلیکیشن یا همان اپ تولید کرده‌اند. همه به این موضوع پی برده‌اند که حضور در این زمینه و فراهم کردن این امکانات برای مشتری می‌تواند برای آن‌ها سودمند باشد و در این زمینه تبلیغات گسترده‌ای را انجام می‌دهند.

Change-Mellat-MonKeys-way2pay-Index-94-04-08

بیلبوردهای زیادی برای تبلیغات همراه بانک‌ها در سطح شهر دیده می‌شود که هزینه زیادی را هم برای بانک‌ها به همراه دارند. اما به محض اینکه وارد فضای اپ بانکی می‌شویم می‌خواهیم به‌سرعت از آن خارج شویم که متأسفانه راه خروج هم به این راحتی پیدا نمی‌شود! حتی گاهی اوقات مجبور می‌شویم باتری گوشی را بیرون بیاوریم و دوباره از نو شروع کنیم.

صفحه دوم یکی از همراه بانک‌های کشور
صفحه دوم یکی از همراه بانک‌های کشور

دنیای «اپ» با سرعت خیلی زیادی در حال پیشرفت و توسعه است و بروز ماندن شرط اصلی پایداری در این دنیای رنگارنگ است.

Tablet-UX-MonKeys-way2pay-Index-94-04-08

اما در طراحی و دیزاین اپ در کشور ما با فضایی روبه‌رو می‌شویم که حتی گوشی‌های هوشمند هم قادر به اجرای روان این اپ‌ها نیستند. در طراحی این اپ‌ها بحث طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) اغلب در سطح پایینی قرارگرفته است (+). با بررسی آن‌ها می‌توان به‌وضوح احساس کرد که مشتری علاقه‌ای به درگیری و تعامل با آن‌ها را پیدا نمی‌کند.

me-MonKeys-way2pay-Index-94-04-08

ما هنگام بررسی «همراه بانک‌های» رایج کشور هر لحظه بیشتر سورپرایز می‌شدیم! درواقع نمی‌دانستیم از کجا می‌شود ایراد نگرفت. انگار که هدف نهایی گیج کردن کاربر آن‌هم باقدرت هرچه تمام تر بوده است! و  در این راستا از دیزاین بهره فراوانی برده‌اند. به گونه‌ایی که کاربر را با احترام به سمت خروج پرتاب می‌کنند.

شاید اتفاقی که برای وب فارسی افتاد، در این عرصه هم ظهور پیداکرده است. زمانی بود که سایت‌ها فقط به دست برنامه نویسان به سر انجام می‌رسیدند و مهم‌ترین چیز سریع بالا آمدن و کم‌حجم بودن کدها بود. بعد از آن یک گرافیک دیزاینر هم به جمع اضافه شد و مهم‌ترین چیز داشتن یک لوگو تایپ زیبا در بالا سمت چپ آن‌هم به رنگ دقیق خاکستری 85 درصد بود.

و سر انجام وقتی‌که طراح تجربه (Experience Designer) به تیم آمد، مهمترین چیز داشتن یک تجربه و حس خوب برای کاربر تعریف شد؛ دقیقاً همان چیزی که هم اکنون در اپ‌های همراه بانک‌های کشور به آن نیاز داریم. (+)

در طراحی اپ‌ها به جز یک یا دو بانک هیچکدام هویت بصری بانک خود را به درستی را رعایت نکرده‌اند. بیشتر این حس به شما دست می‌دهد که وارد اپلیکیشنی شده‌اید که می‌خواهد برای شما دردسر ایجاد کند. اکثراً ما را به یاد ویندوز 1 سال 1985 می‌اندازند. با این تفاوت که ویندوز 1 از لحاظ عملکرد موفق‌تر بود.

اپلیکیشن همراه بانک‌های ایرانی اکثراً ما را به یاد ویندوز 1 سال 1985 می‌اندازند. با این تفاوت که ویندوز 1 از لحاظ عملکرد موفق‌تر بود
اپلیکیشن همراه بانک‌های ایرانی اکثراً ما را به یاد ویندوز 1 سال 1985 می‌اندازند. با این تفاوت که ویندوز 1 از لحاظ عملکرد موفق‌تر بود

متأسفانه افوردنس (affordance) یا رابطه بین طراحی و کارکرد به گونه‌ای است که شما متوجه اجزای موجود و وظایف آن‌ها نمی‌شوید و درواقع فضایی گنگ که نمی‌دانید چگونه باید با آن کارکرد رو به روی شما قرار می‌گیرد.

apps-MonKeys-way2pay-Index-94-04-08اپ‌های بانکی مانند گنجینه‌ای نهان هستند که هنوز بانک‌های ما به آن‌ها دسترسی پیدا نکرده‌اند. بانک‌ها می‌توانند به‌جز برطرف کردن نیازهای ضروری بانکی مشتری، از آموزش و گیمیفیکیشن (Gamification) یا همان بازیسازی هم در این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

Leo-MonKeys-way2pay-Index-94-04-08

اپلیکیشن‌ها می‌توانند مشتریان را درگیر بانک و موضوعات بانکی دیگری کنند. آن‌ها می‌توانند رسانه‌های بانک شوند. هر استفاده‌ای که از رسانه‌ای مثل تلویزیون می‌شود می‌تواند برای اپ‌ها هم وجود داشته باشد. بانک‌ها می‌توانند با اپ نه تنها مشتری خود را حفظ کرده بلکه از طریق آن مشتریان دیگر را هم سمت بانک خودش بکشاند و او را مشتری دائم خودش نماید.

خوشبختانه یا متأسفانه آن‌قدر در سطوح پایین از استفاده و دیزاین این اپ ‌ا قرار داریم که می‌شود بی‌نهایت در این زمینه فعالیت کرد و هر تلفن همراه را تبدیل به یک برگ برنده کرد. تلفن همراه از نزدیک‌ترین رسانه‌ها به مشتریست، با آن کمی حرفه‌ای تر برخورد کنیم.

مانکیز / علی حاجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.